Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 филма, вдъхновени от ужасите на Лъвкрафт

"Фарът"
Дълго чаканият филм на създадетеля на подценявания шедьовър "Вещицата" Робърт Егърс е ужасяващо характерово изследване на двама вечно пияни пазачи на фар през 1890 г. в Нова Англия. Уилям Дефо и Робърт Патинсън играят рамо до рамо в този смел клаустрофобичен разказ. Филмът е интересен от гледна точка на психоанализата: техните преживявания са представени през сънища, халюцинации и алкохолни делириуми. Егърс и брат му Макс пишат сценария за филма заедно като черпят вдъхновение от произведенията на Херман Мелвил и Х. Ф. Лъвкрафт. Снимка: A24
"Фарът"

Дълго чаканият филм на създадетеля на подценявания шедьовър "Вещицата" Робърт Егърс е ужасяващо характерово изследване на двама вечно пияни пазачи на фар през 1890 г. в Нова Англия. Уилям Дефо и Робърт Патинсън играят рамо до рамо в този смел клаустрофобичен разказ. Филмът е интересен от гледна точка на психоанализата: техните преживявания са представени през сънища, халюцинации и алкохолни делириуми. Егърс и брат му Макс пишат сценария за филма заедно като черпят вдъхновение от произведенията на Херман Мелвил и Х. Ф. Лъвкрафт.
"The Endless"
Независимите хорър филм-мейкъри Арън Морхед и Джъстин Бенсън представят един впечатляващ наратив в научно-фантастичния хорър "The Endless". Двамата играят във филма, влизайки в ролите на двама братя, които решават да се върнат на родното си място: общество, което изповядва култ към края на света. Бюджетът на филма е много скромен, но лентата успява да пресъздаде идеологията на Лъвкрафт от начало до край. Снимка: Well Go USA Entertainment
"The Endless"

Независимите хорър филм-мейкъри Арън Морхед и Джъстин Бенсън представят един впечатляващ наратив в научно-фантастичния хорър "The Endless". Двамата играят във филма, влизайки в ролите на двама братя, които решават да се върнат на родното си място: общество, което изповядва култ към края на света. Бюджетът на филма е много скромен, но лентата успява да пресъздаде идеологията на Лъвкрафт от начало до край.
"Промяна на съзнанието"
Дълбочините и границите на човешкото съзнание са основна тема в творчеството на Лъвкрафт. Малко са филмите, които с хирургическа прецизност навлизат в тази материя и "Променено съзнание" на Кен Ръсел е един от тях. Филмът е базиран на едноименния роман на драматурга и сценарист Пади Чайефски. В него Уилям Хърт играе луд учен, вманиачен по темата за разширяване на съзнанието. Д-р Едуард Джесъп се подлага на сензорна депривация и пие странни халюциногенни коктейли, с които да достигне до портата, която ще му покаже какво има отвъд съзнанието му. Снимка: Warner Bros.
"Промяна на съзнанието"

Дълбочините и границите на човешкото съзнание са основна тема в творчеството на Лъвкрафт. Малко са филмите, които с хирургическа прецизност навлизат в тази материя и "Променено съзнание" на Кен Ръсел е един от тях. Филмът е базиран на едноименния роман на драматурга и сценарист Пади Чайефски. В него Уилям Хърт играе луд учен, вманиачен по темата за разширяване на съзнанието. Д-р Едуард Джесъп се подлага на сензорна депривация и пие странни халюциногенни коктейли, с които да достигне до портата, която ще му покаже какво има отвъд съзнанието му.
"Videodrome"
Филмът на Дейвид Кроненбърг от 1983 г. извежда VHS филмовата култура на ново равнище, разположено в атмосферата на Лъвкрафт. Джеймс Уудс е Макс Рен - президент на порнографски ТВ канал, който получава достъп до "videodrome", шоу със сексуален характер и практикуване на различни мъчения и изтезания. След като Макс пуска шоуто в своя канал, се оказва забъркан в грандиозна конспирация. Снимка: Universal Pictures
"Videodrome"

Филмът на Дейвид Кроненбърг от 1983 г. извежда VHS филмовата култура на ново равнище, разположено в атмосферата на Лъвкрафт. Джеймс Уудс е Макс Рен - президент на порнографски ТВ канал, който получава достъп до "videodrome", шоу със сексуален характер и практикуване на различни мъчения и изтезания. След като Макс пуска шоуто в своя канал, се оказва забъркан в грандиозна конспирация.
"Изгубената магистрала"
Едва ли е чудно, че Дейвид Линч се е вдъхновявал от Лъвкрафт. И двамата обичат да разсъбличат до голо американската мечта с нейните красиви огради, бели зъби и перфектни семейства. В "Изгубената магистрала" Бил Пулман играе джаз музикант, въвлечен в странна сага с убийство, множество идентичности, тайни наблюдения и луди диалози. Във филма участват и Патриша Аркет, Балтазар Гети и Робърт Блек. Снимка: October Films
"Изгубената магистрала"

Едва ли е чудно, че Дейвид Линч се е вдъхновявал от Лъвкрафт. И двамата обичат да разсъбличат до голо американската мечта с нейните красиви огради, бели зъби и перфектни семейства. В "Изгубената магистрала" Бил Пулман играе джаз музикант, въвлечен в странна сага с убийство, множество идентичности, тайни наблюдения и луди диалози. Във филма участват и Патриша Аркет, Балтазар Гети и Робърт Блек.
"Гозу"
Посветен на японската мафия и омешан с Лъвкрафтска философия, "Гозу" е сред най-странните филми, които може да гледате. Той е забързан, нервен и ужасяващ. След като Минами без да иска убива нестабилен член на Якудза, се налага да се впусне в търсене на мистериозно изчезналото тяло. Постепенно главният герой навлиза все по-надълбоко в неразбираеми територии, които го водят до малкия град Нагоя, където нищо не е такова, каквото изглежда. "Гозу" е режисиран от японската хорър икона Такаши Майке, познат у нас най-вече с филма "Ичи убиецът". Снимка: Cinema Epoch
"Гозу"

Посветен на японската мафия и омешан с Лъвкрафтска философия, "Гозу" е сред най-странните филми, които може да гледате. Той е забързан, нервен и ужасяващ. След като Минами без да иска убива нестабилен член на Якудза, се налага да се впусне в търсене на мистериозно изчезналото тяло. Постепенно главният герой навлиза все по-надълбоко в неразбираеми територии, които го водят до малкия град Нагоя, където нищо не е такова, каквото изглежда. "Гозу" е режисиран от японската хорър икона Такаши Майке, познат у нас най-вече с филма "Ичи убиецът".
"Обладаване"
"Обладаване" на Анджей Жулавски е френско-западногермански хорър от далечната 1981 г. Изабел Аджани играе млада жена в Берлин от времето на Студената война, която изоставя съпруга и любовника си заради чудовище с телепатични сили. В началото филмът прилича на психологически трилър, но постепенно все повече се заравя в света на Лъвкрафт, включвайки низки желания, странни създания и края на света. Снимка: Olian Productions
"Обладаване"

"Обладаване" на Анджей Жулавски е френско-западногермански хорър от далечната 1981 г. Изабел Аджани играе млада жена в Берлин от времето на Студената война, която изоставя съпруга и любовника си заради чудовище с телепатични сили. В началото филмът прилича на психологически трилър, но постепенно все повече се заравя в света на Лъвкрафт, включвайки низки желания, странни създания и края на света.
"Манди"
Психеделичният ужас на Панос Косматос "Манди" е поклон пред творчеството на Лъвкрафт, издържан в стила на Кубрик и Линч. Манди и Ред живеят изолирани от света в красива гориста местност и тя не иска да ходят в града. Градът е зъл. И постепенно животът на двамата влюбени се спуска към едни мрачен апокалипсис, в който има уродливи сектанти, демони, ритуали, кръв и отмъщение. Снимка: Blaze Entertainment
"Манди"

Психеделичният ужас на Панос Косматос "Манди" е поклон пред творчеството на Лъвкрафт, издържан в стила на Кубрик и Линч. Манди и Ред живеят изолирани от света в красива гориста местност и тя не иска да ходят в града. Градът е зъл. И постепенно животът на двамата влюбени се спуска към едни мрачен апокалипсис, в който има уродливи сектанти, демони, ритуали, кръв и отмъщение.
"Нещото"
"Нещото" на Джон Карпентър от 1982г. всъщност е римейк на "Нещото от друга планета" от 1951 г., който от своя страна е адаптация на фикшън романа "Who goes there" от 1938 г. Преди всички тях обаче лежи любовта на Лъвкрафт към извънземните чудовища. Във филма участват Кърт Ръсел и Кийт Дейвид. Героите им са част от експедиция в Антартика, която се сблъсква с опасно същество, което може да променя образа си и да имитира хора. С други думи - всеки може да е враг. Снимка: Universal Pictures
"Нещото"

"Нещото" на Джон Карпентър от 1982г. всъщност е римейк на "Нещото от друга планета" от 1951 г., който от своя страна е адаптация на фикшън романа "Who goes there" от 1938 г. Преди всички тях обаче лежи любовта на Лъвкрафт към извънземните чудовища. Във филма участват Кърт Ръсел и Кийт Дейвид. Героите им са част от експедиция в Антартика, която се сблъсква с опасно същество, което може да променя образа си и да имитира хора. С други думи - всеки може да е враг.
"Стълбата на Яков"
В "Стълбата на Яков" Тим Робинс играе ветеран от войната във Виетнам, който е травматизиран от преживяното по време на войната. Ужас, видения и халюцинации бележат повечето кадри, а разликата между реалност и фантазия се размива до пълното й анихилиране. Снимка: TriStar Pictures
"Стълбата на Яков"

В "Стълбата на Яков" Тим Робинс играе ветеран от войната във Виетнам, който е травматизиран от преживяното по време на войната. Ужас, видения и халюцинации бележат повечето кадри, а разликата между реалност и фантазия се размива до пълното й анихилиране.

На 15 март, преди 84 години, от света си тръгва Хауърд Филипс Лъвкрафт: бащата на космическия ужас и вдъхновител на автори като Стивън Кинг, Рей Бредбъри, Мишел Уелбек, Джордж Р.Р. Мартин, Хорхе Луис Борхес, Нийл Геймън др.

Нали разбирате накъде отиват нещата? Писател, вдъхновил някои от най-великите писатели.

На Лъвкрафт принадлежи цитата "Най-старото и силно човешко чувство е страхът, а най-старият и силен страх е страхът от непознатото", около който се завърта неговата хорър митология с център легендарното чудовище Ктхулу.

Гигантският Ктхулу - зловещ хибрид между октопод, дракон и човек, от чието лице се спускат гнусни пипала, а тялото му е покрито с люспи - се появява за първи път в разказа "Зовът на Ктхулу" в американското списание "Weird Тales". 

Цикълът "Ктхулу" е най-известният и значителен в художествено отношение дял от творчеството на Лъвкрафт, но и в другите си произведения авторът изгражда свой собствен художествен модел, направен от подобни теми, топоси, персонажи и образи и вписан в голямата идея за надвисналите над човечеството зли сили, които са дошли от дълбините на Вселената още в древни времена.

Или иначе казано, малцина са писателите, които толкова добре да изследват и опишат темата за онова изначално и непобедимо Зло, което може да накара човека да изглежда толкова малък и незначителен. 

През последните десетилетия се критикуват расизмът и ксенофобията на Лъвкрафт, но това не променя факта, че творчеството му е оставило неизличима следа в литературата и кино културата.

В галерията горе сме подбрали 10 филма, които са вдъхновени от света на Лъвкрафт, без да са адаптации по негови творби. Те са страшни, смущаващи и притеснителни. Дано ви харесат.

 

Най-четените