Голямата заблуда "Instagram инфлуенсъри"

Инфлуенсърите са новото черно на интернет рекламата. Всички ги искат, защото "всички ги искат".

Инфлуенсърите са хора, които имат много последователи - обикновено в Instagram, и които през т.нар. native marketing (реклама в естествена среда) въздействат в една или друга посока на останалите потребители.

С една дума "влияят им". Те си колаборират обикновено с модни и козметични марки, хотели, автомобили, техника.

Инфлуенсърите по дефиниция са звездите на социалните мрежи, заради огромния им брой последователи. Въобще не е необходимо те да са известни, важното е да имат много хора, които да харесват снимките им - това е всичко. Според маркетолозите инфлуенсърите са по-атрактивни, защото изглеждат по-автентични на фона на обикновените платени реклами. Засега инфлуенсърите са и по-евтини, защото те не са известни личности, които да искат големи хонорари, нито са професионални медии с цялата "инфраструктура" от хора и ноу-хау, която предполага това.

Постоянното търсене на инфлуенсъри естествено води до надуването на балон. Съответно измамите в инфлуенс маркетинга стават все по-голям проблем в рекламата индустрия.

Засегната е самата същност на инфлуенсърството, а именно автентичността на тяхното влияние. Публична тайна е, че част от инфлуенсърите по цял свят използват специални Instagram групи, наречени "pod"-ове, ботове или си купуват последователите. Много маркетолози се питат какво всъщност получават срещу парите си. Ето равносметката.

Числата:

  • стойността на постовете с таг #спонсорирано или #реклама съдържат над 50% фалшиви взаимодействия според данните на компания за борба с този вид измами Sway. От 118 007 коментара едва 20 942 не са на последователи-ботове.

  • Sway открива, че повече от 15% от инфлуенсърите, които се съгласяват да пускат спонсорирани постове, всъщност никога не създават рекламен пост, казват Digiday.com

  • коментари от ботове стоят зад повече от 40% от общия брой коментари сред над 500 от общо 2000 рекламни поста ежедневно

  • „pod"-овете остават проблем - скорошно проучване на Sway показва, че от около 2000 поста, средно само 36 не съдържат активност от „pod", фалшиви коментари, фалшиви харесвания или неравномерно съотношение между последователи-ботове и взаимодействия.

За „pod"-овете в Instagram:

Спорен остава въпросът какво можем да приемем за измама що се отнася до интернет маркетинг. Докато повечето специалисти са единодушни, че коментари от ботове и купуването на последователи са измама, самите инфлуенсъри не са съгласни, че „pod"-овете могат да се смятат за такава.

"Pod"-овете в Instagram са групи от до 30 потребители, които работят заедно като коментират и харесват взаимно постовете си. Така те "хакват" Instagram като повишават процента на взаимодействие, макар и по изкуствен начин.

Много инфлуенсъри използват "pod"-ове и твърдят, че това е напълно легитимно. "Не мисля, че pod-ове са проблем, защото блогърите се подкрепят едни - други в подобен набор от групи по общи интереси", казва инфлуенсър, който предпочита да остане анонимен.

Други твърдят, че тази практика е съмнителна. "За потребителите на Instagram или инфлуенсърите това са изкуствено създадени общности", казва Зак Бъси, потребител на YouTube. "Това е опасен прецедент, който те сами създават, защото означава, че вече не могат да престанат да използват pod-ове. Не е като да стигнат до определено число и след това да кажат 'Вече мога да се откажа от това' и да видят пред очите си как цифрите падат. Вместо това те продължават да го правят отново и отново, за да запазят растежа."

Как да познаем измамника?

Повечето хора са съгласни, че е трудно да откриеш измамника, но ето няколко метода:

  • пик в броя на последователи само за една нощ, който не може да бъде обяснен с външни фактори, обикновено означава, че инфлуенсърът си е купил последователи

  • рязко покачване на взаимодействията (харесвания и коментари). Коментарите трябва да представляват около 2% от общото взаимодействие във Facebook, Twitter или Instagram

  • коментари, които не са свързани с действителното съдържание обикновено доказват купена аудитория

  • около 15% от коментарите трябва да водят до евентуално потребление и/или покупка

Как отговарят фирмите?

Някои фирми са в неведение за проблема с "истинска-срещу-фалшива" аудитория. Те искат голяма аудитория на всяка цена и не се вълнуват от наличието на "платени последователи/ взаимодействие".

Много компании забелязват нарастване на употребата на ботове и дори има инициатива за стандартизация на инфлуенсърския маркетинг, за да се концентрира върху по-важни неща като популяризиране на конкретната марка и реални продажби, отколкото харесвания и взаимодействие с потребителите.

Гледната точка на Федералната комисия за търговия на САЩ?

Измамите са толкова наболял въпрос напоследък, че Федералната комисия за търговия (ФКТ) наскоро изпрати 100 писма до инфлуенсъри и фирми за това как те разкриват платената реклама. По-малко се казва за ботовете или купуването на платени последователи - ФКТ невинаги се интересува или контролира това. Комисията се фокусира върху клиентите, но голяма част от измамите също така включват съмнителни практики като неправилно отбелязване на платеното съдържание.

Новините

Най-четените