Пилотите на полет 610 на Lion Air са се опитвали да се преборят с автоматичните системи на самолета до последните секунди преди разбиването му в океана. Това показват разчетените записи от черната кутия на Boeing 737 MAX 8, който катастрофира със 189 души на 29 октомври 2018 г.
Предварителният доклад на разследващите от Индонезийската национална комисия по транспортна безопасност разкрива допълнителни детайли от деня на фаталния инцидент, но оставя много въпроси без отговори - например, защо пилотите не са изключили системата и не са поели ръчен контрол.
Данните от регистратора на полета показват, че автоматичната система за безопасност на борда на самолета е насочвала носа му надолу няколко десетки пъти. Системата е реагирала на грешна информация от датчиците, които са показвали, че самолетът се издига под твърде висок ъгъл и има риск от блокиране на двигателите.
При първия сигнал за нередност на борда около 2-та минута след излитане, пилотите са правили ръчни корекции, за да поправят автоматичното спускане на носа.
Тази процедура е повтаряна многократно, преди машината да се разбие в Яванско море.
В рамките на 90 секунди след излитането ко-пилотът е поискал от диспечерите в наземния контрол да потвърдят данните за скоростта и височината на самолета. Тридесет секунди по-късно той докладва, че на борда има проблем с управлението на полета.
Разследващите посочват, че само един ден по-рано същият проблем със самолета е установен от друг екипаж по време на полет от Денпасар до Джакарта.
Пилотите обаче са изключили изцяло т.нар. система за разширяване на маневрените характеристики и са поели ръчен контрол върху управлението на самолета. Ръководството за безопасност не е препоръчвало извършване на аварийно кацане при подобна ситуация, затова те са продължили по пътя си и са стигнали в Джакарта.
При проверката на датчиците на следващия ден е установено значително отклонение в системата за засичане на ъгъл на атаката - до 20 градуса разлика.
Системата за разширяване на маневрените характеристики е нова функция в самолетите на Boeing от серията MAX.
Тя се включва автоматично, когато засече опасно вдигане на носа, като разчита на информация от външни сензори. Разследващите вече установиха, че има технически проблеми с датчиците за т.нар. ъгъл на атака на самолета (ъгълът между посоката на вектора за скорост на машината във въздушния поток и избраната посока на движение).
Сензорите за ъгъл на атаката изпращат информация до компютрите на самолета, които изчисляват дали има опасност от претоварване на двигателите. Тогава може да се задейства системата за автоматична безопасност, която коригира позицията на носа.
Евентуален дефект в сензорите и погрешно изчисление на ъгъла на атака може да доведе до ситуация, в която самолетът сам се устремява към земята - така както се е случило с полет 610.
От Boeing реагираха със съобщение, в което изразяват "дълбоко съжаление" за катастрофата на Lion Air и се ангажират да предприемат всички нужни мерки за проучването на причините за инцидента, но твърдят, че 737 MAX 8 е "сигурен като всеки друг самолет, който някога е летял в небесата".
Търсенето на втората черна кутия, която записва звука от разговорите в пилотската кабина, все още не е приключило. Тя би трябвало да даде отговор на въпроса защо пилотите не са изключили автоматичната система и дали не е имало друг проблем на борда.
Boeing 737 MAX 8 e доставен на авиокомпанията Lion Air едва през август 2018 г., два месеца преди катастрофата на полет 610.
АМАН ОТ СИМЛИЗМИ И ГУГЪЛ-ПАПАГАЛИ Когато се превиши ъгълът на атака, настъпва най-опасното явление при обтичане на самолетното крило - "Срив на потока". Въздушният поток намалява скоростта си под критичната и крилото губи подемна сила. Ако спешно не се вземат мерки за повишаване на скоростта (най-често - чрез навеждане носа на самолета надолу), самолетът пада, като камък. Това явление е причина за 20-30% от самолетните катастрофи. Такъв е и случаят с катастрофата на полета на Ер Франс над Атлантическия океан, преди няколко години. Описваната автоматика има точно тази задача: без намесана на екипажа (в голям процент от катастрофите поради срив на потока, точно неадекватните действия на екипажа са причината), да излезе от ситуацията, като увеличи скоростта, чрез навеждане на носа на самолета надолу. Това е!