Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Провал за милиони: Sony "застреля" игра две седмици след премиерата, защото няма кой да я играе

Concord може би е издънката на годината Снимка: Firewalk Studios
Concord може би е издънката на годината

Провалили се проекти има не само в света на киното, но в дори по-доходоносната индустрия на видеоигрите.

Sony обявиха в официалния блог на PlayStation, че изтеглят от пазара чисто новата игра Concord, чието създаване отне 8 години и струваше десетки, ако не и стотици милиони долари.

Изтеглянето започва от 6 септември, едва две седмици след премиерата на 23 август. Всеки потребител, закупил Concord, ще получи обратно парите си, след което вече няма да има достъп до играта.

"Макар много качества на изживяването да резонираха с играчите, също така осъзнаваме, че други аспекти на играта и първоначалното пускане не се получиха, както искахме", обяснява Райън Елис, ръководил разработката в студиото Firewalk Studios.

След изтегляне на играта разработчиците ще "изследват възможности как по-добре да стигнат до играчите", т.е. ще се чудят как поне частично да оправят кашата.

Concord e player vs. player шутър, в който геймърите се разделят на отбори от по петима и играят с разнообразни наемници - от стрелци до лечители, всеки с различни способности и изискващ специфичен стил на игра.

Вижте трейлъра тук:

Въпреки годините разработка и вложените в нея милиони долари, Concord сякаш не заинтригува феновете на мултиплейър шутърите. Не е ясно колко души са я играли на своите PlayStation 5, но в деня на премиерата едва 697 души са я цъкали едновременно в компютърната платформа Steam.

За да добиете представа що за провал е това, друга игра - Suicide Squad: Kill the Justice League - стартира с малко над 12 хиляди играчи едновременно и въпреки това се считаше за огромно разочарование.

Анализатори още след премиерата на Concord коментираха пред IGN, че дори без данните от PlayStation, само на база тези от Steam може да се приеме, че играта се продава много зле.

Груби изчисления на Саймън Карлес от GameDiscover сочат, че са продадени едва 25 хиляди копия от научнофантастичния шутър в първите му дни на пазара.

Дори тези цифри да са по-ниски от реалните, проблемът очевидно е достатъчно страшен, за да вземат от Sony, които финансират проекта на Firewalk Studios, крайното решение да дръпнат шалтера на играта и да я изтеглят от пазара.

Изтеглянето ще обхване както копията за PC, така и тези за PlayStaion 5. Възстановяването на парите ще е по-лесно за закупилите играта през дигиталните платформи Steam, Epic Store, PlayStation Store и PlayStation Direct.

По-сложна ще е ситуацията за онези потребители, които са си купили физическо копие. Те ще трябва да се обърнат към търговеца, от който са направили покупката, в търсене на парите си.

В същото време продажбите на Concord вече са спрени и никой не може да се сдобие с копие на провалилата се игра.

Concord се оказва по-голям провал и от злополучната Suicide Squad: Kill the Justice League. Снимка: Firewalk Studios
Concord се оказва по-голям провал и от злополучната Suicide Squad: Kill the Justice League.

Но защо толкова скъп проект се проваля?

Няколко са причините, които следящите пазара изтъкват: липса на нещо наистина отличително в пренаситения жанр на мултиплейър шутърите, висока цена (с оглед на факта, че много други подобни игри са безплатни) и слаба реклама, заради която малцина са били тези, които изобщо са знаели, че такава игра съществува или се задава.

А последното е сериозен проблем за съвсем ново заглавие, което няма вече изградена фенска база зад гърба си.

Повечето фенове на мултиплейър шутърите си имат свой фаворит - Apex Legends, Overwatch, Valorant, който играят от месеци или години. За да го сменят, трябва приятелите им - или онлайн познатите им, ако щете - също да са склонни да пробват нещо ново. Ако Concord в основата си беше безплатна, това може би щеше да бъде възможно.

Ето защо спирането на играта също има логика. Сушата от играчи от самото начало създава друг казус - дори да се появят нови желаещи, те няма с кого да играят.

Провалът на Concord може да доведе до отдръпването на Sony от онлайн игрите. Още в края на 2023 г. стана ясно, че компанията ще ограничи мултиплейър проектите си. Един от тях, който вече е порязан, е мултиплйеър игра във вселената на The Last of Us.

Да му мислят Bungie, създателите на Halo, които в момента се трудят върху друг научнофантастичен PvP шутър за Sony, озаглавен Marathon...



 

Най-четените