Ако досега не беше очевидно, вече е абсолютно ясно. Портативните GPS устройства са мъртви, а Apple и Google са гробарите на Garmin, Magellan и TomTom.
След набързо организираното преди дни събитие на Google Maps, където търсачката демонстрира нов интерфейс, нови функции и - най-важното за Android потребителите - офлайн изтегляне на картите, и новото приложение Apple Maps, анонсирано на конференцията WWDC, специализираните устройства за карти и навигация стават безполезни.
Или, което е още по-зле, отчайващо нискотехнологични
Масовата употреба на смартфони се засилва - и с нея процъфтяват инсталирани от операторите, вградени или изтегляеми картографски приложения. Последните стъпки на Apple с iOS 6 са болезнен удар върху портативните GPS устройства, външните приложения в App Store и инсталираните от производителите на автомобили навигационни системи - без да споменаваме напрегнатите им отношения с Google.
Списъкът с функции на Maps обхваща почти всичко, задължително за потребителите на iPhone в движение, а според Скот Форстал, старши вицепрезидент на Apple по iOS, това е "ново картографско решение, изградено начисто."
Скоро след анонсирането от Apple на Maps, Garmin - една от най-големите световни компании-производители на GPS - отбеляза спад на акциите си на борсата от почти 10% само за ден.
"От няколко години се конкурираме успешно с безплатната навигация в Android телефоните, а чрез външни приложения и в iPhone," опитаха се да потушат пожара от Garmin.
"Смятаме, че има пазар за приложения за навигация за смартфони, лични навигационни устройства и интегрирани навигационни системи, като всяка от тях има своите предимства и ограничения в употребата си - и в крайна сметка потребителят решава какво предпочита."
Твърде малко са хората, склонни да харчат за GPS, ако имат смартфон
Въпреки че е истина, че Garmin и другите производители на навигационни устройства имат години опит в навигацията, факт е, че пазарният им дял бързо се свива, като продажбите им са спаднали с 9% преди 2 години, според доклад на компанията за пазарни проучвания NPD, а статистиките се очаква да регистрират още по-голям спад през 2012 г.
Най-новите смартфони също така създават голям проблем и на производителите на автомобили. С циклите на разработка на автомобили, които са далеч от бесните темпове на индустрията за потребителска електроника, става все по-трудно за автомобилните компании да се конкурират чрез вградените в колите им системи.
BMW и Ford решиха да интегрират приложения като Yelp и Pandora в своите фабрично инсталирани навигационни системи. Все още има съмнения обаче в ефикасността на подобни скъпи ъпгрейди на автомобили, когато смартфоните, купени по договор, нерядко със субсидирана цена, могат да вършат по-добра работа от система, струваща 10 пъти по-скъпо.
Говорител на BMW заяви, че "от гледна точка на ползваемостта и естетиката вградената система може да е за предпочитане," но компанията признава, че бързите темпове, с които еволюират смартфоните, могат бързо да надминат осигуряваните от автопроизводителите функции.
Макар това да не е чак толкова сериозен проблем за луксозните коли на Audi, BMW и Mercedes-Benz - където потребителите очакват развлекателно изживяване от висок клас, което изящно да се интегрира в таблото на колата - за по-масовите производители продажбата на вградени навигационни системи, струващи стотици или хиляди долари, става все по-трудна опция за предлагане на крайните потребители.
Смартфоните все пак не са идеално решение, но гласовата навигация го компенсира
Все пак по-малките размери на екрана на повечето смартфони означават, че те не са съвсем оптимални за употреба в автомобила. Дори със специализирани автомобилни режими, потребителският интерфейс и малките точки на картата, които нормално вършат добра работа при ходене, не са особено удобни - или могат да бъдат направо опасни - при шофиране.
С Maps за iOS 6 - точно както и в Google Navigator, представен по-рано - новото приложение се възползва от функциите за трансфер на данни на устройството - нещо, с което специализираните GPS модели не винаги разполагат.
Apple изреждат обширна гама от функции, включително търсене на местни представляващи интерес точки, интеграция с Yelp с отзиви и снимки, над 100 милиона адреси на компании, плюс вградена информация за трафика.
"Използваме анонимна, колективно събирана информация в реално време за трафика, осигурявана от нашите потребители на iOS," заяви Форстал, отбелязвайки, че катастрофите по пътищата ще бъдат директно наслагвани върху картата на пътиката и магистралите. За момента Apple не посочват кои точно пътни артерии ще бъдат включени в данните за трафика и как ще осигуряват информацията за конкретните инциденти.
По-важното обаче е, че новото приложение Maps включва нещо, на което потребителите на Android се радват от години: интегрирана гласова навигация. Потребителите въвеждат адрес, избират между няколко варианта за маршрута, включително опция "най-късия маршрут", и получават гласови инструкции, плюс маркирани маршрути и индикатори за завои.
Включено е и автоматично пренасочване на пътното движение, а Maps позволява напътствията при шофиране да се показват на екрана за блокиране, давайки на потребителите една причина по-малко да ровичкат в телефона си, докато са на волана.
Очевидно хардуерните GPS устройства поемат по пътя на MP3 плеърите
Естествено, интеграцията със Siri е основна част от Maps, като се приемат нормални гласови команди ("Отведи ме до Starbucks" или "Навигирай до 123 Мейн Стрийт, Сан Франциско, Калифорния"), които могат да се използват по време на шофирането, имитирайки най-новите системи на General Motors, Mercedes-Benz, BMW и Ford.
А с интеграцията на снимки, 3D векторната графика, сензорното управление с мултитъч и свръх-детайлните сателитни карти от Apple, все по-трудно ще е за всеки потребител на iOS да намери причини да държи масивен, постоянно остарял хардуер, закрепен със силиконова вендуза на предното стъкло.