Живеем в ерата на бързата храна и бързата мода и не е учудващо, че социалните мрежи също се променят според предпочитанията на потребителите си. По-младите харесват платформи, които им позволяват да изразят себе си с една снимка или с няколко секунди видео.
Затова и едно наглед незначително мобилно приложение е на път да измести от върха най-влиятелните технологични гиганти.
На пръв поглед TikTok е поредното приложение за караоке и пеене на плейбек.
В него могат да се качват клипове с дължина до 15 секунди. Първоначалната идея е хората да публикуват как пеят на фона на популярни парчета, но постепенно нещата се променят. Сега TikTok е отделна виртуална вселена, която си има своите знаменитости, тематични мемета, тенденции и предизвикателства.
Приложението е разработено от китайската ByteDance - стартъп, основан през 2012-а. С него компанията успява да направи нещо, което други китайски фирми не успяват - да превземе световния пазар на мобилни приложения дотолкова, че да "диша във врата" на Facebook. През изминалата седмица TikTok надмина 1 млрд. сваляния от AppStore и Google Play.
Това автоматично го поставя в списъка с най-често инсталираните мобилни приложения. Само за 2018-а то е инсталирано около 663 млн. пъти. За сравнение - Facebook за мобилни устройства за същия период е инсталиран 711 млн. пъти. Във AppStore на Apple TikTok е най-сваляното приложение за миналата година.
В глобален мащаб в общата класация на iOS и Android го изпреварват два други продукта на Зукърбърг - WhatsApp и Messeger.
Невероятният успех на TikTok се дължи най-вече на поколението, което ненавижда Facebook и Twitter, но обожава Instagram. Една немалка част от възхода му се дължи и на обсебената по Боливуд Индия. За индийците платформата е евтин и достъпен начин да покажат на приятелите си своите танцови и певчески умения в няколкосекундните си клипове. Една четвърт от изтеглянията на приложението са от индийци.
И по този параграф ByteDance се явява наистина сериозна заплаха за хегемонията на Facebook, които смятат Индия за най-големия си и най-бързо разрастващ се пазар. Манията по TikTok бързо обхваща и Запада. В САЩ водещият Джими Фалън показва в ефир приложението и дава идея за мини предизвикателства, които да бъдат заснети и качени онлайн.
Facebook, които изнесоха информация, че над 2 млрд. потребители ежедневно използват някой от продуктите им, се опитаха да отговорят на конкуренцията. Те представиха Lasso - много подобно на TikTok приложение, което отново имаше за цел да привлече по-младите потребители. Опитът обаче се оказа по-скоро неуспешен.
От ByteDance казват, че всеки месец над половин милиард души ползват активно TikTok.
В Китай платформата си има сериозни съперници в лицето на Weibo и Tencent, наричан "китайския Facebook", но и двете социални мрежи така и не успяха да реализират световен успех и не се радват на кой знае каква популярност зад граница. Изобретението на ByteDance от своя страна успява да достигне до потребители от всички краища на света.
Нещо повече, компанията ловко успява да избегне сериозната цензура, която в Китай се налага над редица мобилни приложения. Версията на TikTok е една за китайския пазар и съвсем друга - за западния. Според експертите това е нагледен пример за останалите технологични фирми как може да се успее едновременно и в Китай, и в чужбина.
TikTok обаче отбелязва и отрицателни рекорди. В САЩ ByteDance понесе рекордната глоба от 5,7 млн. долара за нарушаване на законите за защита на детето и заради факта, че не изисква родителско съгласие за потребители под 13-годишна възраст. В Индия компанията е заплашена от дело за разпространяване на реч на омразата и расизъм.
Подобни санкции обаче едва ли биха довели до сериозен отлив на потребители. Младите непрекъснато търсят начини за себеизразяване и засега TikTok е идеален за целта.