Китай планира да забрани производството и продажбата на коли на течно гориво и да развива конструирането на електромобили, съобщава АФП.
По думите на зам.-министъра на индустрията и информационните технологии Син Гобин вече са започнали проучвания и ще състави календар за този преход.
Пекин обяви, че е готов да последва Франция и Великобритания, които вече обявиха, че ще забранят колите с дизелови и бензинови двигатели до 2040 г.
Китай представлява най-големия по обем пазар за автомобили и предвижданите мерки неминуемо ще доведат до дълбоки промени в автомобилната индустрия на страната.
По думите на зам.-министър Син по време на форум в Тянжън производителите ще трябва да подобрят нивото на икономия на енергия в традиционните автомобили и да развиват автомобилите с чиста енергия.
Изявлението се отрази веднага на китайския конструктор на електромобили BYD, чиито акции поскъпнаха с окол 6% борсата в Хонконг.
От години Китай стимулира продажбата на електромобили като част от борбата със замърсяването на въздуха. През миналата година в страната са продадени 28 млн. автомобила, от които 24, 38 млн. са леки коли – с 14% повече в сравнение с предходната година.
Засега колите, задвижвани със "зелена енергия" са нищожен дял - 1,7%, но броят им се е увеличил с 53% за година до 507 хил. благодарение на държавни стимули и улеснения при регистрацията.
Властите представиха през юни проект за нов сложен регламент, с който въвеждат квота за "чисти коли" от началото на 2018 г. За всяка продадена кола ще се дават определен брой кредити, по-щедри за електромобилите. Производителите ще са задължени да натрупат 8% кредити от "зелени коли" от общите продажби.