Не може да сте МПС и пешеходец едновременно

Мили велосипедисти,

Изключително много ви се радвам, че колоездите и по този начин намалявате замърсяването на въздуха и задръстванията, обаче ще ви помоля за няколко неща.

Ако е възможно, вземете най-накрая финално решение дали искате да се движите като пешеходец или като МПС. Защото не може и като двете.

Например, ако искате да използвате пешеходната пътека, слезте от колелото и си го водете до вас. Те, пътеките, не са особено дълги и няма да загубите много време, ако не правите слаломи между пешеходците, на които и без това често и на много места им се налага почти да тичат, за да се вместят в зеления сигнал.

Не е много редно и докато се движите като МПС и ви светне червено, рязко да решите, че тъй като сте само ПС и не притежавате двигател, нищо не ви пречи да профучите през пешеходците, които си пресичат на зелено.

Може би ви е направило впечатление, че въпросните пътеки се наричат "пешеходни". И че се различават от велоалеите.

Знам, че последните много често са заети от лутащите се ходещи, на които грам не им пука, че ви заемат мястото. Това е отделна, също дълга тема.

Ако искате околните да се съобразяват с вас, моля и вие да се съобразявате с тях.

По принцип, затова са измислени и правилата. Вярно е, че не винаги са измислени както трябва, но като ги има, ми се струва добра идея да се спазват.

Да, говоря за пешеходната Витошка, с тебеширените плочки и кафетата, които заемат почти цялото място. И да, може и да не е приятно, но е забранена за велосипедисти. Или поне за каращи такива. Защото има МНОГО ходещи хора, не всички от които имат ясна идея накъде точно вървят. Има и деца, които се щурат на принципа на Брауновото движение - движат се в хаотично и в няколко посоки едновременно. И в цялата тази гмеж, голяма част от вас си карат все едно са в парка.

Ами, не става така.

И когато подобен индивид се блъсне в мен, както се случи тази вечер, едно "Извинявай" не е достатъчно.

Защото, вместо мен, можеше да се бутне в някое щуращо се дете. Защото, по дифолт, там не трябва да се кара колело.

Аргументите "Ама аз живея наблизо" и "Тук вече ни кола може да се кара, ни колело" също не са особено удачни.

Да, не може. Защото е ПЕШЕХОДНА улица. Deal with it.

*Тексът е публикуван във Facebook

#1 TheNomad 15.09.2016 в 15:34:27

Авторката накрая трабва да приеме, че велосипедистите не са МПС (моторно превозно средство) нито са пешеходци. Те са точно това което са: велосипедисти. По бързи са от пешеходците и са по маневрени от МПС-тата. Това именно им е предимството, за това и съществуват. Друг е въпросът, че инфраструктурата за велосипедистите е най-зле. Пешеходците си имат тротоари, макар и запречени от паркирали автомобили, авотомобилите си имат булеварди, макар и задръстени от други автомобили.

#2 mima 15.09.2016 в 17:27:52

Има си правилник и в него е упоменато, че когато пресича на светофар велосипедистът е длъжен да слезе от колелото и да премине като го бута. Много не го знаят, но незнанието не оневинява никой.

#3 Dox 15.09.2016 в 18:11:14

Подобни дискусии задължително водят до задънена улица. За да се спазват каквито и да са правила, първо трябва да има условия за това, както и да е ясна целта от спазването им. Никой ли не е виждал места, където пешеходните и вело-алеи се движат успоредно и на определени участъци едната или другата алея се свиват до ширина буквално 30-на сантиметра? Защото не могло да се заобиколи това или онова. А такива места не са малко. Или пък пешеходната е с ширина 50-60 см., но точно по средата - улична лампа. Е, майка с детска количка примерно, как да не я заобиколи и да не навлезе във вело-алеята? Да слезе с количката на платното ли, та да не нарушава правата на многострадалния велосипедист? Тези вело-алеи бяха направени ударно, с голямо бързане. С болшевишки плам в очите, за да се усвоят едни евро-пари. В резултат бяха наплескани където може и където не може. Но, майната му! Важното е, че се отчетохме пред господарите в срок.

#4 Chap 15.09.2016 в 19:31:08

Ех, друго си е у Холандията. Ако блъснеш некой на велоалея, никой нищо нема да ти каже - той е виновен, пък даже и да си го убил. Що и тука не направят така, че да да се поусетят тия пичаги, че не трябва да се разхождат 'дет си поискат. Най-вече нахалните бабки, които си взимат месечна карта за цяла градска линия, само за да могат да отидат до другия край на града, понеже тюматито е с 10 с'тинки по-евтино, а когато се разхождат по 20 метра широк булевард, решават, че явно настилката на велоалеята е по-готина, отколкото плочките/паветата. Иначе, когато пресичам светофар и има само пешеходна пътека, но не и продължение на самата велоалея, си слизам и си бутам колелото. Даже се дразня на велосипедисти, които не го правят.

#5 boian 15.09.2016 в 20:31:56

Типичен пример за велоталибани. Всички са им длъжни, най-добре ще е да премахнем всякакви МПС-та. А и хората са излишни, какво ще ми се моткат разни баби и деца. И да им опънем едни червени килими , поне 2 метра широки

#6 Chap 15.09.2016 в 21:19:40

@boian Бояне, виж в скапаната Холандия, която е с 30 години по-развита от нас, дали не са им всички длъжни. Там велосипедистът е с предимство не само спрямо пешеходеца, но и спрямо МПС шофьорите. Я сега ми кажи, какво ни пречи тука в Булгаристан да го направим както там?! Вместо да имаш задръствания с коли, да имаш задръствания с велосипеди. Защото в Холандия това е задръстване - 3 коли чакат светофара да светне в зелено, докато 50+ велосипедиста чакат успоредно с тях на велоалеята.

#9 dedogo6 15.09.2016 в 22:55:39

Ало, холандския българин, айде молим, кибиците малко по настрана.. Не ми пука какво е в Холандия.Никога няма да е като в България.Каквито и правила да се въведат в България, едва ли ще се спазват . Това което аз искам от тия дето въртят педалите са само три! прости неща, при това ги има в закона за движение по пътищата. 1. На пешеходна пътека ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да слизат от велосипедите и да ги бутат - само тогава са пешеходци.Такива поне двама дето не си бутаха велосипедите и излизаха с мръсна "газ" на пешеходната пътека, щях да ги завлека, и не защото карам бързо, а защото те се появяват много бързо и не мога да спра за 3 метра. единия и на мъж ми се правИ, ама много бързо му свих сармите и докато се обадя на полиция, той си би камшика.Велосипедиста е в нарушение, ако не си бута колелото на пешеходна пътека. 2. На зелен пешеходен светофар също ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да си бута колелото докато пресича, иначе не е пешеходец. 3. Да кара вечерно време (то май и за през деня го въведоха) ЗАДЪЛЖИТЕЛНО със светлоотразителна жилетка.За да мога да го видя.А не да е с някви светулки китайски, и да разчита, че няма да му свършат батериите, и че ще видя нещо повече от светулките, а той е небрежно облечен в черно през нощта.Такъв един е ся преди малко щях да го отнеса, понеже нищо не ми подсказва, че мигащи два червени светодиода не са например от аларма на някой автомобил. Е това искам. А за в Холандия не ми дреме.Като станем Холандия, тогава ще го мисля.

#10 Sotis 15.09.2016 в 23:05:26

Според "правилникът", когато велосипедист минава по пешеходна пътека трябва да слиза и да си бута колелото, така ли? А когато автомобилист минава през пешеходна пътека, не трябва ли да слезе и да си бута колата? Или когато се качи на тротоар, или на велоалея? А пешеходците какво трябва да бутат, когато пресичат неправилно?

#11 dedogo6 15.09.2016 в 23:13:15

Пич, айде да прочетеш правилника.На пешеходна пътека колите спират, и дават предимство на пешеходците.Ако не спрат, и им турят слънчогледа - 200 лв и 8 точки от контролния талон. Така че не ми философствай.

#12 dedogo6 15.09.2016 в 23:16:06

Пешеходците, пресичащи неправилно, ако ги хванат - 20 до 50 лв е глобата.Паркиралите неправилно коли или ги вдигат с паяк, или ги глобяват по административен ред с привикване в КАТ. Ма кат те гледам си някакъв скапан хейтър ми се чини, та не знам за какво си правя труд да ти отговарям...

#14 Sotis 15.09.2016 в 23:42:36

Дедого6, не съм хейтър, шофьор съм. Ама на мен ме ми се мятат пред колата разни велосипедисти, и пешеходец още не съм имал възможност да бутна, макар че бая стаж навъртях на волана. Само някакви други шофьорчета, дето са наясно с правилника, ми се навират...

#15 partci 16.09.2016 в 00:03:05

"... Виждам го, осъществяваме контакт с очи и аз продължавам да си правя завоя..." Гениално "мислене". Заради подобни умнотии стават най-големите сакатлъци, бравос! Да живей толерантността. Примерът с "Витошка" в статията е неадекватен, защото там от общината забъркаха някакъв уникален мармалад, който започва/завършва абруптно в нищото на "Ломско шосе", минава през неадекватните светофари на надлез "Надежда", уникалната концепция да караш през автобусните спирки на Централна гара, през криволиченето ляво-дясно за да минеш кръговото на Лъвов мост, където алеята ти също завършва/започва в открития космос (а ако идваш от центъра свят ти се извива, докато успееш да пресечеш по светофарите). А за да стигнеш от Лъвов до НДК трябва да заобиколиш или по трамвайната линия през "Графа" и "Славейков" или през "Македония" и "Петте кьошета". Две трасета напълно лишени от движение и опасни пресечни точки с автомобили или трамваи. Няма елементарно удобство за каквото и да било движение (освен до голяма степен автомобилното) и затова хората се принуждават да карат из пешеходни зони или да щъпукат по велоалеите. Цитирането на котарака Леополд са хубаво нещо, но е силно неприложимо в нашата действителност.

#16 SilvioGesell 16.09.2016 в 00:16:02

Не е МПС а ППС и движението му е ясно регламентирано в ЗДП: http://velobg.org/bike-library/laws/закон-за-движението-по-пътищата Нарушенията от страна на велосипедисти са доста опасни, защото скоростта и маневреността им е по-висока от на пешеходец и се забелязва ползване на тротоар и пътно платно като често се смесват и се минава ит едното на другото без никакъв знак. И все пак това да е проблема, както се казва...

#17 partci 16.09.2016 в 00:23:21

А, хубаво спомена това с даването на знаци (което принципно също е хубаво измислено), само че в София е самоубийство да пуснеш кормилото за да изръкомахаш с една ръка нанякъде - дали точно в този момент ще реши да ти изскочи някоя дупка/канавка или някой набеден шофьор ще установи, че му показваш да те задмине, е шанс 50/50.

#20 Rodrigo Diaz de Vivar 16.09.2016 в 03:06:39

Iliyan Petrov "Относно пешеходните пътеки ще бъда кратък – какъв точно е проблема, ако пресичаме до пешеходната пътека?" Проблема е, че пресичаш "до пешеходната пътека". При условие, че не слизаш от колелото си пресичай "на платното", заедно с автомобилите, а не "до пешеходната пътека", заедно с пешеходците. В него случай ти си превозно средство с водач, а не пешеходец. Трудно ли е да разбереш, че ти трябва да се съобразяваш със закона, а не аз с твоето удобство?

Новините

Най-четените