Активните съвременни хора често си задават въпроса как да живеем в по-чисти градове и да рециклираме нещата, за да ги използваме отново. Това е въпрос на отговорност и социална мисия и за съвременните компании. Затова в ИКЕА потърсихa необичайни иновативни решения. Като мебели от хартия. Звучи невероятно, но шведската компания проучи дали може да направи мебели от същия материал, от който се изработват корите за яйца? И може ли рециклираната хартиена пулпа да има и друга роля, освен в продуктовите опаковки?
Мебели от хартия. Наистина ли?
В търсене на вдъхновение и опит, екипът от дизайнери на ИКЕА тръгна по света и обиколи доста държави, посети фабрики и доставчици. Не е лесно да се стигне от идеята до прототипа, защото хартиената индустрия се базира на дълбоко вкоренени традиции.
„Понякога те мислят за луд. Това, което един смята за красиво, за друг е непостижимо. Много важно е да не спираме любопитството си" - споделя с усмивка дизайнерът Хана Далрот. В търсенето на точния метод за мебелите от хартия екипът среща голяма подкрепа от хартиения бранш. „Едно е сигурно: те разбират стойността на хартията и възобновяемите й качества. Знаят, че нещата, които хората изхвърлят, могат да бъдат ценни" - обяснява Майкъл Николич, творчески ръководител.
Фокусът на дизайнерския екип е върху отговорното отношение към околната среда.
„Хартиената индустрия усвоява много отпадъци. Така че си казахме, вместо да произвеждаме опаковки, които после се изхвърлят или рециклират в нови опаковки, защо да не създадем нещо красиво? Точно в това ИКЕА е най-добра - когато правим нещата различно" -продължава Майкъл.
Избират се девет различни материала, в основата на всеки от които е хартията. „Тя е страхотен материал, с много приложения, но е и доста сложно." - допълва той.
Едно от основните открития на екипа е хартиената пулпа. Тя представлява рециклируема хартия, превърната в каша, която се поставя в калъп и се превръща в твърда обвивка с плътност и дизайн по избор.
По същия начин се отливат традиционни материали като керамика, пластмаса или метал - само че се използва хартия. Дължината на влакната и количеството лепило определят твърдостта и качеството на крайния продукт. С други добавки материалът може да има допълнителни качества, като водоустойчивост или цвят.
Целта на екипа е да разработи стабилни и стилни продукти, които са също така разградими. Дизайнерът Мая Ганжниеч разказва как баща й наскоро изхвърлил стария си диван: „Отне му близо два дена да раздели материалите, за да ги рециклира. Кой ще отдели два дни, за да разглабя диван? Никой. Повечето от нас ще го изхвърлят цял, а това не е хубаво за природата".
Затова е важно да проектираме продуктите така, че лесно да може да се разглобят и да се разделят материалите след края на периода им на експлоатация. Само тогава те могат да бъдат рециклирани правилно. Диваните от хартия следват тази логика.
„Не е важна самата хартия, а това хората да са съзнателни като купувачи. Вярвам, че продуктите на ИКЕА трябва да бъдат израз на тази философия. Когато отидеш в някоя фабрика,в началото те се противопоставят на промените, но след известно време стават страшно ентусиазирани и това е невероятно." - разказва Мая.
Хартиена пулпа, хартиена глина, хартиено лепило, хартиен памук и хартия, която може да се мие - възможностите са безкрайни! В момента тези приложения на хартията се тестват и разработват. Предстоят още куп идеи, проверки и открития, но големият въпрос остава:
Ще има ли в ИКЕА хартиени мебели?
Отговорът ни е, че най-доброто тепърва предстои. Никой все още не може да каже какво ще излезе накрая. „Това е много дързък проект - начинът на работа с този материал е съвсем нов, досега не е правено нищо в такъв производствен мащаб" - обяснява дизайнерът.
Има толкова много фактори - съставът на материала, плътността, конструкцията на обвивката. Регулират се три или четири аспекта едновременно. Така че има още много работа преди да се стигне до крайния резултат.
В ИКЕА любопитство е водещо. Дизайнерите непрекъснато поставят подхода и продуктите си под съмнение, иначе биха създавали само неща, които вече са правени.
Те обаче предпочитат да предложат на клиентите нещо оригинално, нещо смело, нещо с умисъл - нещо по-добро за нас - като например мебели от хартия.