Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Едно евтино билетче, моля

Много ли е 1 лев за билет?
Много ли е 1 лев за билет?

ЦГМ (Център за градска мобилност) ви пита колко да струва билетчето за градския транспорт. За проучването, гордо обявяват те, ще отидат по-малко от 10 хил. лева.

Преди няколко дни Центърът за градска мобилност обяви, че планира да направи запитване до столичани колко да струва билетчето за градския транспорт. Те не обясняват причините за така възникналия интерес към мнението на обикновения гражданин, но според мен това се дължи на прекаления брой гратисчии (разбирай хора, които пътуват без билети и когато контрольорът ги пита: „Къде ви е билетът?", те му отговарят с: „Майната ти!"). Особено напоследък.

Към тези случки в трамваите и автобусите може да добавим: неприятната миризма, студа, мръсотията, нередовността на мотрисите, блъскането и прочие. А сега като бонус получавате и задръстване. Където и да отивате, каквото и да правите, какъвто и транспорт да хванете, винаги ще попаднете в задръстване... Може би, защото навсякъде копаят. Сигурно това са част от скритите мотиви за така засиления интерес към цената на билетите. А може би е и нещо друго. Никога не съм се замисляла много, но твърде вероятно това да е един вид подготовка за горкия беден гражданин, защото може да му се наложи да плаща още за градски транспорт, при това много скоро.

Но колко всъщност струва пътуването в градския ни транспорт? Хората често се оплакват, че на базата на услугите, които транспортът в столицата предлага, неговата цена е твърде висока - 1 лев. Местната управа обаче не смята, че това е така. При обсъждането на бюджета на Столична община за 2014 година, кметът Йорданка Фандъкова предупреди изрично, че поскъпване на билетите за градски транспорт ще има. За сметка на това абонаментните карти ще запазят цената си.

Хмммм.... Госпожо кмет, да не би да ни карате да си купуваме повече карти и по-малко билети!? Да не би да смятате, че така редовните пътници ще станат повече от нередовните? Или пък така ще налагате психологически тормоз върху гратсчиите? Каквато и да е причината, мисля си, няма да успеете.

В една доста приятна книга се казва, че „човек винаги подценява броя на тъпите хора в обращение". Какво значи това? Значи нещо много просто, ще се опитам да го обясня... Останете с мен... Концентрирахте ли се. Така... Според това умно твърдение, направено след дълго проучване, броят умните и тъпите хора винаги е един и същ (да кажем, например, че на 10 тъпи се падат по 5 умни човека). И този брой, колкото и умните да се стараят, винаги остава такъв. Тоест, на всеки умен човек има по 5 тъпаци - и това остава непроменено, независимо от всичко.

Ако приложим това твърдение към градския транспорт, и съответно към съотношението между гратисчии и редовни пътници, това означава, че поскъпването на билетите и засилването на картите няма да помогне с нищо, ами общо-взето ефектът ще е същият. Тоест, промяна няма да има... Освен в парите, които харчите за трамвая, разбира се.

Но да се върнем към анкетата, която ЦГМ ще пусне в края на този месец. Според информацията, която самите те са подали, агенцията, която ще прави въпросното проучване ще включи „до 1000 души, живеещи в София, които активно използват градския транспорт. Възрастовата група е от 18 до 60 години". Всъщност, това е стандартната социологическа извадка от 1024 души.

Винаги има нещо измамно, съмнително и подвеждащо в такъв тип анкети. От една страна те ти казват, че ще направят запитване за цената на билета. От друга - искат точно твоето мнение по въпроса. От трета - казват ти, че независимо от твоя отговор, те ще вдигнат цената на билета, защото тя не е променяна от пет години, както и твоята заплата, и пенсия, но какво от това...

При този тип питания и гласувания винаги ти се създава грешната представа, че имаш право на мнение и твоето мнение ще промени нещо, но това всъщност не е така.

Преди години ми се наложи да гласувам за членски внос в една организация. На мен, както и на голяма част от останалите членове, тази такса ни се струваше доста висока. Един от хората надигна глава и помоли това да се промени. Когато председателят каза, че няма проблем и да гласуваме за по-нисък членски внос и ние го направихме, той се ядоса, „нахрани" ни здраво и накрая ни обясни за какво точно отиват парите ни. Накрая ние се почувствахме глупави и засрамени. И, разбира се, платихме скъпия членски внос като попове. Разбирате ли логиката ми!

Аз също искам да направя кратка анкета. Колко от хората имат проблем с поскъпването на градския транспорт? Защото макар цената на билета да не е променяна от пет години, то самият транспорт не е станал нито по-бърз, нито по-удобен, нито по-чист през последните 10 години! Може би с изключение на метрото, но, моля ви, която европейска държава има само две линии на метрото в XXI век?

И колко от вас, ползващи градския транспорт, се крият, когато се качват за спирка или две, защото им се струва нередно и скъпо да дават 1 лев за такова кратко разстояние? Но как да се промени това! Та то е народопсихология. Защото, кажете честно, ако можехте да оцените услугите на градския транспорт в пари, колко точно щяха да струват те?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените