Визията за тихи съвременни градове, чиито обитатели се плъзгат безшумно по улиците в електромобили, се сблъска с европейските планове за въвеждане на звуци за предупреждение в новото поколение автомобили с нулеви емисии.
Всеки производител ще има правото да осигури собствена "характерна мелодия", като регулациите просто задават минимално ниво на звука, който ще предупреждава пешеходци, велосипедисти и особено незрящи хора да не застават на пътя на работещите с електрическа енергия коли.
Някои производители вероятно ще предпочетат шум на мотор, докато други обмислят възприемането на звуците на космически кораби от научнофантастични филми от типа на състезателните подове от "Междузвездни войни".
За да се сведе до минимум неудобството за хората, звукът ще се издава в посоката, в която превозното средство се движи. Lotus, които разработват електрически и хибридни модели, са адаптирали технология за заглушаване на звука, така че да се излъчва звук, който се променя според скоростта.
От автомобилната индустрия смятат, че изкуствен звук вероятно ще бъде необходим само при скорости под 30 км/ч, тъй като над тях всички превозни средства създават достатъчно шум от гумите, за да бъдат чути.
Тестването на различни звуци започва този месец в университета в Уоруик, който работи с няколко производители на електромобили в района на Бирмингам, Ковънтри и Улвърхемптън. Тестово превозно средство ще издава различен звук всяка седмица и ще се оценяват реакциите на пешеходците.
Професор Пол Дженингс коментира: "Ще имаме седмица с музика, седмица с природни звуци, друга - с шум на двигател и дори и с научнофантастични звуци. Трябва да намерим шумове, които известяват хората за наближаващото превозно средство, без да предизвикват раздразнението, което изпитваме от пронизителните звуци на движещите се на задна скорост камиони."
Проф. Дженингс коментира, че е възможно пешеходците да се научат да внимават за безшумни коли и предупреждаващите звуци да станат излишни. Но по негови думи хората са много по-зависими от долавянето на шум при пресичане на улицата, отколкото подозират.
"Те си мислят, че реагират на вида на автомобила, но често именно звукът привлича вниманието им. Звукът също така подсказва дали автомобилът дава газ или намалява."
Според него има възможности различните марки коли да бъдат свързвани с определени звуци . Това обаче би обезсмислило цялото начинание, ако пешеходецът обърка звука с нещо безвредно.
Нийл Бътчър, който ръководи финансирани от британското правителство изпитания на повече от 100 електромобила на територията на трите големи британски града, казва, че би било по-добре хората да бъдат обучени да бъдат по-внимателни, отколкото да се добавя изкуствен шум.
Дейвид Джаксън, ръководител на проекта за електромобили на британския филиал на Nissan, казва, че една от най-атрактивните характеристики на електрическите автомобили досега е била тишината - особено вътре в колата: "Бихме могли да излъчваме звука навън, така че вътре да остава тихо." По негови думи Nissan още не са решили какъв тип звук биха използвали, ако се налага, в своите автомобили Leaf - петместни електромобили, които ще дебютират на британския пазар през март догодина.
Сред вариантите присъстват "бял шум, компютърен шум или шум от "Междузвездни войни" - но не и гърленият рев на мощен двигател. Британското министерство на транспорта не съобщава кога ще бъдат достъпни резултатите от изследванията, които извършва върху рисковете от безшумност на електромобилите.
Миналата седмица Европейската комисия оповести, че ще "обмисли дали безшумността на тези превозни средства представлява потенциална опасност за уязвимите потребители на пътищата през 2012 г."
От януари догодина Великобритания ще отпуска помощи до 5000 лири при покупка на електрическа кола. Лондон, Милтън Кейнс и Норт Ийст ще получат 8 милиона лири за 11 000 станции за зареждане на електромобили към края на 2013 г., на паркинги за коли на места като спирки и супермаркети.