Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Възходът на модата "Произведено в Китай"

Китайците все повече се обръщат към традиционни китайски дрехи Снимка: iStock
Китайците все повече се обръщат към традиционни китайски дрехи

Носталгия по едно отминало време, където всичко е било по-добро - това далеч не се случва само в Европа.

В Китай обаче младите намират интересен начин да изразяват носталгията си и почитта към китайското минало, както и към държавата си, като я претворяват в мода.

Накратко тенденцията се нарича "си жонг ши" или "неокитайски стил" и на нея има посветени стотици постове и търсения в социалната мрежа Weibo.

От една страна стилът задължително разчита на дрехи и аксесоари, произведени в Китай.

Преди не чак толкова много време китайците, особено по-заможните, бяха луди по стоки от западни дизайнери. Китай беше един от най-големите пазари за луксозни дизайнерски продукти и марки като Dior, Chanel и Armani процъфтяваха и дори правеха специални колекции за Изтока.

Снимка: iStock

Тенденцията обаче се обръща с пълна скорост. Когато през 2010 г. се завръща в родината си, дизайнерката Мин Лиу забелязва, че китайците носят предимно западни брандове дрехи.

Мин, която завършва моден дизайн в Европа, веднага започва работа по първата си капсулна колекция, изработена изцяло в Китай - от платовете до ушиването на дрехите. Самите дрехи използват детайли, десени и материи, характерни за китайските традиционни облекла.

Първоначално, както тя признава пред Financial Times, я мислят за луда, само че ситуацията бързо се променя.

В момента Мин е сред най-хитовите дизайнери на Китай и дрехите ѝ се приемат за свръхмодерни.

Снимка: Getty Images

И тук идва вторият важен елемент от "неокитайския стил" - той силно да напомня за традиционното китайско облекло от миналото.

На мода са коприната и ленът, принтовете на фини цветчета, коланите около кръста. Последният писък на модата например е "мамякин" или "пола като лице на кон". Това е пола, дълга до под глезените, която заради издължения си силует е оприличавана на главата на кон.

Отстрани има фини плисета и обикновено се изработва от коприна и е в традиционни китайски мотиви.

Допреди само няколко години подобна пола би се възприела като старомодна, а сега може да се види навсякъде по витрините в Китай. Инфлуенсъри в Weibo като потребителка с прякор Momo дават съвети как да се носят и съчетават тези поли и как да изглеждат модерно, комбинирани с тениски и суичъри.

Снимка: iStock

Momo е категорична, че все повече и повече млади китайци искат да носят дрехи с традиционен вид и десени.

Пред "Си Ен Ен" тя заявява, че такова обръщане към китайската култура е страхотно и че с очите си вижда как все повече млади хора заменят дънките и блузите с "неокитайски стил" дрехи. Momo уточнява, че стилът няма точни правила и постулати.

Важното е продуктите да са произведени в Китай и поне част от тях да са с ретро кройка.

Тенденцията получи мощен тласък и след оповестяването на данни за експлоатация на човешкия труд в автономния район Синдзян, където се произвеждаха продукти на гиганти като Puma, Nike и Adidas. Тогава Пекин призова за масов бойкот на въпросните марки.

Това доведе до допълнителен отлив и насочване към китайски брандове и тяхната трактовка на думата "модерно".

В момента модерни са не само полите "като лице на кон", а и горнища, които приличат на кимоно за карате и така наречените "водни ръкави".

Те са дълги до земята и са се използвали в стария китайски театър и опера, за да придадат повече драматизъм на героините. В момента обаче и двата тренда могат да бъдат забелязани и по улиците на големите китайски градове.

Мин Лиу намира тенденцията за позитивна, не само защото е знак на почит към китайската култура.

За Financial Times тя посочва, че "неокитайският стил" също така стимулира въображението и креативността. Тя и колегите ѝ непрекъснато търсят начини да вплетат традиционното в съвременното и да създадат продукти, които носят най-доброто от двата свята.

"Ние не следваме сляпо традиционната китайска мода, ние създаваме изцяло нова естетика, която китайците да следват", убедена е Мин.





 

Най-четените