Скорсезе и Де Ниро - голямото приятелство от Малката Италия

Тази есен епичната гангстерска и политическа драма по действителни събития „Ирландецът" ще ни предложи среща с някои от най-колосалните имена в историята на американското кино.

Мартин Скорсезе режисира монументален актьорски ансамбъл - Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел.

Сред всички тези титанични имена най-силна и богата е връзката между Скорсезе и Де Ниро. „Ирландецът" е деветият игрален филм, в който първият режисира втория.

Преди да се съберат за суперпродукцията на Netflix, те работят през 2015-а по късометражката „The Audioton", поръчана като реклама за казина в Макао, Китай и Манила, Филипините.

А последният пълнометражен филм на драматичното дуо преди „Ирландецът" беше именно пищната екстраваганца „Казино" от 1995-а година.

Скорсезе и Де Ниро на снимачната площадка на "Казино"

Но приятелството между двете легенди е още от началото на 70-те години на миналия век. В едно интервю Скорсезе си спомня, че като младежи са се засичали из улиците на Малката Италия в Манхатън, където и двамата са израснали сред микс от артистични вдъхновители и истински гангстери.

По това време, според Скорсезе, те даже са били във враждуващи компании, но никога не се е стигало до директна конфронтация. Просто са се разминавали с лоши погледи. По-късно и двамата вече са част от новото поколение млади режисьори и актьори, които ще променят пейзажа на американското кино и ще вдъхновят златната седемдесетарска епоха на сериозни авторски филми.

За официалното запознанство на Де Ниро и Скорсезе е отговорен Браян Де Палма, който представя младия Марти на младия Боб.

По това време Скорсезе има няколко късометражки, а Де Ниро вече е дебютирал в игрален филм, именно под режисурата на Де Палма - "Greetings" от 1968-а година.

През 1973-а година Скорсезе и Де Ниро работят за пръв път в „Опасни улици" - гангстерски филм със силни автобиографични елементи, вдъхновен от младостта на режисьора в Малката Италия в Ню Йорк. Де Ниро играе Джони Бой - импулсивен, безотговорен, но чаровен дребен квартален разбойник с вкус към хубавите ризи и вратовръзки, който постоянно създава проблеми на своите приятели и очевидно се е затичал към трагичен край.

След успеха на „Опасни улици" двамата се събират със сценариста Пол Шрейдър за един филм, който завинаги ще промени както техните кариери, така и американското кино - „Шофьор на такси". Шедьовърът успява да улови епохата по невероятен начин и се превръща в културен феномен. Скорсезе и Де Ниро вече са световни имена.

На следващата година двамата правят джаз драмата „Ню Йорк, Ню Йорк" - амбициозна и елегантна творба, която не успява да развълнува публиката и отплува като провал. Разочарованието от реакцията към филма удря Скорсезе сериозно.

Творческият неуспех ускорява колапса в личния му живот - младият майстор се е опитал да живее като рок звезда, но злоупотребата с кокаин и други, почти задължителни за арт средите по това време субстанции, го вкарва в болница.

Скорсезе си спомня, че е на дъното, очаквал е дори да умре, когато на посещение идва Де Ниро с предложение за нов общ проект -  „Разяреният бик".

Историята на саморазрушителния боксьор Джейк ЛаМота идва в перфектния момент и за двамата. Филмът е шедьовър и още един път променя пейзажа на американското кино. В очите на ценителите на качественото кино, Скорсезе и Де Ниро са богове.

През 1982-а дуото представя „Кралят на комедията" - криминален трилър с елементи на комедия, който всъщност е дисекция на връзката между едно психопатично съзнание и обществото по подобие на „Шофьор на Такси".

В края на десетилетието двамата се събират за „Добри момчета" - мафиотски филм по действителни събития, който моментално влиза в пантеона на великите заглавия на американското кино. Успехът и влиянието на „Добри момчета" са толкова всеобхватни, че Скорсезе и Де Ниро, заедно с великия, Джо Пеши, повтарят формулата няколко години по-късно с „Казино".

Сега, 24 години след „Казино", зарът на съдбата отреди двамата отново да работят по голям филм.


„Ирландецът" ще има премиера на фестивала в Ню Йорк в края на септември. Няма по-подходящо място. Това е градът, който Скорсезе и Де Ниро митологизираха допълнително в някои от най-великите филми за последния половин век.

Тяхната обща история е история за голямото кино и започва преди много време, някъде по опасните улици на Малката Италия в Манхатън.

Новините

Най-четените