Често сме чували от различни режисьори и продуценти, че бюджетите, условията и възможностите не позволяват на българските филми да се мерят с Холивуд. И ако това е правило в родното кино, наскоро то намери първото си изключение.
На 18 октомври, по време на старта на снимките на филма "Чамкория", българската филмова индустрия направи историческа крачка напред.
За първи път на родна площадка беше използвана LED Volume стена - технология, която революционизира начина, по който се снимат филми и сериали по света, и която придоби световна известност покрай "Мандалорецът" (The Mandalorian) на Disney+.
Гледайте тук интервю с режисьора Виктор Божинов и техническият специалист Иван Градинаров за LED Volume стената на снимачната площадка на "Чамкория":
От далечната галактика до студио в България
Т.нар. LED Volume или StageCraft Volume, разработена от Industrial Light & Magic - студиото за визуални ефекти на Lucasfilm, представлява огромна 270-градусова LED стена, висока около 6 метра и широка над 23. В комбинация с таванен LED екран тя обгръща актьорите и снимачния екип в напълно виртуална среда.
На нея се прожектират предварително рендерирани фонове - пейзажи, градски улици, космически сцени - които се движат в реално време според позицията на камерата.
Това е пълна промяна спрямо зелените екрани: актьорите вече не играят пред празно зелено платно, а виждат реалната обстановка около себе си. Камерата улавя отраженията, светлината и дълбочината на сцената така, както биха изглеждали в истинска локация.
Резултатът - по-реалистичен кадър, по-малко нужда от постпродукция и огромна икономия на време и средства.
Българската LED Volume революция
И точно тази технология вече има свой живот и в България.
В новото студио на Ten Dost Studio в София е изградена първата подобна LED Volume стена у нас. И тя дебютира с филма "Чамкория" - екранизацията по едноименния роман на Милен Русков.
В сцените, където главният герой бай Славе (в ролята - Малин Кръстев) кара своя омнибус от София към Чамкория, зрителите ще усетят движението на пътя, слънцето през дърветата и планинските завои. Само че нито актьорите, нито омнибусът са напускали студиото.
Репортаж зад кулисите на "Чамкория" гледайте тук:
Пътят, по който се движат, е реално заснет видеоматериал, превърнат в панорамна 180-градусова проекция, която "обгръща" сцената.
Технологичният екип на проекта обяснява, че видеото зад актьорите е синхронизирано с камерата - когато тя се движи, и фонът се променя в перспектива, така че зрителят да възприема кадъра като реален. Това е възможно благодарение на камератрекинг системата, която следи всяко движение на обектива и адаптира изображението на екрана в реално време.
"LED Volume технологията не е напълно нова - още през 30-те години на миналия век киното е използвало прожекционни екрани, за да симулира движение. Разликата е, че днес с LED панелите и модерния тракинг ефектът е не просто убедителен, а напълно реалистичен", обяснява Иван Градинаров от Ten Dost Studio.
Какво означава това за бъдещето на родното кино
С тази стена българските продукции вече могат да се приближат до визуалния мащаб на големите международни заглавия - без да напускат страната.
Снимачните дни стават по-кратки, логистиката - по-лесна, а творческата свобода - далеч по-голяма. Режисьорите могат да "пътуват" от планината до морето, от стария град до бъдещето, само с едно натискане на бутон.
LED Volume стената в "Чамкория" не е просто нова техника - тя е нов етап в развитието на българското кино.
Ако "Мандалорецът" доказа, че тази технология може да създаде галактики, то "Чамкория" показва, че тя може да пренесе и българската история в съвсем ново измерение - едновременно реалистично, поетично и технологично смело.
••• Какво още ни разказа екипът на "Чамкория" прочетете тук:

