Теория на конспирацията: Може ли Качински да е бил жертва на атентат?

Преди четири години полският президент Лех Качински загина в самолетна катастрофа край Катинската гора в  Русия, където отиваше на поклонение пред гробовете на над 22 000 полски офицери, юристи, свещеници и професори, избити там от съветските войски 70 години по-рано.

94 други военни, политици и общественици, включително съпругата на Качински, загубиха живота си при инцидента. Една от мъчителните подробности, които тогава шокираха света, бе че тялото на първата дама на Полша - Мария Качинска можа да бъде идентифицирано само по лака за нокти и надписа от вътрешната страна на венчалната й халка.

По-малко от две години преди катастрофата покойният президент бе изнесъл реч, предупреждаваща, че ако руската агресия не бъде спряна в Грузия, където Русия бе нахлула, тя ще продължи в Украйна, прибалтийските държави и може би дори Полша. "Ние сме тук да се борим срещу това," бе заявил той. И много поляци все още вярват, че президентът им е загинал заради тази си борба. 

Лекарят Казимир Новачик е сред тях

На 10 април 2010 в 10:41 ч. Полет 101 на полските ВВС се разбива няколкостотин метра преди пистата в Смоленск насред гъста мъгла. След часове руските власти разпространяват изявление, в което определят инцидента като "пилотска грешка. Окончателният доклад за катастрофата обвинява покойния президент Качински и неговия "изпаднал в алкохолно опиянение" командир на ВВС, че са използвали "психологически натиск", за да принудят полските пилоти да кацнат при ниска видимост.

Черните кутии, лаптопите, поверителните документи, мобилните телефони, телефонните указатели, кореспонденция и свръхсекретни кодове на НАТО, военни и дипломатически кодове на борда са иззети незабавно от мястото на катастрофата от представители на Кремъл, в тотална "победа за руското разузнаване", твърди пенсионираният анализатор на ЦРУ Джийн Потийт.

Това, което Новачик нарича "години на работа за силите за сигурност", става само за ден, като е направено от специалната полиция на Русия - ОМОН, която незабавно е прехвърлена на мястото на катастрофата.

Самолетът е 20-годишен руски ТУ-154M, който е реновиран и усъвършенстван в Русия само 4 месеца по-рано - подробност, която става център на сериозни спекулации в много форуми и групи, посветени на разследването на конспиративни теории около катастрофиралия самолет.

"40 минути преди инцидента, руски ЯК-40 с 40 души на борда каца безпроблемно, а 20 минути преди катастрофата руски AWAC самолет каца и практически незабавно излита за Москва", твърди Потийт.

В интервю Новачик описва резултатите от работата на независима полска парламентарна комисия по разследването на катастрофата, в която той самият е участва. Групата е съставена от учени с различна квалификация и разчита само на "научни инструменти" в разследването. Комисията обаче е създадена от полски парламентарни фракции, като тази на брата на покойния президент - Ярослав Качински, който смята официалния полско-руски доклад за инцидента за "неудовлетворителен".

"От наша гледна точка този доклад бе пълен с грешки," обяснява Новачик, посочвайки различни разминавания във фактологията и противоречия в официалните тези. Основен въпрос, подет от комисията на Новачик и много други форуми, посветени на катастрофата, е че количеството отломки, открити на мястото - около 60 000 отломки от самолета - би било невъзможно, ако става дума само за проста самолетна катастрофа.

Новачик цитира атентата в Локърби през 1988 и полета на TWA 800 през 1996 от Ню Йорк, и двата взривили се във въздуха, но в резултат на които е имало съответно само 11 000 отломки и 3168 отломки. И двата самолета са възстановени с 95% точност. Новачик вярва, че разпадането на самолета на полския президент е предизвикано от експлозия на борда.

В официалния доклад за черните кутии на самолета е записано, че електричеството на самолета спира две-три секунди преди катастрофата, което според Новачик също се дължи на експлозията.

Подобно на много други, придържащи се към тези теории, Новачик лично е познавал четирима души, загинали при катастрофата, включително и покойния президент. Гласът на полския лекар става слаб, почти умолителен:

"Просто искам да знам истината"

Преди дни - на 8 април т.г. националното полско радио съобщи, че районният военен прокурор във Варшава - полк. Иренеус Селаг, е представил 1300 страници с документация в навечерието на 4-та годишнина, изключвайки "каквато и да е вероятност експлозия да се е случила на борда на полския президентски самолет, разбил се в Смоленск на 10 април 2010".

Прокурорът заявява, че "след анализ на 700 образци, експертите не откриват никакви следи от експлозия на борда на ТУ-154... Експертите са имали пълен и безпрепятствен достъп до мястото на катастрофата и до мястото, където се съхраняват отломките от самолета." Прокурорът също заявява, че разследването ще бъде приключено догодина, въпреки че отломките от самолета не са върнати в Полша.

Това надали ще успокои вълната от спекулации, особено предвид скорошните действия на Путин в Украйна. Миналата година около една трета от полското население вярваше, че има вероятност президентът им да е бил убит. Броят на вярващите в тази теория е необичайно висок за конспиративна теория, което показва колко силни са опасенията в Полша от руските намерения.

Все по-трудно става обаче да се разграничат криминологичните аспекти на разследването от ожесточените политически маневри около него в Полша

Инцидентът с катастрофата на самолета се използва за подхранване на антируски настроения сред крайнодесните групировки, за демонстриране на антируски позиции и за развитие на политически кариери. Обществеността е в правото си да бъде скептична. Сега, по време, когато антируските настроения и без това са високи, тази теория би могла допълнително да ожесточи поляците, ако набира допълнителна популярност и получи общо признание.

За мнозинството поляци и масовите медии хипотезата, че катастрофата в Смоленск не е била случайност остава малко вероятна теория, изобилстваща от политически спекулации. Тези, които я разпространяват, биват считани за параноици или активисти, възползващи се от нея за лични цели. Но пък действията на Путин през последните два месеца дадоха на света предостатъчно причини да възражда конспиративни теории, включително такива, които само преди броени седмици изглеждаха нелепи и абсурдни.

#1 John Smith 13.04.2014 в 11:13:20

Център за реабилитация на параноици предоставя услуги по реабилитация на параноици! -От звънене няма нужда. Ние сами ще се свържем с вас. Ние отдавна ви следим и знаем всичко за вас.

#2 янаки 13.04.2014 в 11:58:31

Нищо чудно да е вярно. Моментът е много подходящ. Вече в някои малко известни медии има предположение, че в трагедията с МН 370 е намесена "дългата ръка на Кремъл". Сега е ред на сериозните медии да подхванат тази тема.

#7 Vincent MoFo 13.04.2014 в 17:03:30

Не ме и съмнява, че руските капути са способни и на това ! Водката в ума мъти съзнанието !

#8 Зелен Бетон 13.04.2014 в 18:45:55

Катастрофата с полския правителствен самолет определено е повод за размисъл и за различни изводи. В случая ние, българите, имаме предимството да сме само странични наблюдатели. Това ни дава добра възможност за прагматичен (дори абстрактен) поглед върху случилото се, неповлиян от непосредствени интереси, емоции или предубеждения. Тоест – нищо не ни пречи да си извадим онези изводи, които ще са ни максимално полезни. Фактът, че президентът на Полша е загинал заедно с антуража си, не е критичен. Същевременно, трагедията е красноречиво напомняне колко е важно властта да не е в ръцете на един човек или на група от малцина. Ако Полша беше авторитарна държава под лидерството на Качински, последиците за нея щяха да са значително по-сериозни. За нейно щастие, тя е демокрация, при това сравнително добре развита. Евентуалното попадане на полски и натовски държавни тайни у руското разузнаване също трудно може да доведе до някаква широкомащабна критична ситуация. Това обаче е напомняне, че няма абсолютно защитени тайни (точно както го напомня, макар и от друга страна, феноменът „-лийкс“). От което следва, че колкото по-прозрачни и открити са действията на една власт, толкова по-защитена е нейната политика от внезапни и критични провали. Но най-важното е друго – и то съвсем основателно е споменато в края на статията. Скоростта и интензивността, с която се раждат и разпространяват всякакви конспиративни теории (без значение дали в тях има нещо вярно ии не) е тревожен индикатор, че кризата на доверие между населението на планетата и световната система за упражняване на власт се увеличава. И то не е защото обикновеният човек някакси е станал по-подозрителен. Просто центровете на власт – локални и глобални, политически и икономически, официални и неофициални – дават все повече поводи за недоверие. Което е парадоксално, имайки предвид, че днес (в сравнение с миналия век) в много повече държави е утвърдена някаква демократична форма на управление. Виновен за разцвета на конспиративните теории е начинът на постигане, упражняване и използване на властта. Очевидно той трябва да се промени. Това е основната промяна, която трябва да се случи през XXI век. И тя няма да дойде от властта.

#11 COMANCHY 13.04.2014 в 22:41:07

Никаква конспирация няма. Метеорологичните условия са били отвратителни, почти плътна мъгла, били са предупреждавани да не кацат на въпросното летище, а да отидат на резервно. Не съм абсолютно сигурен, но мисля че това малко известно летище не е имало точна електронна система за заход,(ILS), а това прави захода още по усложнен, напрегнат и неточен. Представете си над 100 и нещо си тонен самолет, и сте в пилотската кабина, и наближавате земята, и пред вас е само белота, мъгла, не се вижда нищо, абсолютно нищо, и висотомера ви отчита 100 метра, 80-70... и отново само "бяла-сива мъгла", 40-30-10 метра....ЗЕМЯТА Я НЯМА...Направили са повече от един опит за кацане, накрая сигурно са слезли "по- ниско" за да "търсят" полосата....и до там. Всичко това по горе, и съчетано със "заповедта" непременно да се кацне, а също така може да се предположи и неопитноста на пилотите да се справят с подобна тежка ситуация, ( не мислете че като са пилоти на правителствения самолет са "голямата работа", има примери и за нашия правителствен отряд, в недалечно минало).... та....всичко това довежда до трагичния край. Човешка грешка стой в основата на всичко, никаква конспирация.

#14 Зелен Бетон 14.04.2014 в 07:28:27

@Frida (12): Аз имах предвид оценка на събитието без предубеждения, а ти завръщаш обратно точно към предубежденията. Добре, ще го кажа по-иначе: Катин е рана в съзнанието на поляците – и с основание. Навсякъде, където Сталин е възнамерявал да установи съветско влияние, е имало изтребване на, както се казва, цвета на съответната нация – за да се изкорени физически всяка потенциална опозиция. На повечето места това е било постепенен, по-продължителен и по-прикрит процес. Само в Полша е имало чак такива безцеремонни и масови екзекуции на едно конкретно място. Такова нещо не се забравя. И не бива да се забравя. Загиналият Качински си беше поставил амбициозната цел да притъпи, поне донякъде, традиционната неприязън на поляците към Русия. Пътуването до Катин беше предхождано от други усилия за стопяване на ледовете между Варшава и Москва. Съпровождащият екип беше толкова многоброен и високопоставен (нетипично за делегация за едно мемориално събитие), защото визитата беше предназначена да бъде публично „заравяне на томахавката“. Зад всичко това стоеше идеята на полския президент страната му да се позиционира като естествен медиатор между ЕС и Русия. С това политическата тежест на Полша в ЕС щеше да нарасне, а много от останалите членове на Евросъюза биха въздъхнали с облекчение, че някой се наема с тази не особено приятна задача. Само че, с някаква зловеща ирония, се случи едно мини-повторение на Катинското клане. Така раната, вместо да зарасне окончателно, се отвори наново. И дори да излязат категорични доказателства за случайност или човешка грешка, още дълги години никой няма да може да разубеди поляците, че Русия е зло по дефиниция. Може би е по-добре, че стана така. Защото Кремъл (не точно Русия, но днешен Кремъл – определено) продължава да бъде зло, и това е факт. Трябва обаче да се отбележи, че има твърде много фактори, за които подобно изграждане на „полски мост“ към Москва би било неизгодно. Тук влизат всякакви видове хардлайнери – и руски, и полски, и европейски, и американски, а може би и други. Влизат и всички центрове на глобално влияние, които биха изгубили от по-ясни и канализирани отношения между Европа и Русия. Плюс дежурните всевъзможни идиоти, които имат достатъчно възможности и достатъчно болни мозъци, за да предизвикат такава катастрофа с далеч по-дребни цели. Така че е трудно да се раздават категорични заключения кой точно има пръст. Властта в Кремъл без съмнение е главният заподозрян – но не и единственият възможен. Сигурно е само едно: вероятността правителствен самолет да катастрофира поради някаква тъпа случайност като селскостопански аероплан, е твърде малка. Още повече, че катастрофата в много отношения се случи направо като по поръчка. Това според мен е трезвата оценка. Без конспиративно мислене. И без предубеждения.

#18 COMANCHY 15.04.2014 в 00:26:14

Frida Има един лаф в авиацията, по обясними причини е на руски, едно време ни учеха да летим на руски самолети, но сега караме американски...та..."В цирке что не бьивает, в авияцией бьивает". Демек, в авиацията всичко в възможно. Това на въпроса ти "защо на 60 хил. парченца"... Не знам!. Първо...дали е точна тази цифра,или се спекулира. Второ..."идеята, тънкия замисъл" на статията е да прокрадне съмнение за атентат, бомба, конспирация..Добре де, е как става аджеба таз работа, как тези конспиратори,( въображаемо някакви, американци, еврей, руснаци...примерно ), изчислиха тоз момент..... самолета е достигнал летището, прави няколко неуспешни опита, и точно на последния такъв, решават и задействат КАКВО..??..бомба ли?...какво?. Ми що не извършиха, задействаха пъкления план на първия заход?. Ми тези конспиратори откъде ще знаят колко опита ще направи екипажа?...Абсолютни спекулации. Отново повтарям...кофти необорудвано летище, гадно скапано време откъм условия за кацане,пилотска грешка, за съжаление!.

#22 salmon 15.04.2014 в 18:24:45

Фрида не мрази Руснаците. Тя мрази всички. А, това си е нормално за професионалните тролове. Ако некой се навие да я уважи, ще направи услуга на света. Ама де такива алтруисти в днешно време?

#23 COMANCHY 15.04.2014 в 23:35:51

Frida, отговарям ти..на някой от въпросите .." правителствен самолет е категория свръх сигурна - като машина, оборудване, екипаж, маршрут и пр. което автоматично изключва версията, пиян разпищолен генерал заповядал на пилота да се приземи, без всякакви условия." ...това което си написала горе е вярно..но дори самолета да беше Airbus,( 1000 пъти по-модерен от Ту-154), когато в кабината ти влезе "специален човек" от делегацията, ) не непременно пиян, и каже простичко, но натъртено.."Господа пилоти, правете струвайте, но трябва да кацнете на всяка цена, иначе.../дори може и без "иначе"/, тогава започва емоционалната драма на пилотите. Съзнават че правилния вариант е отлитане на запасно летище, но пък карат президентска делегация, която желае непременно да кацне там заради мемориалните чествания.Абе лудница!!. Иначе да, маршрут, машина, оборудване, всичко е ок...но накрая, кацането трябва да се извърши "НА РЪКА", това означва изключване на автопилота, и кацане зависещо само от умението на пилотите.Има самолети и летища при които целия процес от излитане до кацане може да го направи автоматиката, но това летище не е било такова, а самолета съвсем ....."защо черната кутия и други веществени доказателства и улики моментално са изпратени в москва и не е осигурен достъп на полските служби до мястото на произшествието в близките часове? ....защото по международно право се прави така. Това е застъпено в законите на гражданската авиация. В България ако се разбие нигерииски самолет, разследването се извършва от бълг. страна, няма да бъде позволено на нигерииците да го правят. Давам нарочно такъв пример...това е по закон ..."защо на журналистите, очакващи на летището делегацията, не е било позволено да се приближат до мястото на катастрофата" ....е как току що разбил се самолет, правителствен при това, огън, пламъци и прочие ужасии....и ще се разреши на журналисти достъп до мястото. Не само на журналисти, на никой не се позволява!!!, освен на спасителни екипи.. ..."защо не се създаде съвместна група, която открито и професионално да работи по изясняване на причините" ...доколкото знам, след изминал етап от разследването, беше дадена възможност и на поляците да направят своето. Мисля че и техния доклад не "намери" конспиративни елементи.

Новините

Най-четените