Миналата пролет украинската армия изпитваше отчаян недостиг на гориво и боеприпаси за старите си съветски оръжия, необходими ѝ за битка с руснаците.
Спасението дойде от неочаквана страна - България.
Разследване на германския всекидневник Welt, в което са направени ексклузивни интервюта с украинския външен министър Дмитро Кулеба, бившия български премиер Кирил Петков и неговия финансов министър Асен Василев, показва как България, въпреки вътрешните противоречия в правителството и полярните настроения в обществото, успява да помогне на Киев да се справи с кризисната липса на важни продоволствия за войната с Русия.
"Това е историята на тайна стратегия, с която България помага на Украйна въпреки съпротивата на някои кръгове. Най-бедната страна в ЕС, за която дълго се смяташе, че е вярна на Москва, показа в точния момент смелост, която може да бъде взета за пример от останалите. Въпреки зависимостта си от Русия и притесненията от руска агресия България намери креативен начин да застане до Украйна. Зад тази стратегия стоят тогавашният премиер Кирил Петков и финансовият министър Асен Василев", пише германската медия.
Разследването на германския всекидневник показва, че бившият премиер е започнал да действа в подкрепа на Украйна още на 25 февруари 2022 г. - ден след началото на войната.
По това време има среща на Съвета на Европейския съюз, като Петков провежда разговори с всички държавни лидери, за да им обясни, че Зеленски няма да оцелее и 24 часа без помощ отвън.
Петков иска директно изключване на Русия от системата SWIFT и замразяване на банковите заеми на европейските банки за Руската централна банка.
Той разговаря с френския президент Еманюел Макрон и с германския канцлер Олаф Шолц, но се оказва, че повечето лидери са скептични към идеите му. В крайна сметка обаче Европейската комисия приема предложението му и то се осъществява, макар и по-късно.
В същото време тогавашният финансов министър Асен Василев участва в срещата на финансовите министри на Европейския съюз (ЕС) в Париж, където голяма част от министрите все още имат колебливи позиции по въпроса и тепърва осъзнават мащаба на случилото се събитие.
Василев изнася реч на срещата за това какво означава за Путин "денацифирането на Украйна".
"Това направиха руснаците в България след Втората световна война - избиха хиляди инакомислещи, професори и свещеници", заявява тогава Василев и призовава за незабавни решения, като участници в срещата потвърждават пред Welt за думите му.
Два дни по-късно Брюксел приложи тези мерки, като според изданието в средите на ЕС те са били обсъждани като "българското предложение".
Според разследването правителството на Петков се намесва с помощта на посредници и външно финансиране, за да осигури на Киев жизненоважни доставки на оръжия, боеприпаси и дизелово гориво в критичната ситуация от сраженията миналата година.
Важен момент обаче е поддържането на "димна завеса" над тези усилия на българските власти.
По това време Кирил Петков се опитва да издърпа България в по-западна и про-НАТО траектория, но за целта трябваше да се бори с със сериозна съпротива от про-кремълски политици, включително коалиционните му партньори от БСП.
Затова и официалната позиция на България за войната е по-резервирана, което накара мнозина от партньорите на страната ни да поставят София в една група с Унгария на Виктор Орбан - потенциалните "троянски коне" на Кремъл в Европа.
Под този параван обаче и с редовни отричания за преки доставки на българско оръжие за украинските сили - официално заявена "червена линия" за социалистите в правителството, чиновниците на Петков избягваха междуправителствени транзакции и използваха посреднически компании в България и чужбина, за да отворят маршрути за доставка по въздух и суша през Румъния, Унгария, и Полша.
"Смятаме, че около една трета от боеприпасите, необходими на украинската армия в ранната фаза на войната, идват от България", казва Петков пред Welt.
От не по-малко значение е помощта в гориво, която София предоставя на Киев. България изпраща дизел от преработен от руски суров петрол в черноморска рафинерия, която по това време принадлежи на руската компания Лукойл.
"България стана един от най-големите износители на дизел за Украйна и на моменти покриваше 40% от нуждите на страната", каза бившият финансов министър Асен Василев пред Welt.
Според Кирил Петков голяма част от дизела в Украйна е дошъл от България. Той говори за доставките на боеприпаси и гориво и в предаването "Денят с Веселин Дремджиев" във вторник.
"Да, не можем да кажем, че ние ги изнесохме там, но доставките, които отидоха там, бяха ключови за войната. Ако един голям процент - до 40%, от дизела в Украйна е българско производство, всъщност така сме помагали до голяма степен и на Украйна, защото те без гориво не могат да водят тази война", заяви Петков.
Правителството в Киев потвърди тази версия на събитията. Външният министър Кулеба разказва пред Welt, че страната му е била застрашена от изчерпване на мунициите си през април миналата година.
"Знаехме, че в българските складове има големи количества от нужните боеприпаси, така че президентът Зеленски ме изпрати да набавя необходимия материал", казва Кулеба.
Той обяснява, че това е било "въпрос на живот и смърт" за Киев към онзи момент, защото ако министърът не успеел да осигури муниции, руснаците са щели да окупират повече села и градове. Така на 19 април 2022 г. той пристига в България с мисията да получи необходимите му боеприпаси.
Изправен пред исканията на Киев, по думите на Кулеба, Петков отговорил, че вътрешното му положение "не е лесно", но че ще направи "всичко по силите си", за да помогне.
"Кирил Петков показа почтеност и винаги ще съм му благодарен, че използва всичките си политически умения, за да намери решение", допълва украинският министър
"Историята, каза той, е проста: докато някои членове на българската коалиция застанаха на страната на Русия, Петков реши "да бъде от правилната страна на историята и да ни помогне да се защитим срещу много по-силен враг", заключва той.
Сега Петков казва, че за да изпълни обещанието си към Киев, правителството му е упълномощило посредници да изнасят не директно за Украйна, а към посреднически фирми в чужбина.
Кадри от април показват товарни самолети, "натоварени догоре" с оръжия, които летят между България и Полша. Известно е, че полското летище Жешув, на 70 километра от украинската граница и строго охранявано от НАТО, е основен пункт за доставки.
"Погрижихме се сухопътният път през Румъния и Унгария също да бъде отворен за камиони", каза Петков.
Кулеба потвърди тези доставки. Той подчерта, че не става въпрос българското правителство да предоставя пряка военна помощ на Украйна, "а по-скоро украински компании и фирми от страните от НАТО да получат възможност да доставят необходимото от български доставчици".
Според информация, предоставена на Welt, САЩ и Великобритания са платили за доставките.
Изданието посочва, че макар около случая да се разшумява през юни миналата година покрай оставката на шефа на държавната компания за военен износ "Кинтекс" Александър Михайлов, който говори за износа на български оръжия към Украйна, до голяма степен ситуацията притихва.
Welt отбелязва, че не по-малко важни са доставките на дизел от България за Украйна.
Според разказа на Асен Василев на среща на Световната банка във Вашингтон през пролетта украински служител му е казал, че войските на Киев свършват горивото.
България има рафинерия близо до Бургас на Черно море, която се управлява от дъщерно дружество на руската група "Лукойл" и доставя от петролни танкери от Русия. Впоследствие той е насърчил българския клон на "Лукойл" да изнася излишъка от петролни продукти за Украйна.
"Реакцията беше положителна и служителите там също осъдиха войната на Путин", коментира той.
По думите му България се нуждае от около половината от горивото, което рафинерията произвежда, докато останалото е било изпращано към Украйна с камиони, цистерни и влакове през Румъния.
Welt посочва, че тайните доставки за Киев са били сериозен риск за правителството на Петков на фона на обществените настроения срещу потенциално въвличане на България във войната и против твърде голяма подкрепа за Украйна.
Междувременно Кирил Петков коментира материала на Welt на трибунка в Народното събрание, като посочи категорично, че директен износ за Украйна на оръжия и боеприпаси не е имало.
"България реално е изнасяла дизел за Украйна през частни компании, несвързано с правителството. Оказва се, че това е било от важно значение за украинската армия. Няма правителствена програма за това. Това е било от частни контрагенти към частни контрагенти", уточни той.
"Важното е да се каже, че за пръв път България не се цитира като някакъв лош пример. Заглавието на тази статитя в най-голямата медия в Германия и една от най-големите в света казва, че България е спасила Украйна в първите месеци на войната", допълни съпредседателят на "Продължаваме промяната".
Неговият колега Асен Василев коментира, че страната ни е заела ясна страна срещу руския агресор.
"Застанахме срещу политиката на сфера на влияние и на това големите държави да се опитват да диктуват на малките какво да правят. Радвам се, че най-накрая има международно признание за България, защото България направи правилния избор", коментира Василев.