Уискито говори на всекиго по различен начин, но намира общ език с всички. Но какво би била една от най-известните алкохолни напитки в света без своите посланици?
Вероятно гледате на "течното злато" просто като на любимо питие, но през кехлибарения му цвят прозира работата на истински екип от гении. Всяка дестилерия ревниво крие своята малка тайна, чрез която успява да направи уникален продукт. Всеки уиски специалист или ентусиаст ще ви каже, че еднакви уискита няма.
В рамките на три дни - от 30 октомври до 1 ноември, гостите на Уиски Фест 2015 ще имат възможност да опитат над 260 различни вида уиски, разпределени в 30 щанда, да се срещнат с лектори и посланици на марки от цял свят. Майсторски класове, единствени по рода си дегустации, 3 пура щанда и още много изненади очакват посетителите.
Webcafe.bg поговори с двама посланици - Джонатан Раян от ирландската гордост Jameson и Джененс от шотландската дестилерия с традиции The Dalmore за предстоящото събитие, тенденциите в производството и консумирането на уиски, както и изненадите, които двете марки подготвят за своите верни почитатели и новооткрити съмишленици.
Джонатан е инженер с 10 години стаж в производството на уиски. "Да бъда част от Irish Distillers и да вървя по стъпките на баща ми беше нещо, което исках да направя още когато бях момче", споделя той.
Шона е посланик на дестилерията The Dalmore и Директор на посетителския център на The Dalmore в Алнес, Шотландия. Тя има богат световен опит в областта на маркетинга за луксозни марки и в някои от най-уважаваните световни агенции.
"Това е фестивал, на който някои от най-добрите уискита от цял свят ще бъдат на разположение за дегустация. Представители на различните дестилерии ще бъдат там, за да говорят с хората, за да им разкажат за уникалните характеристики и качеството на съответните напитки. Това е страхотна възможност да опитате уиски, което никога не сте опитвали досега", казва Джонатан Раян.
Premium билетът за достъп до Уиски Фест 2015 струва по-малко от 10 паунда, а в Лондон можете да посетите подобно събитие за близо 200 лири. И това ако не е добра сделка, допълва Шона Джененс.
Освен за "течно злато", с Джонатан Раян можете да поговорите и за кино. "Нашите емблематичните партньорства в рамките на филмовата индустрия са трансформирали марката в нещо много повече от алкохолен бранд и именно такъв е случаят в България", разказва той.
"Специално внимание трябва да се обърне на кампанията Jameson First Shot с участието на филмовото студио на Кевин Спейси в Ел Ей, София Филм Фест (където Jameson традиционно е партньор), Jameson Empire Done in 60 Seconds, Jameson Cult Film Club и много други.
"Накратко, ние работим много усилено, за да осигурим достатъчно храна за ума и душата на нашите верни последователи", обобщава Раян.
Освен това, българските почитатели на уискито, ще имат удоволствието да се запознаят с нов член на семейството Jameson - Jameson CaskMates. Това е уиски, престояло 6 месеца в бъчви, които преди това са използвани в пивоварна в Корк, недалеч от дестилерията на Jameson.
Въздействието на stout-a (тъмна силна бира) доразвива аромата на уискито, в което се усещат нотки на шоколад с какао, кафе, лимон.
От Dalmore - марка, която се слави със своите сингъл малц уискита, ще представят своята Principal серия, която включва "бижута" като 12, 15 и 18-годишно уиски, резервата Cigar малц, прочутото Alexander III и новото 21-годишно уиски. Скъпоценните 25 и 30-годишни уискита на Dalmore също ще са сред звездите на събитието. Пет бутилки от колекцията Dalmore Constelation ще бъдат на разположение за продажба на фестивала, разкри Шона Джененс.
Един от въпросите, на които посланиците на уиски по света най-често отговарят, е как трябва да се консумира прочутата напитка. "Всичко зависи от настроението. Няма правилен или грешен начин. Аз самият обичам чист Jameson след дълъг ден. Ако съм с приятели обаче, бих го съчетал с джинджифилова бира, лайм и много лед. Обичам коктейлите с уиски - позволяват креативност и безкрайни възможности", споделя Джонатан Раян.
По отношение на храните, има все повече и повече майстори готвачи, които създават менюта, подходящи за пиене на уиски, което е страхотно, но ирландският посланик на "течното злато" предпочита уиски след вечеря и избягва да го съчетава с пикантна или прекалено топла храна.
Шона Джененс препоръчва да пиете Dalmore без лед или със съвсем малко вода. По думите й 15-годишното уиски от шотландската марка си пасва чудесно с шоколадови и карамелени десерти, а 18-годишното - с еленско или друго тъмно месо. Alexander III пък е доказано най-добрият ви "приятел", когато става дума за коктейли.
И двамата посланици са твърдо убедени, че и в Шотландия, и в Ирландия, уиски индустрията е особено важна, играе ключова роля за икономиката и туризма, осигурява много работни места. Освен това става дума за вековна традиция, с която всички се гордеят. Страни като САЩ също могат да се похвалят с богат опит в бранша, а Япония и Тайван са "новаците", които смело заявяват присъствието си на световната уиски карта.
Джонатан Раян от Jameson вярва, че Ирландия, Шотландия и САЩ ще си останат светата троица в уиски културата, но е чудесно, че и други държави опитват да наложат свой собствен стил.
Шона Джененс пък е убедена, че Dalmore и шотландското уиски винаги ще бъде изборът на традиционалистите и истинските почитатели на малца.