Ту-154 с ансамбъл "Александров" - потопен нарочно

Самолетът Ту-154, който падна в Черно море на 25 декември 2016 година, всъщност е "кацнал" във водата под управлението на командира на екипажа - Роман Волков. Това сочат данните след техническата част от разследването. Търсят се причините за неговото поведение.

От руското Министерство на отбраната проучват медицинската документация на загиналия пилот и резултатите от проведените му психологически тестове, разпитват инструктори, учили командира да лети, изясняват правилно ли е била организирана почивката на екипажа преди полета.

Версията за грешка на екипажа стана водеща в разследването още през декември 2016 г. след разпити на свидетелите на катастрофата. Очевидците твърдяха, че самолетът не е падал и пикирал към водата след излитане, а сякаш се е приводнявал на повърхността на Черно море. Тази маневра обаче се оказва фатална за самолета и 92-та души, които се намират на борда му. При удара с повърхността машината се разби на парчета, които потънаха веднага.

Преди да се намерят доказателства за катастрофата, авиационните експерти в Русия трябваше да опровергаят аргументирано всички други потенциални причини - включително проблеми от технически характер, стрелба по самолета, взрив на борда, попадане на птици в двигателите и др.

Основните данни на разследването идват от дешифроването на записа в черната кутия на Ту-154, която беше намерена и извадена от дъното на Черно море почти невредима. При отварянето й обаче се оказа, че лентовият механизъм на устройството е твърде амортизиран. Ремонтът на черната кутия и разчитането на записа е възложен от Министерството на отбраната на по-опитни експерти от гражданското въздухоплаване към Междудържавния авиационен комитет.

След ремонта и замяната на износените детайли, е получена нужната информация, синхронизирани са параметрите на полета с разговорите между летците, които записани и на бордови магнитофон. Експертите създават т.нар. 3D модел на последния полет на Ту-154 - видео възстановка на движението на самолета в пространството с наложени върху него данни, отразяващи височината на полета, скоростта, режима на работа на двигателите и др. Описани са и всички произнесени думи и действия на пилотите.

По данни на Коммерсант, самолетът е излетял в нормален режим, като след излитането екипажът не е допуснал нито една от възможните грешки, характерни за подобни случаи. Близо минута след излитането от земята, Ту-154 набира височина от около 250 м и скорост в порядъка на 360-370 км/ч. Веднага след това на борда на самолета "стремително се развива извънредна ситуация".

Командирът на екипажа Роман Волков, който е трябвало да продължи да набира височина, започва да привежда машината в режим на кацане. Моделът показва, че Ту-154 се е снижавал в рамките на 10 секунди в контролиран полет под управлението на пилота.

Експертите смятат, че причина за трагедията може да се окаже дезориентация на командира. При набирането на височина в тъмнината над морето той не контролира визуално положението на машината, тъй като не вижда ориентири и хоризонт пред себе си.

При подобна ситуация пилотът е длъжен да се води от данните от уредите на самолета, което явно не е станало при Волков, предпочел да се довери на дългогодишния си опит, пише Коммерсант.

Военните специалисти проучват професионалната биография и летателната подготовка на загиналия командир. Вероятно трагедията е предизвикана от фатално съчетание на няколко неблагоприятни фактора - включително умората на екипажа. Пилотите са били принудени да чакат няколко часа за разрешение за излитане от Москва, след което правят междинно кацане на летището в Адлер, което не са познавали достатъчно добре. Поради тези причини полетът към Латакия се измества за нощта. Не е ясно как тази стресова ситуация се е отразила на психическото състояние на командира.

Досега МО на Русия отричаше версиите за възможна грешка на екипажа, като във всички свои съобщения по темата се обръщаше внимание на опитността и безупречният стаж на летците.

Ту-154 на руското Министерство на отбраната се разби на 25 декември недалеч от Сочи, в Черно море. На борда му летяха 92 души на борда, сред коио и 64 членове на известния руски военен ансамбъл "Александров", който е пътувал към руската ВВС-база в Латакия (Сирия). Всички пасажери загинаха.

#3 TheRock 14.03.2017 в 19:49:39

А алкохолната му проба каква е била?

#4 e-mil 14.03.2017 в 21:40:02

Огромни идиотщини са натряскали в статията на "Комерсант". При излитане носът е вдигнат. Няма как пилотът да търси ориентири и хоризонт пред себе си. Особено пък нощем. Инстинктът да се търси визуална ориентация е в обратния случай - при кацане. Именно там стават такива грешки. Няма пилот с дългогодишен опит, който да не излита по прибори. И няма как да се е объркал, че е нависоко - минало е съвсем малко време след излитане и самолетът е бил само на 250 м височина. "Комерсант" са публикували още по-голяма глупост - че пилотът бил изгубил ориентация заради отраженията на звездите в морето. Ама вятърът е бил 5 м/с (18 км в час). Няма как да е видял отражения в набръчканото от вълнички море. То няма как и самите звезди да е видял - него ден е било облачно. В деня на катастрофата публикуваха метеорологичните данни.

Новините

Най-четените