Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Задръстванията в София - общинарите спорят кой е виновен

ПП-ДБ-Спаси София и ГЕРБ-СДС влязоха в пререкание по темата. Общината ли не си върши работата, или просто темата се ползва за предизборна кампания Снимка: БГНЕС
ПП-ДБ-Спаси София и ГЕРБ-СДС влязоха в пререкание по темата. Общината ли не си върши работата, или просто темата се ползва за предизборна кампания

Столичният общински съвет (СОС) заседава днес заради тежкия трафик в София, проблемите с обслужването на града и с пътната безопасност. Заседанието беше поискано на 11 октомври от групата на ГЕРБ-СДС.

Оттам смятат, че макар във всяка голяма европейска столица да има проблеми с трафика, управлението на кмета Васил Терзиев е довело до усложняване проблема в София.

Съветниците на ГЕРБ-СДС искат отговори на въпроси за временната организация на движението при детелината на бул. "България" и връзката с Околовръстния път, ремонта и реконструирането на ул. "Опълченска", както и за процедурите по избор на изпълнители за пътна маркировка.

На пресконференция в сряда в централата на ГЕРБ народният представител и бивш председател на Столичен общински съвет Георги Георгиев обяви, че партията ще сезира Икономическата полиция и Агенцията за държавна финансова инспекция заради антипаркинг колчетата и боята за пътна маркировка, които според партията са значително по-скъпи от пазарните си цени.

Мирослав Боршош и Георги Георгиев Снимка: БГНЕС
Мирослав Боршош и Георги Георгиев

Общинският съветник Мирослав Боршош припомни, че за булевард "Патриарх Евтимий" още няма възстановяване на движението.

По думите му заради управлението на София от Васил Терзиев и задръстванията, гражданите на София вече ще дишат два пъти и половина повече мръсен въздух.

Обстановката в града става нетърпима, плачевна и трагична, изтъкна той.

По-голям от обичайно ли е проблемът с пътния трафик в София тази есен?

Столичният кмет Васил Терзиев отговори на тези нападки, като заяви, че не вижда каква точно е причината за извънредното заседание на СОС, освен факта, че има предсрочни парламентарни избори на 27 октомври.

Той заяви, че е в дилема по въпроса с това какво е основното обвинение срещу него - че има много ремонти и строителство, или че няма ремонти, а има задръствания.

"Задръствания в града има и ще продължава да има. Невъзможно е да се свалят хората от колите и това са проблеми, коренящи се от десетилетия, посочи Терзиев и допълни, че задръстванията ще продължи да ги има, докато градът започне да се развива по-добре.

Кметът на София Васил Терзиев Снимка: БГНЕС
Кметът на София Васил Терзиев

Според него обаче накрая ще има положителна промяна.

По думите на градоначалника темата няма нужда да бъде експлоатирана за политически цели.

Общинският съветник от ПП-ДБ и "Спаси София" Борис Бонев коментира по-остро ситуацията, като определи групата на ГЕРБ-СДС като "патологични лъжци", които "прекомерно изкривяват реалността".

От групата на ПП-ДБ и "Спаси София" възнамеряват да внесат доклад за създаването на общинско предприятие, което да е на директно подчинение на кмета и което не работи за печалба. То ще цели да върне контрола по пътната маркировка и знаците в ръцете на Столичната община, за да има контрол и качество, обясни Борис Бонев.

По план това общинско предприятие трябва да започне работа от догодина.

Борис Бонев от "Спаси София" Снимка: БГНЕС
Борис Бонев от "Спаси София"

Неговият колега в "Спаси София" и също общински съветник Андрей Зографски даде друго обяснение за по-натоварения трафик. 

Според него обяснението за тапите по ключови пътни артерии в София може да се намери в това, че в града са регистрирани повече нови автомобили. 

Той цитира статистика, според която в столицата през 2022 г. новорегистрираните автомобили са 50 хил., през 2023 г. - 65 хил., а само до този момент през 2024 г. има регистрирани над 70 хил. нови возила.

"Няма да стане само с кръгови движения, трябват и алтернативи. Имаме какво още да подобряваме към планирането на ремонтите, това е факт. Но в София трябва да има 3-4 пъти повече ремонти, за да се навакса изоставането. Следващата година започват още повече ремонти и ще се работи целогодишно, ако трябва, защото става дума за големи проекти. Ще има затруднения, но трябва да имаме търпение всички. 10 метростанции се строят на няколко места в града, няма как", коментира още общинският съветник.

Отношение по въпроса с проблемите с трафика в София взе и Институтът за пътна безопасност (ИПБ), който също разкритикува Столична община как се справя със ситуацията.

Макар оттам да отчитат, че всяка година в началото на септември месец се констатира значително повишаване на трафика и създаването на "тапи" на определени възлови транспортни артерии, "са налице съществени пропуски при управлението на трафика, които са на път да превърнат един хроничен проблем в криза".

Според данните на ИПБ през 2024 година се констатира почти двойно увеличение на проблемните булеварди и улици, както и съществено увеличаване на времето за придвижване.

Оттам виждат пет причини за това:

  • Неизпълнение на нито едно от обещанията на кмета на София, поети в предизборния диспут за транспорта на София;
  • Недопускане на обществен контрол (по време на казуса с бул. "Патриарх Евтимий" беше създаден т.н. Комитет за наблюдение на трафика, който след първото заседание беше закрит);
  • Липса на нов екип от експерти, които да приложат съвременни методи при управлението на трафика с експертиза при управлението (не са извършени никакви структурни и кадрови промени в основната дирекция "Управление и анализ на трафика");
  • Липса на прозрачност в управлението на СО (не бе изпълнено обещанието за създаване на информационна система, чрез която да се осъществява мониторинг върху дейността на администрацията в СО);
  • Липса на координация между СО и "Пътна полиция"-СДВР (до този момент не поискано становище или съдействие от СО към СДВР).
Богдан Милчев - председател на Управителния съвет на Институт за пътна безопасност Снимка: БГНЕС
Богдан Милчев - председател на Управителния съвет на Институт за пътна безопасност

От ИПБ обвиняват кмета Терзиев, че е оставил върху транспортната система на столицата да бъде извършен "аутсорсинг към ПП - "Спаси София".

"Експерти на ИПБ през последните пет години многократно са дискутирали транспортните проблеми с представители на неправителствената организация "Спаси София", която впоследствие се превърна в политическа партия. И тогава, и сега тяхното поведение се характеризира с агресивност, самонадеяност, отказ от взаимодействие с други институции. Видимо е, че те не разполагат с доказани експерти и продължават да разчитат на заварените експерти от управлението на предишния кмет", се казва в позицията на Института.

Според ИПБ, за да се подобри състоянието на транспортната система в гр. София, е необходимо незабавно да се преразгледа използването на интелигентните транспортни системи, както и да се направи пренастройване на светофарите на гъвкав режим.

Други необходими мерки според тях са създаване на нова временна организация по основни възлови трасета, при която да се забранят леви или десни завои, както и почасово използване на бус лентите от всички МПС.

Според тях ще помогне и временно премахване на синя и зелена зона в определени участъци, а за по-ключови участъци да се въведе и ръчно регулиране на движението.

Всички тези действия трябва да се извършат съвместно с Пътна полиция-СДВР.

"В заключение призоваваме кмета Терзиев да се ангажира лично с транспортните проблеми на столицата, защото видимо целият град е заложник на амбициите на една нестандартна група наречена "Спаси София", се казва още в позицията на Института за пътна безопасност.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените