Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От смешните фалшиви видеа с Том Круз до стартъп, който може да промени бъдещето на рекламите

Може ли deepfake да се използва за добро - Крис Уме смята, че да Снимка: TikTok, deeptomcruise
Може ли deepfake да се използва за добро - Крис Уме смята, че да

Том Круз влиза в престижен магазин за мъжки дрехи, спъва се в килима, пада, а след това започва да разказва откачена история за срещата си с Горбачов в Русия. Видеото има над 4,4 млн. гледания в TikTok и множество коментари.

Как това не е обиколило медиите? Отговорът е прост. Макар в клипа да се вижда Том Круз с обичайната му прическа, типичните мимики на лицето и знаковата му 24-каратова усмивка, това всъщност не е той, а deepfake. И то много добър deepfake.

Зад поредицата забавни видеа с Том Круз стои каналът в TikTok "deeptomcruise", в който художникът и специалист по визуални ефекти Крис Уме си сътрудничи с един от дубльорите на актьора - Майлс Фишър.

За целта Фишър играе сцените, а Уме ги обработва със специален софтуер, базиран на изкуствен интелект, който променя лицето и гласа на дубльора, така че в крайния резултат човек да не види разликата между оригиналния и фалшивия Том Круз.

Профилът deeptomcruise вече се радва на огромна популярност и събира десетки милиони гледания. Тази реакция вдъхновява Уме да събере екип, с който да започне компанията Metaphysic, посветена на използването на deepfake за развлекателни и рекламни цели.

Неговата идея е да направи иначе невъзможни реклами и да възстановява стари филми, чиито актьори отдавна са остарели или дори починали. Сред клиентите на Metaphysic попада компанията за самобръсначки Gillette, която през април публикува реклама със звездата на американския футбол от 90-те Дейон Сандърс, показвайки го като млад. Друга подобна реклама, която Уем и екипът му създават, е за Белгийската футболна асоциация, която връща към живота двама починали мениджъри на "Червените дяволи".

Идеята на компанията е да използват технологията deepfake, за да подмладяват вече възрастни актьори, да създават двойници на известни хора, за да може те да заснемат реклами, без дори да стъпват на снимачната площадка, и като цяло да развият развлекателната индустрия.

Тук идва обаче моралният проблем с дийпфейковете.

Дори да оставим настрана основното към момента приложение на технологията - да се слагат лица на знаменитости във видеа със сексуално съдържание или да се изработва порно за отмъщение, тя пак може да се използва по много неправилни и съмнително морални начини.

Според технологичния предприемач Том Греъм, който е съдружник на Уме в Metaphysic, просто ситуацията в момента е такава - има технология, която няма да се върне по-назад в развитието си.

"Технологията върви напред, независимо дали някой я харесва, наистина. Целта на нашата компания е да се съсредоточим върху опитите да развием нашия продукт по начин, който да не задълбочава вредите от deepfake технологията, създадени вече от други", коментира той.

Според Уме бъдещето на технологията всъщност е светло и в него ще има повече свобода и повече творчески възможности. Той вече е работил със създателите на South Park по тяхната deepfake уеб поредица Sassy Justice и вярва, че правилната посока е самите създатели да действат етично.

Поради факта, че тук се работи с една съвсем нова технология, на практика няма ясни правила за това как се създават и споделят тези фалшиви видеа.

Така например все още не е ясно дали или кога зрителите трябва да бъдат информирани, че гледат дийпфейк, или как трябва да се урежда процеса на получаване на съгласие за това нечий образ да бъде използван в подобно фалшиво видео.

Според екипа на Metaphysic тази технология има нужда от ограничителни линии и те вярват, че е тяхна собствена задача да се уверят, че видеата им се използват етично и по подходящ начин. Освен че оттам използват свой собствен софтуер, който да им дава повече контрол върху целия процес, от там настояват всичките им клиенти да осигуряват съгласието на субекта, когото искат да използват в дийпфейковете си. С други думи за комерсиални цели да не може да се използва лицето на даден човек, без негово съгласие.

Уме заявява, че досега не е получавал оплаквания от Том Круз, някой от екипа му или от другите известни личности, които е пародирал с помощта на изкуствения интелект.

Той допълва, че официално се е обърнал към мениджърите на звездата от "Мисията невъзможна", предлагайки да свали видеата, които е направил до момента с него, ако Круз се чувства засегнат от тях. Те обаче не връщат отговор. Самият актьор също не е коментирал публично дийпфейковете с него.

Заради статута на Круз като публична личност и заради факта, че самите видеа са обикновени пародии, които не накърняват публичния му образ, клиповете на Уме не влизат в противоречие с правилата на TikTok, които забраняват "синтетично или манипулирано съдържание, което изкривява истинността на събитията по начин, който би могъл причинява вреда".

"Ако някоя от тези знаменитости някога би се почувствала зле от това, което правя, аз ще бъда първият, който ще свали видеата, защото това не е моето намерение. Но аз обичам да "хипнотизирам" хората", казва Уме.

Междувременно в TikTok акаунтът на deeptomcruise добави дийпфейкове и на други знаменитости, включително видео с певицата Марая Кери, в което тя е облечена в рокерски дрехи, докато седи на мотоциклет. "Обзалагам се, че никога не сте си мислили, че ще видите това, нали?", казва тя с усмивка, преди да си сложи каска с котешки ушички и да отпраши от паркинга.

Именно това е силата на Уме - той и хората, с които работи, правят наистина майсторски фалшиви видеа.

В момент, в който дори с някои приложения на смартфона си вече може да създадем забавни клипчета, в които прикачваме лицата си върху Капитан Америка и Жената чудо, Metaphysic се фокусират върху това техният краен продукт да изглежда наистина реалистично, без смачкани и изкривени лица.

За клиповете с Том Круз например Уме прекарва около два месеца и половина, само да обучи изкуствения интелект да разпознава лицето на актьора и това как то се променя под различни ъгли и при различно осветление. Това позволява на програмата да научи по какъв начин кожата на актьора реагира при движения и при промяна на ъгъла на снимане в различните кадри.

За заснемането на кадрите Майлс Фишър измисля концепция, заснема я, а след това в продължение на 2-3 дни Уме генерира deepfake видеото, комбиниращо кадрите на Фишър с лицето и гласа на Круз. Накрая изкуственият интелект в рамките на още 24 часа подобрява допълнително качеството на видеото.

Резултатът накрая е впечатляващ. И човек наистина може да се обърка, че Том Круз може да падне толкова епично в магазин за дрехи, а след това да продължи с разказа си за Горбачов.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените