Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Това отдавна не са лоу-кост полети

Има обективни причини цените на Ryanair и Wizz да са високи, но нека вече не ги наричаме нискотарифни Снимка: iStock
Има обективни причини цените на Ryanair и Wizz да са високи, но нека вече не ги наричаме нискотарифни

Оня ден платих 340 евро за билети за двама плюс един малък ръчен куфар от София до близкото до Венеция летище на Тревизо и обратно. Полетите са с Ryanair.

340 евро са си сума, откъдето и да го погледнеш. Фактът, че срещу тях получаваш една тясна седалчица, самостоятелен онлайн чек-ин в последния момент и привилегията да се блъскаш с останалите пътници, за да влезеш сред по-първите в самолета и да си пласираш куфарчето (55х40х20 см) в багажното отделение, ги прави още по-трудно прежалими.

Не помага и обстоятелството, че допреди пандемията самолетните билети бяха на по-разумни цени.

Нито пък това, че пътувам сравнително често с какви ли не авиолинии и имам известна база за сравнение, въз основа на която ненавиждам да летя с пестящите от всичко Ryanair и Wizz Air. Подобна цена само нахъсва ненавистта ми към тези въздушни маршрутки.

Но, както би казал шефа на Ryanair с пиперливия език - Майкъл О'Лиъри: ако щеш.

Като си тръгнала за тази част на Италия в съответното време на годината (а и за още доста места в Европа), това са условията. Имаш избор - полет с друга авиокомпания с прекачване, сума загубено време и в най-добрия случай - само една идея по-висока цена.

И го разбирам, дори тайничко симпатизирам на директния подход на устатия ирландец и мотото на превозвача му - ругайте ни колкото искате, изобщо не ни пука колко ни мразите, защото знаем, че пак ще се върнете при нас.

Поне не могат да бъдат обвинени в лицемерие.

Приемам, че нямам особен избор и не роптая срещу това.

Наясно съм и с факта, че София не е най-популярната дестинация на света и липсата на конкуренция за летища като Тревизо например води до монополни цени.

Също и с това, че авиоиндустрията още се съвзема от пандемията, хаоса по летищата след това, войната в Украйна, инфлацията и стачките.

Всичко това доведе до ръст на цените - при Ryanair конкретно средно с 21% за финансовата 2023 г.

Сега актуални са проблемите при производителите на самолети - основно Boeing, с които работи Ryanair, но и при Airbus, които пък са доставчици на Wizz Air. Резултатът са по-ограничени доставки на нови машини, по-малка флотилия при превозвачите и съответно - намален капацитет. При високо търсене това логично води до по-високи цени.

Естествено, в посоки, където от София лети повече от една компания - например Шарлероа край Брюксел или Рим, може да се намерят и по-приемливи тарифи, които да отговарят на определението лоу-кост превозвачи.

Но само дотам. И това, което не приемам, е защо продължаваме да наричаме тези превозвачи нискотарифни. По навик?

Или защото цените им са по-ниски, отколкото на другите?

Това обаче не значи, че номинално не са високи, което убива смисъла на понятието лоу-кост. Да не говорим, че реално понастоящем разликата между ниско и нормално тарифните не е толкова съществена - и при тарифите, и при услугата.

В златните години на лоу-костите, особено от хъбове като Лондон, действително имаше цени от 10 евро на полет, но е ясно, че това остава в миналото.

Нещо повече - за да оцелеят в последните години доста от "ненискотарифните" компании се принудиха да възприемат модела на превозвачи като Ryanair и Wizz и да орежат до кокал разходите - вече искат пари за чекиран багаж, не предлагат безплатна храна на борда, или тя е просто пакетче солети, и насърчават онлайн чек-ин.

Този модел - ограничаване на багажа и съответно разходите за гориво, премахването на всякакви екстри за пътниците и на летището, и на борда - като храна и напитки, плюс избора на флотилия и често на второстепенни летища, носи успеха на нискотарифните компании.

Колкото по-успешни стават те, толкова повече се разрастват, и разкриват нови и нови дестинации. Така от алтернативни те се превърнаха в основни играчи, и дадоха възможност на пътници от София да летят директно до куп летища и страни в Европа, до които иначе не биха имали пряк достъп.

И всички летим с тях, колкото и да мразим приликите им със селски автобус, циганията на тесните седалки, чек ин-а онлайн само 24 часа преди полета, претъпканите багажни отделения в пътническия салон и вече далеч не толкова ниските тарифи.

Но е крайно време да спрем да ги наричаме лоу-кости. Защото вече почти всички авиокомпании, с които се лети из Европа са такива. И защото тарифите им отдавна не са ниски.

 

Най-четените