Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Позорният фокус на “Диор” - производството на чантите им струва 53 евро, а ги продават за 2600 евро парчето

Надценка от над 50% Снимка: Getty Images
Надценка от над 50%

Ако сте запалени по модата, вероятно във фантазиите ви неведнъж са се реели знаменитите чанти на "Диор". С отличителната им емблема, знакови модели, носени от принцеса Даяна и Дженифър Лорънс, и невъзможните цени от средно 3000 евро за бройката.

Отдавна се знаеше, че в четирицифрените суми за аксесоар, бил той и на "Диор", има огромна надценка. Подразбираше се, че клиентът плаща известен процент за лукса да притежава вещ на известната марка.

Но точните размери на контраста между разходите за изработка и цените в шикозните бутици станаха видими след разследване на италианската прокуратура тези дни.

Серия от проверки на фабрики за производство на луксозни стоки край Милано разкриха мизерните условия, в които се създават кожените изделия и аксесоари на "Диор".

А най-любопитното от откритията на италианските власти е, че за сглобяването на една чанта френската модна къща плаща между 53 и 57 евро, като в същото време цените на артикулите в магазините им започват от 2600 евро.

Снимка: Getty Images

Установено е, че за създаването на висококласовите продукти е използван нископлатен труд на чуждестранни работници, които са взимали между 2 и 3 евро за час работа в промишленото предприятие.

Възнаграждението им е много под нивото, предвидено в колективния трудов договор за сектора, заради което проверените предприятия ще отговарят пред съда.

Тепърва ще се доказват твърденията на част от шивачите, които пред прокурорите са заявили, че работният им ден обикновено е продължавал до 21:00 ч. и че са полагали извънреден труд през уикендите и по празниците, без да им се плаща допълнително.

Проведените разпити на място за момента категорично са показали, че е имало работници, които са живели в цеховете, на метри от производствените машини, застрашавайки по този начин безопасността си.

При първата от серията от полицейски инспекции седем от служителите са опитали да избягат, но бързо са били задържани. Впоследствие са признали, че работят във въпросното италианското предприятие нелегално и при изключително ниски здравни и хигиенни условия.

"Диор" няма да се изправи пред съда след направените констатации, тъй като компрометираните фабрики не са тяхна собственост. Но брандът бе остро критикуван от прокуратурата заради дългогодишното си безхаберие спрямо обстоятелствата, в които се създават продуктите им.

В писмо до медиите държавното обвинение в Милано заяви, че компанията трябва да контролира по-адекватно производствената си верига. И дори когато използват независими предприятия, да се ангажират с проверката на условията на труд.

Италианското разследване подчертава, че експлоатирането на чуждестранни работници в Европа е тенденциозен проблем за луксозната индустрия.

Докато някои шивашки сектори преместиха производството си в Китай, Бангладеш и Шри Ланка, за да намалят разходите си за заплати, висококласовите марки продължават да изработват продуктите си близо до дома, вярвайки, че това е от ключово значение за тяхната привлекателност.

Но въпреки етикета "Произведено в Италия", прокурорите казват, че бляскавите концерни прилагат същите злоупотреби със стандарта на труда като цеховете в Азия.

"Диор" съвсем не са единствените, които прескачат правилата. Успоредно с разследването за производството на техните чанти, бе разкрито и че "Армани" също си спестяват значителни разходи за шиенето на продуктите си.

За една чанта италианската марка плаща на фабриките между 93 и 250 евро, а ги продава по средно 1800 евро в магазините си.

В прокурорското разследване се уточнява, че при сравняването на цените (както за артикулите на "Диор", така и за тези на "Армани") не са взети предвид разходите за материали, реклама и дистрибуция.

Но дори ако ги прибавим към сметката, крайната цена пак остава далеч от етикета в магазините от по 2600 евро за брой.

Според Лука Солка, финансов анализатор за Bernstein Research, суровата цена на една чанта "Диор" е горе-долу 1000 евро.

Солка твърди, че разходите, които компанията отделя за текстил, са средно 150 евро за една чанта. Ако към тях се начислят още 156 евро за реклама, 156 евро за амортизация, 390 евро за разходи за търговските им обекти и 53 евро производствена цена, се получава, че чистата цена на чанта "Диор" е 905 евро.

Снимка: Getty Images

"Това оставя над 1600 евро чиста оперативна печалба за "Диор", или над 50% марж. Такава е реалността на луксозния бизнес. Цената на продукта обикновено е с от 8 до 12 пъти по-висока от разхода за производството му", казва финансовият анализатор за Wall Street Journal.

От конгломерата, под чиято шапка е "Диор" - LVMH - все още не са коментирали случая.

Междувременно онлайн назрява обществена буря срещу бранда. Инфлуенсъри на луксозни стоки питат за какво точно плащат потребителите, когато си купуват чанта на "Диор".

Недоволството става толкова шумно, че анализатори предвиждат печалбите на цялата модна индустрия да бъдат ударени, ако LVMH не покаже готовност да коригира пропуска си.

Компанията е собственост на най-богатия французин - Бернар Арно, който преди две години прехвърли делата на "Диор" на дъщеря си Делфин.

Много от луксозните им стоки носят етикета на италианските фабрики и след новите разкрития това представлява огромен проблем за публичния им имидж. Дизайнерска къща, която таксува клиентите си с хиляди долари, разчитайки на репутация и качество, не може да си позволи да се свързва с евтино производство.



 

Най-четените