Какво се случва, когато заради пандемията отлагаш няколко пъти и без това вече плашещо скъп филм? Той става още по-скъп, а с това става все по-трудно и накрая да излезе на печалба - особено в една киносреда, в която парите от боксофис далеч не са на нивото отпреди 2 години.
Това е голямото предизвикателство и пред "Смъртта може да почака" - последният филм на Даниел Крейг в ролята на шпионина Джеймс Бонд.
Новото приключение на 007 трябва да събере поне 800 милиона (а вероятно по-близо и до 900 милиона) долара в световния боксофис, за да излезе на печалба, посочват от Variety.
Причината се крие не само в огромния бюджет от около 250 милиона долара, но и в разходите за маркетинг за поне 100 милиона долара, а също така и за компенсиране на неколкоктратните отлагания на премиерата, оскъпили филма с няколко десетки милиона според медията.
А в България?
У нас за 10 дни на екран "Смъртта може да почака" е изкарал 634 хиляди лева по данни на НФЦ. И макар да е ясно, че няма да разчита на нашия пазар, за да си "избие парите", това всъщност е един от най-добрите резултати от март 2020 г. насам, а дебютният уикенд беше вторият най-добър от началото на пандемията за страната.
В САЩ филмът в дебютния си уикенд изкара 56 милиона долара - под очакванията на специалистите. Според боксофис експерти Бонд ще изкара около 150 милиона долара в кината в Щатите - наполовина на приходите на "007 Координати: Скайфол" от 2012 г., изкарал само в Щатите 300 милиона, и по-близо до резултата на "Спектър" от 2015 г. с неговите 200 милиона. Но не трябва да се забравя, че "Спектър" не се сблъска с предизвикателствата, пред които се изправя новия филм.
Пречка според Deadline се оказва и дължината на филма - с неговите 2 часа и 43 минути той сериозно ограничава броя на прожекциите в даден ден, включително и на по-късни такива.
В световен мащаб до момента "Смъртта може да почака" е изкарал 313 милиона долара, но трябва да се има предвид, че неговата премиера в много държави - включително и в България - беше в началото на месеца. Т.е. вече е минал периода на традиционното най-добро представяне в кината и налице е възможността филмът да не успее да достигне заветните 800 милиона - една голяма цел дори в непандемична обстановка.
Къде е надеждата? В Китай, разбира се.
Огромният филмов пазар там е желана цел за всяко филмово студио, защото повишава шансовете високобюджетните продукции да успеят да върнат стотиците милиони, вложени в направата им. Премиерата на "Смъртта може да почака" в азиатската страна е предвидена за 29 октомври.
Филмите за Бонд традиционно имат публика в Китай. "Спектър" например изкара 83 милиона долара само там, сочат данните на Box Office Mojo. Неговият предшественик - "007 Координати: Скайфол", събра "едва" 59 милиона долара.
Този филм, освен всичко друго, беше и цензуриран - както посочва "Би Би Си", в китайската версия е изрязана сцена с убийството на телохранител в Шанхай, както и намеци за проституцията в Макао.
Това са жертвите, които продуцентите трябва да правят, ако искат да вкарат холивудските си филми на китайския пазар. Но дори да постигне резултатът на предшествениците си в Китай, "Смъртта може да почака" пак може да се окаже губещ проект.
Остава въпросът дали въпреки това появата на филма не е добра новина за индустрията. Според The Wrap ситуацията е точно такава, като посочват информация от студиото MGM за тяхно собствено проучване, според която 25% от зрителите на новия филм за Бонд за пръв път ходят на кино от началото на пандемията.
Това е особено важно за франчайз като този, тъй като Агент 007 и създателите му разчитат повече на по-възрастни зрители, особено тези над 35 години, вместо на втурващите се към всеки комиксов блокбъстър 18 и нагоре годишни.
Така според изданието филмът може да даде началото на завръщането на филми с по-скромни бюджети и ориентирани към по-зряла аудитория да имат все пак киноразпространение във времена, в които сякаш киносалоните са предвидени най-вече за високобюджетни продукции от популярни франчайзи.
От Variety обаче не са така големи оптимисти, макар да потвърждават, че 36% от хората, отишли да гледат "Смъртта може да почака" в Щатите, са над 45 години, а 57% - над 35. Въпреки това се посочва, че по-възрастните хора са тези, които са най-притеснени за здравето си и това все още ги възпира да посещават киносалоните.
Представителят на консултантска фирма в областта на киното Дейвид Грос прогнозира, че по-възрастните зрители и цели семейства ще се върнат "с пълна сила" в киносалоните едва когато пандемията е вече зад гърба ни.
Все пак добра новина има - с оглед на настоящата ситуация по света, следващият филм за Бонд - когато и да се появи и който и да е в главната роля - може би няма да е с бюджета като на комиксов блокбъстър, а това понякога може да се отрази положително на качествата на един филм.
A дори все още да не сте гледали новия филм за Бонд, чуйте епизода на филмовия подкаст на Webcafe.bg "Тихо, филмът започва", посветен на цялата поредица: