Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Великата игра, която никога не се случи: Как Konami извади Хидео Коджима от "Матрицата"

За съжаление никога не видяхме истински запомняща се игра от този свят Снимка: Getty Images
За съжаление никога не видяхме истински запомняща се игра от този свят

Вярвате или не, една от най-успешните научнофантастични поредици "Матрицата" няма игри. Или поне не и такива, които да са останали запоменени.

Освен отдавна забравените Enter the Matrix, The Matrix: Path of Neo и ужасно неуспешното ММОRPG The Matrix Online няма нито едно друго геймърско заглавие от уникалния свят, който някога създадоха братята (днес вече сестри) Уашовски. 

А това си е чиста срамота, имайки предвид колко интересен и обширен е той, и колко много би могъл да бъде разгърнат с нови истории.

Но е можело и да бъде малко по-различно. В материал на изданието за ретро гейминг Time Extension се твърди, че самият Хидео Коджима е бил потърсен от Уашовски с идеята да направи игра.

Какво ли щеше да се получи, ако два от най-влиятелните умове от научнофантастичното кино за последните три десетилетия се бяха сработили за общ проект с един от най-влиятелните умове в историята на гейминга изобщо?

Ако случайно не знаете, Коджима е човекът зад поредицата Metal Gear Solid, продала близо 60 милиона копия от първото си издание през 1987 г. досега, считана за основоположник на стелт жанра при шутърите и една от първите игри с филмова конструкция заради своите обширни кът сцени и сложен сюжет.

Той също така е и движещата сила зад безкрайно успешните Death Stranding и Death Stranding 2.

За цялата си кариера като гейм директор, дизайнер и продуцент, Коджима си е спечелил репутацията на изключителен визионер и иноватор при създаването на истории.

Според Time Extension той е бил близо до това да остави следа и в света на "Матрицата" още в края на 90-те.

Изданието цитира свое скорошно интервю с Кристофър Бергстресер, който в онези години е вицепрезидент по лицензирането в Konami Digital Entertainment - компанията, с която е бил свързан тогава Коджима, работейки по Metal Gear Solid.

Според Бергстресер самият главен изпълнителен директор на Konami Казуми Китауе се намесил и пресякъл в зародиш всякакви преговори.

"Уашовски бяха огромни фенове на Коджима", спомня си Бергстресер. "Обадиха се в централата на Konami и казаха, че искат да дойдат и да се срещнат с Коджима. И взеха, че наистина го направиха."

По думите му е имало среща в Токио, на която са присъствали Уашовски, техният експерт по визуални ефекти, Китауе и други представители на Konami.

"Директно казаха на Коджима, че искат да направи игра по "Матрицата" и го питаха дали може. Преводачът преведе на японски за г-н Китауе, а той просто ги погледна и им каза кратко: "Не"."

Лили и Лана Уашовски Снимка: Getty Images
Лили и Лана Уашовски

Самият Коджима обаче не си спомня събитията по същия начин.

В своя публикация в X той отхвърля някои от твърденията на Бергерстресер, но потвърждава други.

"Бях изненадан да видя в социалните мрежи, че сестрите Уашовски са ми "предложили проект за игра "Матрицата" още през 1999 г. През всичките тези 26 години никой никога не ми е казвал, че е имало такъв разговор", казва Коджима.

Той си спомня, че Уашовски пристигат в Япония за премиерата на филма си, а той вече е бил запознат с него, тъй като преди това го е гледал в САЩ. Съответно вече е бил фен на работата на сестрите.

Докато те са в Токио, се виждат общо три пъти, но в нито един момент не е повдиган по какъвто и да е начин въпрос относно игра по "Матрицата". Все пак среща между Уашовски и шефа на Konami e имало.

"Бяха поканени в централата. По това време бях вицепрезидент на KCE JAPAN, дъщерно дружество, изцяло собственост на Konami. Когато пристигнах в централата, срещата им с г-н Китауе току-що беше приключила, а аз се присъединих след нея", пише Коджима.

Какво по-точно се е обсъждало там, не се знае.

Вместо това Коджима се концентрира изцяло върху Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Тя излиза през 2001 г. и е считана за абсолютна класика в гейминга.

"Към онзи момент вече бях изключително ангажиран с MGS2 и вероятно нямаше да приема предложението веднага. Но ако някой ми беше казал, може би щяхме да измислим начин как да се случи", казва той.

Интересното е, че MGS 2 споделя някои общи неща с "Матрицата". И филмът, и играта показват киберпънк атмосфера и по същество представляват постмодерни разкази за разминаването между реалност и симулация, контрола върху информацията от изкуствен интелект и освобождаването на човека чрез осъзнаване.

Кой знае? Коджима не е оставил своя отпечатък в "Матрицата", но пък тя може да е оставила своя у него.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените