"Това е голямо предимство и удобство, особено за сам човек като мен", видимо трогната е Виолета Илиева. Възрастната, трудноподвижна жена от Горна Оряховица носи умната си гривна, а лично кметът на общината Николай Рашков е дошъл в дома ѝ, за да провери дали устройството "работи".
Леля Вили - като за човек на нейната възраст - се справя доста сръчно с телеустройството, натиска бутона SOS и отсреща се обажда човек от колцентъра, който да ѝ окаже помощ, ако е необходимо.
Според ситуацията оттам ще сигнализират "Спешна помощ" или социалния патронаж, в случай че с възрастната жена се случва нещо, което налага реакция.
Гривната работи, а Виолета казва, че се чувства по-спокойна с такъв помощник. Кметът също е доволен, защото се е уверил, че услугата е ефективна.
Общо 12 самотно живеещи възрастни хора от Горна Оряховица са получили гривните за дистанционна грижа Telecare. Услугата е на A1 и вече осигурява модерната технологична подкрепа в близо 90 общини в България и на почти 500 потребители.
С нея се оказва помощ на възрастни хора чрез електронни гривни, свързани с уеб платформа за наблюдение на здравни показатели.
Системата работи денонощно и непрекъснато. Гривните имат SOS бутон и двупосочна гласова връзка за директен контакт при нужда от съдействие - да се извика "Спешна помощ" например.
Гривните освен това следят основни жизнени показатели. Те засичат движение, измерват пулс и сатурация на кислород в кръвта. При падане, липса на движение или промяна в показателите гривната автоматично уведомява дежурен оператор в колцентър, който реагира веднага.
Сигналите се обработват в уеб платформа с вграден изкуствен интелект, която преценява според сериозността на ситуацията дали да уведоми близки на потребителя, социални работници или спешния телефон 112, за да се осигури незабавна помощ при необходимост.
GPS модулът пък позволява потребителят да бъде открит бързо при алармен сигнал, а вграден датчик предупреждава при сваляне на устройството.
"С Telecare даваме на общините надежден, достъпен и модерeн инструмент за грижа за възрастните хора. Като лидер в ICT и IoT решенията вярваме, че технологиите могат да бъдат реален социален ресурс. Услугата осигурява спокойствие - както за хората, които я използват, така и за техните близки и социалните екипи", коментира Мирослав Александров, директор "Корпоративни клиенти" в А1.
Община Горна Оряховица е сред първите у нас, одобрени за финансиране за услугата Telecare. Средствата в размер на 108 000 лв. са осигурени по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027 г., обяснява кметът Николай Рашков.
12-те възрастни хора в общината ползват услугата от ноември. И вече е тествана - слава Богу, не за истински спешен случай. Една от жените, чието състояние се следи, хвърлила гривната си от по-високо върху леглото си, и устройството изпратило сигнал в колцентъра, обяснява Стефан Грозев, сътрудник социални дейности в община Горна Оряховица.
От колцентъра се обадили на жената, за да установят какъв е проблемът, но тя успокоила оператора, че такъв няма - просто била невнимателна. "Това показва, че гривните работят добре", казва Грозев.
Допълва, че няма специфични критерии кой да получи гривна - такива са осигурени на 12-те възрастни хора, които са обявили, че желаят подобна подкрепа.
Въпреки че става дума за модерна технология, която може би изглежда трудна за боравене за по-възрастните хора, бенефициентите на услугата - подобно на леля Вили - не срещат такъв проблем. Гривните са удобни за ползване и не плашат хората, обяснява Грозев.
"С Telecare подпомагаме общините в грижата за възрастните хора, като им предоставяме достъпен и съвременен начин да реагират навреме и с внимание. Вярваме, че технологиите могат да бъдат ценен социален партньор, който подкрепя човешкия контакт, а не го заменя", казва и регионалният мениджър "Корпоративни клиенти" за област Велико Търново в А1 Сеслава Илиева.
Тя припомня, че услугата носи повече сигурност и спокойствие - както за хората, които разчитат на нея, така и за техните близки и социалните екипи.
"Радваме се, че местното управление в община Горна Оряховица подхожда проактивно и с ясна грижа към нуждите на своите жители", допълва Илиева.
Кметът на Горна Оряховица Николай Рашков също вярва, че иновативните решения помагат на общинската администрация да предоставя още по-качествена грижа за самотните възрастни хора.
"С въвеждането на този дистанционен мониторинг надградихме грижите, които общината полага за възрастните и самотноживеещи хора. С екипа ми правим всичко по силите си не само да изграждаме добра среда за икономически активните горнооряховчани, но и да подкрепяме уязвимите си съграждани", казва той.
Рашков е горд, че именно неговата община е сред първите в страната с одобрено финансиране за Telecare грижа и екипът му е успял да се възползва на 100% от определения обхват на програмата.
Тоест - че квотата от 12 души, които да се възползват от възможността за дистанционното наблюдение чрез гривните, е запълнена.
Хората си носят гривните с удоволствие, потвърждава и социалният работник Стефан Грозев. "Смятам, че е доста добро за тях. Много се зарадваха, защото имаше кой да им обърне внимание и се чувстват по-спокойни", обяснява той.
А вече и приятелките на възрастните жени искат електронни гривни.
"За нас е важно, че чрез Telecare допринасяме за по-свързани, грижовни и устойчиви социални услуги в България", завършва Сеслава Илиева от А1.

