Апетитът за луксозни немски коли спада значително.
На германските концерни им е все по-трудно да се борят на пазари, които доскоро са владеели почти напълно, и най-добрият пример е Китай. Допреди няколко години китайците бяха обсебени да притежават всичко западно и дизайнерско - от мода, през аксесоари до автомобили.
С течение на времето обаче китайските потребители, не без насърчаване от страна на Пекин, започват да предпочитат родното автомобилно производство.
Затова през 2024 г. само продажбите на Porsche се сриват с 29% на китайския пазар.
Така луксозният бранд отбелязва трета поредна година на сериозен спад в търговията си в Китай. Същата съдба имат и Audi, Mercedes-Benz и BMW. Докато през 2019 г. Audi и BMW попадат в топ 20 на най-продаваните марки в Китай по данни на търговците, през 2024 г. ситуацията е съвсем различна.
В топ 20 не само не фигурират луксозните немски брандове, но и едва се вижда име на западен производител сред китайските наименования.
"Богатите потребители изоставиха чуждестранните марки и се насочват към китайски коли на по-разумни цени", обобщава за Voa News Тай Чи-йен, изследовател към Института за икономически проучвания в Тайпе. Той добавя, че това е отражение на цялостната ситуация в Китай.
Тай обяснява, че богатите китайци предпочитат да са по-дискретни и да не демонстрират излишно разточителство. Освен това държат да докажат патриотизма си, като застават зад волана на някоя от родните марки.
Австралийският пазар е другият, който все повече обръща гръб на луксозните германски компании, сред които Mercedes-Benz и Audi.
Федералната камара на автомобилната индустрия в Австралия посочва, че единственият луксозен бранд, който запазва стабилни продажби на континента, е BMW. Конкурентите му от Mercedes-Benz и Audi обаче отбелязват съответно 20 и 50% спад в продажбите на австралийска почва.
---
Докато продажбите на германските брандове спадат, Доналд Тръмп има нестандартно предложение. Какво е то:
---
И ако традиционни доскоро пазари за немските топ марки западат, то в Азия се очертава нов свръхконсуматор на скъпи коли - Индия.
Там амбицията за сдобиване с елитен бранд автомобил расте с рекордни темпове и 2024 г. го доказва. Според доклад на The Economic Times за изминалите 12 месеца на всеки час са закупувани по 6 коли на стойност над 50 хил. индийски рупии (над около 500 хил. евро).
Това е ръст с 65% спрямо 2023 г. и се дължи на редица фактори, сред които са и все по-достъпните потребителски заеми, отпускани за закупуване на автомобил. В Индия се наблюдава и сериозен ръст на приходите на средната класа, както и изразените предпочитания на по-младите към по-луксозните марки.
Затова в страната продажбите само на Mercedes-Benz за 2024 г. скачат с 18 на сто спрямо 2023 г.
За същия период BMW отбелязва 10% скок, като най-предпочитани се оказват просторните и комфортни седани на бранда като BMW iX и BMW i7.
"През 2024 г. BMW в Индия достигна нови висоти и отбеляза постоянен и стабилен ръст в продажбите", отбелязва Викрам Пава, изпълнителен директор на BMW Group India.
Пред индийското издание BW Auto World той добавя, че очаква още по-засилен интерес към автомобилите във високия сегмент, а и все по-голямо търсене и на електромобилите на бранда.
Като оптимистичен вариант Пава посочва, че BMW може да се превърне в абсолютен фаворит на пазара на скъпи коли в Индия.
На сходно мнение са колегите му от индийските представителства на Mercedes-Benz и Skoda Auto Volkswagen, макар че още редица международни компании дишат във врата им.
И има защо - Индия вече надхвърля 1,4 млрд. жители, много от които са заети в ИТ индустрията. С нарастване на доходите и социалното си положение те търсят автомобил, който да отговаря на стила им на живот и на изискванията им.
Така че китайският и австралийският пазар може и да затварят врата за луксозните немски марки, но в Индия тя тепърва се открехва.