Мили велосипедисти,
Изключително много ви се радвам, че колоездите и по този начин намалявате замърсяването на въздуха и задръстванията, обаче ще ви помоля за няколко неща.
Ако е възможно, вземете най-накрая финално решение дали искате да се движите като пешеходец или като МПС. Защото не може и като двете.
Например, ако искате да използвате пешеходната пътека, слезте от колелото и си го водете до вас. Те, пътеките, не са особено дълги и няма да загубите много време, ако не правите слаломи между пешеходците, на които и без това често и на много места им се налага почти да тичат, за да се вместят в зеления сигнал.
Не е много редно и докато се движите като МПС и ви светне червено, рязко да решите, че тъй като сте само ПС и не притежавате двигател, нищо не ви пречи да профучите през пешеходците, които си пресичат на зелено.
Може би ви е направило впечатление, че въпросните пътеки се наричат "пешеходни". И че се различават от велоалеите.
Знам, че последните много често са заети от лутащите се ходещи, на които грам не им пука, че ви заемат мястото. Това е отделна, също дълга тема.
Ако искате околните да се съобразяват с вас, моля и вие да се съобразявате с тях.
По принцип, затова са измислени и правилата. Вярно е, че не винаги са измислени както трябва, но като ги има, ми се струва добра идея да се спазват.
Да, говоря за пешеходната Витошка, с тебеширените плочки и кафетата, които заемат почти цялото място. И да, може и да не е приятно, но е забранена за велосипедисти. Или поне за каращи такива. Защото има МНОГО ходещи хора, не всички от които имат ясна идея накъде точно вървят. Има и деца, които се щурат на принципа на Брауновото движение - движат се в хаотично и в няколко посоки едновременно. И в цялата тази гмеж, голяма част от вас си карат все едно са в парка.
Ами, не става така.
И когато подобен индивид се блъсне в мен, както се случи тази вечер, едно "Извинявай" не е достатъчно.
Защото, вместо мен, можеше да се бутне в някое щуращо се дете. Защото, по дифолт, там не трябва да се кара колело.
Аргументите "Ама аз живея наблизо" и "Тук вече ни кола може да се кара, ни колело" също не са особено удачни.
Да, не може. Защото е ПЕШЕХОДНА улица. Deal with it.
*Тексът е публикуван във Facebook
Авторката накрая трабва да приеме, че велосипедистите не са МПС (моторно превозно средство) нито са пешеходци. Те са точно това което са: велосипедисти. По бързи са от пешеходците и са по маневрени от МПС-тата. Това именно им е предимството, за това и съществуват. Друг е въпросът, че инфраструктурата за велосипедистите е най-зле. Пешеходците си имат тротоари, макар и запречени от паркирали автомобили, авотомобилите си имат булеварди, макар и задръстени от други автомобили.
Има си правилник и в него е упоменато, че когато пресича на светофар велосипедистът е длъжен да слезе от колелото и да премине като го бута. Много не го знаят, но незнанието не оневинява никой.
Подобни дискусии задължително водят до задънена улица. За да се спазват каквито и да са правила, първо трябва да има условия за това, както и да е ясна целта от спазването им. Никой ли не е виждал места, където пешеходните и вело-алеи се движат успоредно и на определени участъци едната или другата алея се свиват до ширина буквално 30-на сантиметра? Защото не могло да се заобиколи това или онова. А такива места не са малко. Или пък пешеходната е с ширина 50-60 см., но точно по средата - улична лампа. Е, майка с детска количка примерно, как да не я заобиколи и да не навлезе във вело-алеята? Да слезе с количката на платното ли, та да не нарушава правата на многострадалния велосипедист? Тези вело-алеи бяха направени ударно, с голямо бързане. С болшевишки плам в очите, за да се усвоят едни евро-пари. В резултат бяха наплескани където може и където не може. Но, майната му! Важното е, че се отчетохме пред господарите в срок.
Ех, друго си е у Холандията. Ако блъснеш некой на велоалея, никой нищо нема да ти каже - той е виновен, пък даже и да си го убил. Що и тука не направят така, че да да се поусетят тия пичаги, че не трябва да се разхождат 'дет си поискат. Най-вече нахалните бабки, които си взимат месечна карта за цяла градска линия, само за да могат да отидат до другия край на града, понеже тюматито е с 10 с'тинки по-евтино, а когато се разхождат по 20 метра широк булевард, решават, че явно настилката на велоалеята е по-готина, отколкото плочките/паветата. Иначе, когато пресичам светофар и има само пешеходна пътека, но не и продължение на самата велоалея, си слизам и си бутам колелото. Даже се дразня на велосипедисти, които не го правят.
Типичен пример за велоталибани. Всички са им длъжни, най-добре ще е да премахнем всякакви МПС-та. А и хората са излишни, какво ще ми се моткат разни баби и деца. И да им опънем едни червени килими , поне 2 метра широки
@boian Бояне, виж в скапаната Холандия, която е с 30 години по-развита от нас, дали не са им всички длъжни. Там велосипедистът е с предимство не само спрямо пешеходеца, но и спрямо МПС шофьорите. Я сега ми кажи, какво ни пречи тука в Булгаристан да го направим както там?! Вместо да имаш задръствания с коли, да имаш задръствания с велосипеди. Защото в Холандия това е задръстване - 3 коли чакат светофара да светне в зелено, докато 50+ велосипедиста чакат успоредно с тях на велоалеята.
Ало, холандския българин, айде молим, кибиците малко по настрана.. Не ми пука какво е в Холандия.Никога няма да е като в България.Каквито и правила да се въведат в България, едва ли ще се спазват . Това което аз искам от тия дето въртят педалите са само три! прости неща, при това ги има в закона за движение по пътищата. 1. На пешеходна пътека ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да слизат от велосипедите и да ги бутат - само тогава са пешеходци.Такива поне двама дето не си бутаха велосипедите и излизаха с мръсна "газ" на пешеходната пътека, щях да ги завлека, и не защото карам бързо, а защото те се появяват много бързо и не мога да спра за 3 метра. единия и на мъж ми се правИ, ама много бързо му свих сармите и докато се обадя на полиция, той си би камшика.Велосипедиста е в нарушение, ако не си бута колелото на пешеходна пътека. 2. На зелен пешеходен светофар също ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да си бута колелото докато пресича, иначе не е пешеходец. 3. Да кара вечерно време (то май и за през деня го въведоха) ЗАДЪЛЖИТЕЛНО със светлоотразителна жилетка.За да мога да го видя.А не да е с някви светулки китайски, и да разчита, че няма да му свършат батериите, и че ще видя нещо повече от светулките, а той е небрежно облечен в черно през нощта.Такъв един е ся преди малко щях да го отнеса, понеже нищо не ми подсказва, че мигащи два червени светодиода не са например от аларма на някой автомобил. Е това искам. А за в Холандия не ми дреме.Като станем Холандия, тогава ще го мисля.
Според "правилникът", когато велосипедист минава по пешеходна пътека трябва да слиза и да си бута колелото, така ли? А когато автомобилист минава през пешеходна пътека, не трябва ли да слезе и да си бута колата? Или когато се качи на тротоар, или на велоалея? А пешеходците какво трябва да бутат, когато пресичат неправилно?
Пич, айде да прочетеш правилника.На пешеходна пътека колите спират, и дават предимство на пешеходците.Ако не спрат, и им турят слънчогледа - 200 лв и 8 точки от контролния талон. Така че не ми философствай.
Пешеходците, пресичащи неправилно, ако ги хванат - 20 до 50 лв е глобата.Паркиралите неправилно коли или ги вдигат с паяк, или ги глобяват по административен ред с привикване в КАТ. Ма кат те гледам си някакъв скапан хейтър ми се чини, та не знам за какво си правя труд да ти отговарям...
Дедого6, не съм хейтър, шофьор съм. Ама на мен ме ми се мятат пред колата разни велосипедисти, и пешеходец още не съм имал възможност да бутна, макар че бая стаж навъртях на волана. Само някакви други шофьорчета, дето са наясно с правилника, ми се навират...
"... Виждам го, осъществяваме контакт с очи и аз продължавам да си правя завоя..." Гениално "мислене". Заради подобни умнотии стават най-големите сакатлъци, бравос! Да живей толерантността. Примерът с "Витошка" в статията е неадекватен, защото там от общината забъркаха някакъв уникален мармалад, който започва/завършва абруптно в нищото на "Ломско шосе", минава през неадекватните светофари на надлез "Надежда", уникалната концепция да караш през автобусните спирки на Централна гара, през криволиченето ляво-дясно за да минеш кръговото на Лъвов мост, където алеята ти също завършва/започва в открития космос (а ако идваш от центъра свят ти се извива, докато успееш да пресечеш по светофарите). А за да стигнеш от Лъвов до НДК трябва да заобиколиш или по трамвайната линия през "Графа" и "Славейков" или през "Македония" и "Петте кьошета". Две трасета напълно лишени от движение и опасни пресечни точки с автомобили или трамваи. Няма елементарно удобство за каквото и да било движение (освен до голяма степен автомобилното) и затова хората се принуждават да карат из пешеходни зони или да щъпукат по велоалеите. Цитирането на котарака Леополд са хубаво нещо, но е силно неприложимо в нашата действителност.
Не е МПС а ППС и движението му е ясно регламентирано в ЗДП: http://velobg.org/bike-library/laws/закон-за-движението-по-пътищата Нарушенията от страна на велосипедисти са доста опасни, защото скоростта и маневреността им е по-висока от на пешеходец и се забелязва ползване на тротоар и пътно платно като често се смесват и се минава ит едното на другото без никакъв знак. И все пак това да е проблема, както се казва...
А, хубаво спомена това с даването на знаци (което принципно също е хубаво измислено), само че в София е самоубийство да пуснеш кормилото за да изръкомахаш с една ръка нанякъде - дали точно в този момент ще реши да ти изскочи някоя дупка/канавка или някой набеден шофьор ще установи, че му показваш да те задмине, е шанс 50/50.
Iliyan Petrov "Относно пешеходните пътеки ще бъда кратък – какъв точно е проблема, ако пресичаме до пешеходната пътека?" Проблема е, че пресичаш "до пешеходната пътека". При условие, че не слизаш от колелото си пресичай "на платното", заедно с автомобилите, а не "до пешеходната пътека", заедно с пешеходците. В него случай ти си превозно средство с водач, а не пешеходец. Трудно ли е да разбереш, че ти трябва да се съобразяваш със закона, а не аз с твоето удобство?