Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бъдещето на информацията: да се отсее зърното от плявата

Филтърът за новини Storyful е най-полезeн в ситуации като в Либия Снимка: Getty Images
Филтърът за новини Storyful е най-полезeн в ситуации като в Либия

Журналистът-ветеран Марк Литъл, чиято услуга за селекция на новини Storyful е на крачка от голяма сделка с Google и YouTube, споделя, че полага усилия да превърне Storyful в продукт за по-широка употреба от медиите - и че отсяването на важната информация от социалните мрежи е ключов фактор за бъдещето на новините.

Тънкото изкуство да се отсее смисленото сред милиони съобщения

Според Литъл, който е бил първият кореспондент на телевизия RTE за Вашингтон, дневно се публикуват около 110 милиона туитове, а само за една минута в YouTube се качват над 35 часа видео. "Деведесет и девет процента от тази информация е безполезна за обществото, в което живеем - това е предизвикателството, пред което се изправя Storyful". По думите на Литъл възможността, която ще предоставя тази услуга, е да се извлече най-важното от този информационен шум - и тази информация да стане полезна.

Например по време на събитията преди няколко седмици, свързани с убийството на лидера на  терористичната групировка Ал Кайда - Осама бен Ладен, Storyful играеше почти детективска роля, използвайки различни технологии за проследяване на правилното местоположение на бин Ладен.

Информационният шум и начините, по които той може да бъде полезен за хората

Коментирайки как хората се отнасят към множеството туитове, обновявания на статуси във Facebook и клипове в YouTube, Литъл коментира: "99 процента не правят нищо, 0.9 процента демонстрират някакво участие - и 0.1 процент създават по-голямата част от наистина ценното съдържание. Хората говорят за мъдростта на тълпите, но не е задължително тези тълпи да са мъдри. Социалните мрежи се състоят от групи общества, всяка от които си има лидер. Задачата на Storyful като услуга за селекция на новини е да намери мъдростта сред тълпите."

Storyful водят преговори с Google и YouTube, които са открили, че когато става въпрос за новини, алгоритмите за автоматично отсяване на плявата не вършат чак толкова добра работа. "Google удариха на камък и ние имаме шанс да станем решението на проблема им", коментират от Storyful.

По думите на Литъл, в миналото журналистите са били отговорни за намирането и обработването на информацията, но сега те се налага да търсят сред изобилие от данни и са силно затруднени да открият нещо полезно. Това се отнася също и за бизнеса. Всяко събитие създава общност, а задачата на услуги като Storyful е да идентифицират хората в тази общност,  на които може да се разчита, че ще предоставят подходящата информация. Отвъд облака от данни, човечеството достига третата вълна на Интернет, където тълпите вече са общности от хора - и трябва да бъде открита ценната инфорация сред цялото това изобилие от информационен шум.

Storyful е най-полезeн в ситуации като бунтовете в Близкия Изток

Колкото и полезни да са текстовите агрегатори, непрекъснато променящите се събития в Близкия Изток демонстрираха очевидно  колко сериозна роля за ангажирането на хората с новините може да играе видеото от мястото на събитието. Хората не искат само да четат за случващото се, но и да го виждат с очите си. Точно там се намесва каналът за политика и новини на YouTube - CitizenTube. "Нередактирани видеозаписи от частни лица на терен разкриваха жив поглед към ситуацията в Египет и Либия, където тълпите се бореха за свалянето на дългогодишните тирани," отбелязват представителите на канала.

Филтрирането на съдържанието от уеб обаче се извършва изцяло от Storyful, не от YouTube. От канала да са приканили потребителите да изпращат сами кадри от случващото се при протестите в Близкия Изток, доколкото не са в състояние сами да го намират сред безбройните качвани ежедневно клипове от потребители. Но след като са затрупани от вълна от заснети видеоматериали, CitizenTube са констатирали, че имят нужда от редакторски поглед, за да се отсее полезното от материалите от потребителите.

"Получихме покана за партньорство от CitizenTube буквално дни след началото на събитията," казва съоснователят и главен редактор Дейвид Клинч. От Storyful са селектирали видео от Египет още от Нова Година, когато самоубийствен атентатор се взриви в коптската църква в Александрия. Така че от глобалния сайт за видео са се свързали с тях за същинското отсяване на значимо съдържание от онлайн шума.

Бъдещето на журналистиката: да филтрира социалните мрежи

И Клинч, и Литъл са опитни играчи в медийния бизнес, и замисълът им е да прекрачат границата между чистата журналистика и новите медии. Storyful комбинира двете, използвайки "затворена система", която по думите на Клинч "непрекъснато следи всяка от платформите": от големите социални мрежи като Facebook, Twitter и YouTube - до далеч по-дребните им специализирани конкуренти. Замисълът на услугата е да събира преминаващата потребителска информация в глобалните мрежи; ролята на Storyful е по техни думи да бъде "добър слушател".

Услугата се опитва да прогнозира кои ще са големите теми, преди те да станат такива, преди да се превърнат в медийни сюжети. Част от идеята е да се преценява кой ще е следващият медиен бум. В този смисъл Storyful са сходни с други разработки като Sulia, филтриращи публични списъци в Twitter и търсещи сред морето от съобщения по 140 символа авторитети по актуални теми, преди те да са влезли в полезрението на големите медии.

Досега партньорството на Storyful и YouTube е било просто взаимоизгоден съюз в най-добрия му смисъл, без юридическо обвързване. Тепърва предстои да се разбере накъде ще се развият събитията - и дали в крайна сметка съюзът им има трайно бъдеще. Основните конкуренти на Storyful в момента са две други компании, които са основани в Калифорния, като предстои YouTube да вземат крайното си решение в най-близко бъдеще.

Следващата стъпка за Storyful е да го адаптират за самите медии

Що се отнася до мащаба на услугата и нейния потенциал да се превърне в търговски продукт, Литъл разкрива, че до момента Storyful е била тествана от над 500 журналисти от CNN, които са били възхитени от услугата. Въпреки това, световноизвестната медия е поставила условие на Литъл: "След шест месеца трябва да се срещнем пак - и дотогава трябва да сме готови с инструмент, който помага на журналистическия им екип да прави това, което в момента правят хората от Storyful. Ето това са мащабите, към които се стремя," завършва създателят на услугата.

 

 

Най-четените