Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пътуването със самолет си стана чиста лотария

Ако имаш късмет - летиш навреме, ако нямаш - чакаш и откачаш Снимка: Getty Images
Ако имаш късмет - летиш навреме, ако нямаш - чакаш и откачаш

Ако самолетът ти излети и кацне навреме, и си намериш чекирания багаж на лентата след полета, значи може би моментът е добър да пуснеш няколко тото фиша.

Късметът ти определено работи, и то на високи обороти.

В последните две години полетното разписание не е това, което беше, и вместо на високо организирана транспортна услуга, придвижването със самолет все повече напомня на лотария.

Късметлиите тръгват и стигат за където са се запътили горе-долу според плана. Тези с по-кофти карма висят часове по летища, изпускат прекачвания, къпят се в свободни радикали заради стреса от рухващите пред очите им планове, преправят резервации и проклинат съдбата.

Пътниците с най-късата клечка пък дори и не стигат до желаната дестинация.

Ако не е стачка на екипажите на авиолиниите, ще е стачка на заетите в летищата или наземния персонал. Ако не са те, ще е някое форсмажорно обстоятелство - бури, жеги или вятър, изригнал вулкан или компютърен срив.

Дори и това да те прескочи, може да се окаже, че точно за където си тръгнал, някой идиот е решил да се залепи за пистата, за да протестира срещу използването на изкопаеми горива. И летището се затваря, докато полицията отлепи природозащитниците от асфалта.

Само в рамките на седмица в Европа има: срив на сървърите и стотици приземени полети; затворено летище в Сицилия заради поредното изригване на Етна; стачка на парижките летища по случай откриването на Олимпиадата, и спиране на работата на най-големия аерохъб в Германия - във Франкфурт, заради еко протест.

Това, малко или много, влияе на целия трафик, защото води до закъснения, които се натрупват и постепенно се пренасят по летищата на целия континент. И така цяло лято.

За настоящото лято още няма данни, но средно за цялата 2023 г. в Европа са пристигнали навреме 71% от полетите, сочат данните на "Евроконтрол" - организацията, която отговаря за контрола на въздушния трафик на континента.

Средното закъснение е малко под 18 минути, което е доста повече от закъсненията през последната година преди пандемията - 2019 г.

Защо се случва това?

По ред причини. През лятото трафикът е огромен и расте ежегодно. Наличният ресурс обаче не расте пропорционално - например въздушното пространство остава едно и също, дори и по-малко заради войната в Украйна.

Това води до сгъстени графици и всяко отклонение от тях има ефекта на доминото.

Заетите в индустрията настояват за адекватни възнаграждения, които тя не винаги е в състояние да им даде. Ние може и да забравихме за пандемията, но ефектът ѝ върху въздушния транспорт беше огромен и компаниите още се възстановяват от него.

Гръмотевичните бури и силният вятър може и да не са повече, но протестите на екоактивистите определено стават по-настойчиви и находчиви.

Отражение, ако щете, имат и проблемите на Boeing - ако те не могат да доставят всички поръчани нови самолети навреме заради разследванията срещу компанията, то превозвачите разполагат с по-малка флотилия и изпълняват по-малко полети.

Каквато и да е причината за закъснението на полета, пътниците не могат да влияят на процеса ефективно.

Според ситуацията може да получат обезщетение, да бъдат пренасочени към друг полет или да се спасяват кой както успее. Може и да чакат час-два и да се разминат с минимум щети.

Това, с което обаче може да си помогне всеки, е да приеме самата нагласа, че нещо може да се обърка.

Че чашата е наполовина празна и това не е транспорт, на който можеш да разчиташ безрезервно.

Да, закъсненията и хаосът по летищата все още не са правило и огромният процент полети се изпълняват без сериозен драматизъм. Но ако точно на теб се падне стабилно закъснение или отменен полет, проблемът не е като влакът да не дойде навреме.

Обикновено, особено на излитане, полетът е част от по-голям, строен план, който се гради върху разписанието на самолета, а не върху капризите на авиотрафика. И съответно един прецакан полет да доведе до прецакана почивка. Или до куп потрошени нерви в по-добрия случай.

Затова изобщо не е за пренебрегване идеята за буфери и планиране, че може да възникнат проблеми.

Ако например след полета следва и още едно дълго пътуване - с автобус или влак, те да се резервират в последния момент - когато е ясно как се движи полетът, или дори да се остави възможност за преспиване и продължаване на следващия ден.

Ако има възможност за по-ранен полет - тя да се използва. Вероятността сутрешен полет да закъснее е по-малка, отколкото следобеден.

Ако има прекачване, времето между двата полета да е поне 2 часа, че и повече.

Ако си на работа другата сутрин - по-добре си удължи отпуската до по-другия ден.

И така нататък.

Все пак по-адекватно да си готов за неприятности, отколкото те да те изненадат. И е по-добре да подраниш, отколкото да не се появиш изобщо.

А най-добре е да имаш и късмет.



 

Най-четените