Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Даваха ѝ само ролята на девойката в беда, докато не срита задника на Джеки Чан

Даваха ѝ само ролята на девойката в беда, докато не срита задника на Джеки Чан Снимка: Getty Images

Нейната решимост да се превърне в екшън звезда през 80-те, период, доминиран от актьори като Джет Ли и Джеки Чан, днес я издига до ранг на обожание от съвременната кино култура, интересуваща се от силните жени и расовото разнообразие.

Тя е малайзийката Мишел Йео и е известната с това, че е прекарала по-голямата си част от времето на снимачната площадка в бой, разбивайки остарелите разбирания на индустрията, че за жените няма място в епизодите с каскади. Сцените на Йео в "Тигър и дракон" и до днес носят орела на шедьовър с виртуозната си хореография и безупречен боен дух.

Но докато си пробие път до големите екрани, азиатската актриса трябва да прескочи няколко сериозни стереотипа на бранша.

В началото на 80-те киното се тресе от шовинизъм, свеждайки женското присъствие във филмите до няколко общоизвестни образа. Това за актриса с азиатски корени означавало, че трудно ще си изгради име. Все пак по онова време продуцентите е по-вероятно да разпознаят логото на зърнена закуска, отколкото лицето на азиатка, явила се преди часове на кастинг.

Но Мишел Йео успява да направи впечатление. Още при първите си прослушвания тя гласно заявява, че иска да се включи в бойни сцени. Не ѝ пречела титлата на "Мис Малайзия" и всички предразсъдъци, които вървят заедно с нея, нито погледите на насмешка, докато тренира с останалите каскадьори в залата.

"Смееха ми се и ме имитираха, докато правя упражнения. Казваха: "Наистина ли "Мис Малайзия" иска да участва в екшън?". Трябваше да докажа, че съм достатъчно издръжлива физически и достатъчно бърза, за да гледат на мен сериозно", разказва Йео пред Vanity Fair.

Но независимо от часовете, прекарани в тренировки, киното не е готово да се прости с еднотипните типажи на жените. Йео успява да спечели симпатии за няколко малки роли в азиатски екшън филми, но е само заради красотата ѝ.

Индустрията вижда в нея идеалната девойка в беда, която да изглежда уязвима и безпомощна до появата на мъжа, който да я спаси. Играта на Йео пред камера е имала само една цел - да поласкае актьора в главна роля, така че той да демонстрира бойните си умения.

Но както повечето неща в живота, и наложените шаблони за актрисите се превръщат в прах и пепел с течение на времето.

За Йео вятърът на промяната идва след една реклама в Хонг Конг, в която си партнира с голямата звезда на екшън комедиите през 80-те и 90-те - Джеки Чан.

Между двамата има силна химия още в първите минути след запознанството им въпреки първоначалното объркване на Чан. Той погрешно разбира, че тя е японка, и решава да ѝ направи комплимент като я поздрави на родния ѝ език.

Те се смеят по време на снимките, разказват си истории от работа и разменят контакти, за да поддържат връзка и след като ангажиментът им в Хонг Конг приключи.

От Джеки тя разбира, че се готви ново продължение на поредицата "Полицейска история" и се търси актриса, която да му партнира не само като приятелката, похитена от лошите, а и като каскадьор, участващ в сложните екшън сцени. За Йео това е златна възможност, която трябва да хване на всяка цена.

Тя получава ролята и започва интензивна подготовка, за да изпълнява каскадите си сама. Точно както нейния идол Джеки Чан. На снимачната площадка Чан бързо усеща, че е намерил равностоен партньор.

Няма движение, което да е твърде сложно за Мишел. Тя е ловка, борави с оръжията, бърза е и не се притеснява да тества границите на гъвкавостта и издръжливостта си.

За момент Джеки решава, че ще бъде засенчен от второстепенната актриса и то във филмова поредицата, която е изградена като неговото второ Аз.

"Веднъж ме дръпна настрани и ми каза: Трябва да спреш. Когато ти направиш нещо добро, аз трябва да направя нещо още по-добро. Ако ти се претърколиш по покрива на кола, аз трябва да се претърколя по покрива на сграда. Ако ти скочиш от движещ се мотор, аз трябва да скоча от летящ хеликоптер. Ако продължаваме така, ще умра, преди да сме завършили филма", разказва Йео за разговора си с Джеки Чан.

Все пак решава да намали малко темпото и да позволи на екранната си половинка да блесне в собствения си филм, но след снимките с нея представите на Чан за жените са сринати завинаги.

Пред "Гардиън" актрисата разказва, че когато са се запознали, Джеки е споделял стереотипните представи за жените като на голяма част от кино индустрията през 80-те.

"Вярваше, че мястото на жените е в кухнята, докато не му сритах задника", споделя Мишел за каскадите по време на филма.

Екшън комедията "Полицейска история 3: Суперченге" става началото на нейната холивудска история. След нея вратата се отваря малко по-широко за роли в екшъни, а Йео има редица възможности да докаже, че може да издържа на болка.

Тя става момичето на Бонд във "Винаги ще има утре", снима се в двата филма "Тигър и дракон", "Мумията: Гробницата на императора дракон" и показва, че драматичните и сложни роли също ѝ прилягат с "Мемоарите на една гейша" и Crazy Rich Asians.

На 59 години Мишел все още не знае как да натисне спирачката. Само през 2021 г. с нейно участие излизат два проекта - Gunpowder milkshake на Netflix и "Шанг Чи: Легендата за десетте пръстена", където показва, че възрастта не пречи на физическата ѝ активност.

За актрисата тези филми са шанс и жените да имат своята съвременна екшън героиня, на която да се възхищават не само заради външния ѝ вид.

"Гордея се, че младите момичета ще ме погледнат и ще си кажат: Да, има място и за мен под небето на Холивуд", допълва още Йео.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените