Властите в Лондон отнеха лиценза на Uber

Лондонският транспортен регулатор отне лиценза на Uber за работа от края на месеца, съобщава BBC.

Мярката е сериозен удар за компанията за споделено пътуване. Очаква се забраната да засегне, както твърди фирмата, над 40 хил. шофьори и 3,5 милиона потребители.

В мотивите за временното отнемане на лиценза се казва, че подходът и поведението на Uber демонстрират липса на корпоративна отговорност по редица въпроси, които имат потенциални последици за обществената безопасност и сигурност.

Крайните действия са свързани още с начина, по който компанията подбира шофьорите си и практиката им по докладване на криминални случаи.

В изявлението за отнемането на лиценза също така се изразяват и опасения относно използването на Grebeball - софтуерен инструмент, за който се твърди, че компанията е разработила преди време, за да избегне официалния контрол, като идентифицира служителите на правоохранителните органи и отказва техните поръчки за превоз. За  да разпознае служителите на контролиращите служби, софтуерът използва данни за техните кредитни карти, акаунти в социалните мрежи и друга геолокираща информация с помощта, на която локализира "опасните поръчки" и ги отказва.

В Лондон фирмата ще разполага с лиценза си до 30 септември, като ще има право да обжалва решението в рамките на 21 дни. Не е ясно дали компанията ще може да работи през октомври, докато обжалването се разглежда.

Кметът на Лондон Садик Хан излезе с изявление, подкрепящо решението на транспортния регулатор. "Искам Лондон да бъде начело на иновациите и на новите технологии и да е естествен дом за вълнуващи нови компании, които помагат на лондончани, като предоставят по-добри и по-достъпни услуги", казва той. "Въпреки това, всички компании в Лондон трябва да спазват с правилата и да се придържат към високите стандарти, които очакваме - особено когато става дума за безопасността на клиентите, а предоставянето на новаторски услуги не трябва да бъде за сметка на безопасността и сигурността на потребителите."

Uber работи в британската столица от 2012 г. насам и почти от самото начало е изправена пред огромни критики от страна на профсъюзите, законодателите и останалите шофьори на таксита по отношение на условията на труд.

Това е поредната забрана за алтернативната таксиметрова компания. Тя бе изгонена от България, Дания, Италия, Унгария, Китай, Тайван, отделни американски щати и от Ванкувър, Канада.

След публикуването на новината за забраната изведнъж търсенето на Uber коли в Лондон се е повишило неколкократно. Шофьорите, използващи уеб форума на Uber London, съобщават за непосредственото покачване на цената на приложението, което се случва, когато търсенето на водачи надхвърли предлагането, вследствие на съобщението на регулатора.

Uber вече обявиха, че ще обжалват решението.

Компанията едва ли ще се откаже от един от най-големите си пазари без да се бори.

Том Елвидж, изпълнителен директор на Uber - Лондон, обвини властите, че действат срещу интереса на потребителите и спират иновациите. Според него решението на регулатора ще остави 40 000 лицензирани водачи без работа и ще лиши лондончани от удобен и достъпен вид транспорт, освен това ще покаже на света, че градът е затворен за иновативни компании, които предлагат на потребителите избор.

Малко вероятно е шофьорите на Uber да си намерят работа в други компании, защото фирмата доминира пазара на таксиметровите услуги.

Така или иначе, ако сте в Лондон, и в следващия уикенд няма да имате проблем с това да си извикате Uber.

Загубата на лиценза в Лондон е поредната лоша новина за фирмата, която е подложена на системни критики по въпроси за начина, по който третира своите шофьори и подхода към безопасността на пътниците.
По-рано тази година компанията бе принудена да назначи нов главен изпълнителен директор, Дара Косровшахи, след като съосновател Травис Каланик се оттегли в резултат на мощни секс-скандали.

Като се има предвид, че Uber ще обжалва решението, загубата на неговия лиценз може да бъде само предупреждение от страна на властите, което да принуди компанията да се отнася по-сериозно към задълженията си спрямо персонала си и отговорността към докладването на криминални инциденти.

Ако не, много лондончани ще трябва да се запознаят с нощния автобус.

Новините

Най-четените