Зукърбърг пред ЕП: Фалшиви новини, онлайн тормоз, GDPR и цензурирането на постове

Създателят на Facebook Марк Зукърбърг се извини на европейските потребители на социалната мрежа за скандала с Cambridge Analytica, изтичането на информация за милиони потребители и проблемите по опазването на личните данни.

Срещата беше предвидена да се проведе при закрити врата, но в последния момент президентът на Европейския парламент Антонио Таяни каза, че Зукърбърг се е съгласил на излъчване на живо.

Европейците са голяма и невероятно важна част от нашата глобална общност. Много от ценностите им, са ценностите, които споделяме: от правата на човека до технологията с целия потенциал, който тя носи, заяви Зукърбърг в откриващата си реч.

"За да осъзнаем този потенциал, трябва да превърнем технологията в сила за добро. С разрастването на Facebook, помогнахме да се поддържа връзка между хората. След неотдавнашните терористични атаки в Берлин, Париж, Лондон и тук в Брюксел десетки хиляди хора са използвали предоставената от нас възможност, за да могат приятелите и семейството им да знаят, че са в безопасност. Бежанците, които пристигат в Европа, също използват Facebook, за да поддържат връзка с близките си вкъщи и да намерят нови общности тук. Също така от 18 милиона малки предприятия в Европа, които използват Facebook днес, почти половината заявяват, че са наели повече хора в резултат на това", заяви създателят на социалната мрежа.

"През последните няколко години стана ясно, че не сме направили достатъчно, за да предотвратим използването и за вреди, призна още Зукърбърг. Независимо дали става дума за фалшиви новини, чуждестранна намеса в избори или за разработчици, които злоупотребяват с информация, не се съобразихме и с нашите отговорности. Това беше грешка и съжалявам", коментира още той.

"Ще отнемат време всички промени, които трябва да направим. Но съм съгласен да го направя и да направя необходимите значителни инвестиции, за да запазя хората в безопасност. Например, удвояваме броя на хората, работещи по безопасност и сигурност на повече от 20 000 души до края на тази година. Над инвестициите, които правим в други области, очаквам, че това ще окаже значително влияние върху нашата рентабилност. Но искам да бъда ясен: задържането на хората винаги е по-важно от увеличаването на печалбите ни", каза Зукърбърг.

Основният ми приоритет винаги е бил нашата социална мисия да свързваме хората, като им помагаме да изграждат общности и да обединяват света. Вярвам дълбоко в това, което правехме. Когато се справяме с тези предизвикателства, знам, че ще погледнем назад и ще видим как хората да се свързват и да дадат на хората повече глас като положителна сила тук в Европа и по света, заяви още той.

Изслушването му в ЕП дойде около месец след препитването му и от Конгреса в САЩ, където дискусията беше в рамките на два дена и продължи общо около осем часа.

Пред евродепутатите той беше далеч по-кратък - в рамките на час и половина той отговаря на въпросите на лидерите на водещите формации в Европейския парламент, както и на някои от шефовете на засегнатите комисии от ЕП.

Явяването на основателя на социалната мрежа идва във важен момент, малко преди да влязат в сила новите регулации за личните данни в интернет (GDPR).

Facebook вече направи промени в настройките си, за да е в крак с новите регулации, но най-вероятно Зукърбърг ще срещне натиск по този въпрос.

Видеото от изслушването можете да видите тук. По-долу сме извадили основните моменти от срещата.

Какво попитаха евродепутатите и какво отговори Зукърбърг

20:51 - Евродепутатите останаха неудовлетворени от формата на срещата и краткото време, което попречи на Марк Зукърбърг да отговори на всичките му поставени въпроси.

20:46 - Колкото до това дали ще има още подобни случаи като този с Cambridge Analytica, Зукърбърг заяви, че промените, които социалната мрежа е въвела в алгоритмите си вече не позволява да бъдат събирани подобен сорт данни. Тъй като обаче преди тези промени е имало голямо количество приложения, които са функционирали, той призова потребителите да обърнат внимание на това на какви приложения са позволили да използват личните им данни.

20:43 - Мисля, че политическите възгледи във Facebook са много важна тема. Ние се ангажираме да бъдем платформа за всички идеи. Това означава, че искаме да направим така нашата платформа да е за хора от целия политически спектър.

"Мога да ви обещая тук днес, че не сме и няма да вземем решения относно това какво съдържание е разрешено или как се формират алгоритмите, които подреждат нюзфийда на базата на политическата ориентация на потребителите.

Относно коментарите на Найджъл Фараж Зукърбърг заяви, че направните промени в алгоритмите позволяват на потребителите да виждат повече информация от близките си и не засягат отделни политически идеологии.

20:41 - По въпросите за GDPR, шефът на Facebook заяви, че компанията му е готова да наложи новите правила за европейските си потребители още от петък, когато те влизат в сила. За да предотвратят обаче рязката промяна, от компанията са започнали вече поетапното въвеждане на правилата и засега получават добра обратна връзка.

20:36 - По темата с регулациите Зукърбърг определи като подходяща рамка тази, която ще защитава потребителите, ще бъде гъвкава и няма да спира компаниите от развитието на продуктите им и включването на нови инструменти като изкуствения интелект.

Колкото до монопола и това дали неговата компания държи монопол на технологичния пазар на социалните мрежи, той заяви, че средно на ден обикновеният потребител използва по около 8 различни приложения и също така изтъкна, че постоянно се появяват нови типове медии.

Освен това той заяви, че 70 млн. бизнеса използват неговата услуга и са подобрили по този начин качеството на своите услуги, засилвайки самата конкурентна среда.

20:32 - По темата с предстоящите избори Зукърбърг коментира, че това е един най-важните приоритети на платформата в момента - да се подсигури, че трети страни не се опитват да се месят в изборите на дадена държава, както се случи на президентските избори в САЩ през 2016 г.

Той отново изтъкна, че компанията инвеситра в повече персонал, който да проверява за фалшиви новини и фалшиви профили, както и че имплементира изкуствен интелект да сканира за подобни целенасочени послания от трети страни.

20:30 - Относно фалшивите новини Зукърбърг три типа разпространение на фалшиви новини - спам, фалшиви профили и обикновени профили, които случайно разпространяват фалшиво съдържание. Спрямо спама, той коментира, че се използват същите начини, които имейлите използват за борбата си със спама - премахва се начина да се печелят пари по този начин.

Само за последното тримесечие Facebook е премахнал 580 млн. фалшиви профила.

"Последната категория са хора, които са обикновени потребители, но просто споделят нещо, което е вероятно е невярно. Не искаме да влизаме в ролята на този, който ще определя какво е истина и какво лъже, затова работим с външни изпълнители, които проверяват фактите, и не крием кои са тези външни изпълнители. Всеки, който не е съгласен с това, че разпространената от него информация е фалшива, може да пусне оплакване и да докаже, че е прав.

20:27 - Относно модераторите, речта на омразата и цензурата Зукърбърг, коментира, че в началото регулирането на съдържанието е ставало предимно, чрез сигнали от потребители. Сега, с новите инструменти на изкуствения интелект, Facebook има много по-голяма възможност да следи за проблемни моменти.

"Така че, ако погледнете например терористичното съдържание, едно от нещата, за които се гордея, е, че нашите системи вече могат да сигнализират за 99% от съдържанието на Ал Кайда и ISIS, преди никой да ни даде знак. Също така се работи за подобряване на начина, по който се реагира на самоубийство и самонараняване във live видеата във Facebook като времето за реакция е до десет минути.

"Никога няма да бъдем съвършени по този въпрос. Нашите рекламодатели, особено на изборите, ще имат достъп до същите инструменти, до които имаме и ние. Но нашата визия по този въпрос се променя от реактивни мерки към по проактивни и превантивни мерки.

20:24 - Дойде време за отговорите на Марк Зукърбърг.

20:23 - Последният въпрос дойде от Ян Филип Албрехт, докладчик по темата с GDPR. "Приветствам факта, че Facebook спазва GDPR. В американския Сенат отговорихте, че "събирате данни за целите на сигурността" от излезли от платформата ви потребители. Можете ли да обещаете, че това не се използва за други цели?"

"Ще обещаете ли, както и на европейските потребители на WhatsApp и Facebook, че няма да има обмен на данни от петък нататък (когато влизат в сила новите правила за GDPR)?"

20:16 - Друг евродепутат зададе и въпрос за Cambridge Analytica: "Следи ли Facebook оплакванията на потребителите си? И какви конкретни неща ще направи Facebook, за да предотвратят друг подобен скандал да се случи?"

20:13 - Иралндската независима евродепутатка Даян Додс обърна внимание на друга ключова тема за онлайн комуникациите - онлайн тормоза.

"Можете ли да ни обясните в светлината на това явление какво правите, за да работите с организации от трети страни, в посока образоването на хората за безопасно използване на интернет? И ще уверите ли родителите, че децата им са в безопасност, докато са във Facebook?", попита Додс.

"Ние живеем в Европа, във възхода на антисемитизма, във възхода на тероризма, голяма част от които се извършват онлайн. Можете ли да ни кажете как определяте приемливи коментари за сайта?", зададе още тя.

20:11 - Никола Бе, на френската партия "Национален фронт" поде същата линия като Фараж. Той изтъкна блокирането на дяснаta facebook група Generation Identity и коментира, че понякога забраната на дадена медия заради фалшиви новини е просто несъгласие с мненията, които тя разпространява.

"Ако възпрепятствате хората да посещават страниците на легитимни групи, вие ги възпрепятствате да получават мненията, които не се забраняват от самото общество", коментира Баи.

"Преследването на фалшиви новини е популярно, но това не стана ли извинение за затваряне на свободата на изразяване?", попита той.

20:07 - Британският консерватор от групата на "Европа на свободата и демокрацията" Найджъл Фараж се определи като един от най-големите потребители на Facebook, след което обаче намекна, че платформата е пристрастна и ограничава определен тип мнения.

"От януари тази година сте променили алгоритмите си и това доведе до значително намаляване на възгледите и ангажиментите за онези, които имат десни политически възгледи... Например ние достигаме с 25% по-малко потребители от началото на тази година", заяви Фараж.

"Не говоря за екстремизъм. Интересува ме кой решава какво е приемливо? Кои са тези трети страни, които проверяват фактите, преди да обявят дадена новина за фалшива? Защо няма прозрачност в този процес?", попита още той.

"Започвам да се чудя дали имаме нужда от законопроект за социални медии, който да защитава основно свободата на словото? Бихте ли приели, че Facebook не е платформа за всички идеи, които не са безпристрастни?", запита още Фараж.

20:05 - Габриеле Зиммер, немски социалист, коментира, че самата платформа се е променила като в момента има много по-тесен поглед към света, общностите стават все по-фрагментирани и все по-малки, а фалшивите новини стават все повече. "Видяхме случаи във Facebook, които доведоха до смъртта на хората. Може ли бизнес моделът Facebook да бъде променен и да се върне към първоначалната си мисия като комуникационна платформа?"

Тя също така припомни и първоначалната идея на Facebook - система за оценяване на студентките в Харвард по тяхната привлекателност. Оттам та попита по какъв начин в момента социалната мрежа се грижи за проблема със сексуалното насилие и насилието към жени.

19:58 - Филип Ламберт (Белгия) от групата на Зелените в Европарламента зададе въпроса, на които Зукърбърг да отговори с "да" или :не":

- Дали Facebook обещава "систематична" и "публична" прозрачност на "всички" избирателни кампании?

- Ще позволи ли на всички потребители да се откажат от целева реклама?

- Дали Facebook сам произвежда (и дали ще произвежда) съдържание, или е неутрална платформа?

- Ще публикува ли списък на служителите си и техните заплати?

- Дали Facebook ще публикува данъците във всяка държава?

19:50 - Въпросът на белгийския политик Ги Верхофстат е фокусиран върху това как Facebook спазва и ще спазва регулациите на GDPR и как европейците ще бъдат компенсирани за изтичането данни според тези европейски регулации.

Освен това Вехофстат сравни монопола на Facebook над Google и Apple с монополист производител на коли, който казва на потребителите, че могат да вземат самолет или да карат колело.

От групата на Зелените Филип Ламбер има шест конкретни въпроса и те са: Дали Facebook ще гарантира системна и публична прозрачност върху всички изборни кампании? Дали ще позволи на потребителите си да "заглушат" таргетираните реклами?

Дали Facebook генерира съдържание, или е "неутрална платформа"? Дали Зукърбърг ще публикува списък на служителите си и техните заплати? Дали Facebook ще оповести данъчните си облагания във всяка отделна държава?

19:40 - Най-важните въпроси, които Манфред Вебер от Европейската народна партия зададе към Зукърбърг, са дали инцидентът с Cambridge Analytica е изолиран случай, или е само "върхът на айсберга" и дали създателят на Facebook приема ли компанията си като монополист на все по-разрастваща се империя.

Германският социалист Удо допълни със запитването дали Зукърбърг може да даде броя на фалшивите акаунти, които са изтрити от началото на тази година, тъй като тези акаунти са широко използвани за манипулации на потребителите.

Основните питания на Сайед Кампал от Великобритания са как потребители, които вече не са във Facebook, могат да са сигурни, че техните данни няма да бъдат използвани и/ или продадени? Какво се случва с тази информация на потребители, които вече не влизат в социалната мрежа?

19:30 - Марк Зукърбърг описва мерките, които Facebook вече взима, за да предотврати изтичане на лична информация на потребителите си, както се случи с Cambridge Analytica. Първо, социалната мрежа вече ограничава количеството лични данни, от които дадено приложение може да се възползва.

Ако не използвате дадено приложение повече от три месеца, то автоматично спира да има достъп до всякакви данни на потребителя. И накрая, всяко приложение минава през внимателна проверка и ако модераторите преценят - могат да го забранят.

До момента вече са забранени повече от 200 приложения.

Във Facebook се въвежда опцията да изтриете историята на сърфиране, точно както може да се изтрие историята на браузъра.

Относно изборите и фалшивите новини - Зукърбърг призна, че социалната мрежа не е успяла навреме да разпознае руската намеса в изборите за американски президент през 2016-а. В момента екипите са по-концентрирани върху традиционните кибератаки. Така са предотвратени намеси в избори в Германия, Франция и Алабама, САЩ.

Facebook използва изкуствен интелект, който да разпознава фалшива информация и да манипулира мнението на потребителите. Ако една трета от потребителите са отбелязали дадена новина като фалшива, тя също се проверява.

19:20 - Президентът на Европейския парламент Антонио Таяни обясни, че след няколко дена GDPR влиза в сила, за да предотврати злоупотребите с лични данни в интрнет като допълни, че "демокрацията не бива да се превръща в маркетингова операция".

Европейският парламент ще посочи възможни решения на проблема с изтичането на лична информация - не само на Facebook и неговия създател, но и на други социални мрежи.

Според Таяни Европа, а и целият свят са в опасност заради засилващите се расизъм, дискриминация, хомофобия и социалните мрежи трябва да реагират на тази заплаха.

Новините

Най-четените