Няма да лъжа - обичам да се снимам. И въпреки че съм професионален модел и на фотосесия средно ми правят между 2000 и 4500 снимки, селфитата са си друго нещо. А какво точно е селфи? Думата нашумя през 2013 г., когато употребата й се увеличи със 17 000 процента за една година, а стотиците такива снимки в социалните мрежи поставиха началото на един нова и устойчива тенденция.
Селфитата и самочувствието
Ако напишете самата дума "селфи" (англ. selfie) в Instagram ще бъдете залети от милиони снимки, отговарящи на описанието. За да сме по-точни- повече от 98 милиона. Където и да отидете, ще видите активни хора, опъващи ръце напред с телефон или камера, позирайки за най-новата си сензационна снимка за социалните мрежи.
Вече е станало толкова нормално, че дори не ни прави впечатление дали публикуваната снимка е правена от приятелите ни или от друг. Докато преди само "смотаните" хора се снимаха сами, сега ролите се размениха - само "смотаните" ги снимат.
Изследователите на този толкова разпространен социален феномен обаче не са така категорични. Те са разделени между две противоположни мнения. Една част от тях смятат, че селфитата са полезни за личността и самочувствието. Това е разбираемо - ако общо приетата норма учи, че да се снимаш сам не е лошо, когато днешните деца пораснат, те не се притесняват да застанат пред камера, и съответно пред публика. Това само по себе си може да бъде разгледано като предпоставка за по-високо самочувствие и по-позитивно възприемане на себе си.
Останалите смятат, че селфитата най-често се правят от хора с ниско самочувствие и чувство за малоценност. Според тези изследователи хората се самоснимат, за да потърсят одобрение от заобикалящите ги. И обикновено качват по-разголени снимки със сексуални намеци, за да може да се презентират като секси тип. Целта им е да съберат повече харесвания и коментари - колкото повече получат, толкова по-добре се чувстват за себе си.
Единственото, за което учените са единодушни, са, че селфи любителите са лесна таргет група за реклама, което повдига въпроса как е най-добре да се използва тази тенденция в маркетинга и също, кой е етичният подход?
Селфитата и марките
Вече има множество маркетингови кампании, организирани около идеята за селфитата и повечето от тях са доста успешни, като успехът се измерва в повишаване на продажбите на рекламирания продукт.
Axe, например, направи селфи кампания, която да съответства на духа на празника на влюбените - Св. Валентин. Потребителите бяха приканени да качват снимки с целувки и използват хаштага #kissforpeace. Кампанията събра повече от 45,000 tweet-a, Facebook и Instargam снимки.
Модните марки също окуражават феновете да изпращат свои селфита, които после качват в блоговете и Pinterest страниците си. Не по-назад остават и бижутерските компании, които също често приканват потребителите споделят на техните страници снимки на най-любимите си дизайни.
По този начин марките търсят по-активен диалог със своите фенове и потребители и привличането на нови такива. Освен това, те използват популярността на феномена, за да изградят и засилят своя имидж на компании, предлагащи продукти за хора уверени в себе си. В същото време, връчвайки едно такова признание на потребителите и галейки тяхното его, те спечелват едни дълготрайни клиенти на марката.
Как?
След като марката е помогнала на хората да съберат повече харесвания и споделяния на снимката им, тяхното самочувствие се повдига и те започват подсъзнателно да харесват марката, стават нейни лоялни клиенти и, разбира се, й носят повече печалба.
Феноменът се проявява и под нестандартна форма в различни рекламни кампании. Turkish Airlines съчетаха това с популярността на големи спортисти, за да демонстрират колко разнородна е гамата от полети, които предлагат.
Няколко трика
- Бихевиористичните проучвания показват, че хората с високо самочувствие са главно асоциирани с покупки, подпомагащи начина, по който изглеждат. Т.е. ако вашият продукт се асоциира с термини като "блестящо", "за отслабване", "забавно", "вълнуващо", тогава вие задължително трябва да включите селфи кампания във вашия маркетинг план.
- Позиционирайте задачата - участниците да се снимат, така че снимките да им дават сила, вдъхновение и да им помогнат да повишат самочувствието си.
- Продукти като бижута, грим и физически добавки карат хората да се чувстват добре за самите себе си. Това са продукти, които потребителите искат да ползват, тъй като им дават възможност да ги покажат и на други, което би увеличило популярността на марката ви, продажбата на продуктите ви и т.н.
Много от гореспоменатите неща са очевидни, но както при всички кампании в социалните мрежи, трябва да знаем, че най-важното е да познаваме публиката си и на какво тя би отговорила най-добре.
* - Цвета Калейнска е консултиращ стратег по социалните мрежи в Ню Йорк