Аз и Бекъм? И двамата ще се занимаваме с кино в бъдеще

Мислим си, че познаваме добре Даниел Ненчев, просто защото през последните 4 години сме го гледали достатъчно често като водещ на предаването „Денят започва с култура" по БНТ 1. Винаги е така с хората от екрана.

Всъщност Даниел има много роли в живота - от 8 години е сценарист на различни телевизионни предавания, от 15 е автор в лайфстайл списания, а от неотдавна участва и в готиния проект за съвременно графично изкуство plakatkombinat.com, които през последната година организираха изложби в Ню Йорк, Рим, Лондон, Виена, Прага, Пловдив и София. Автор е и на инициативата Графонетика, която представя сходните по изписване и звучене думи в балканските езици.

На живо Даниел е почти като образа си от екрана. Обича култура, кино, говори много и позира умело за снимки. На въпроса какво е общото между него и Бекъм, казва през смях, че е очевидно - и двамата ще се занимават с кино в бъдеще.

От вратовръзката и спортно-елегантните сака през непоносимите неща за носене до „Мостът на шпионите" на Спилбърг - „Кино урок по достойнство", с Даниел си говорим за всичко и пием кафе, заобиколени от дрехи (селектирани от Бекъм за H&M), стилисти, фотограф, плакати (от „Плакат Комбинат"). Общо взето обикновена събота сутрин.

Какво е първото, което виждаш сутрин?

Така съм го измислил, че първото, което да виждам всяка сутрин да е Ани. После, нейните плакати - последният е този от Киномания и „Killing Me Softly", който е по едно есе на Патрик Зюскинд - „За любовта и смърта". После - огромно количество книги, които никога няма да прочета.

Кино или телевизия?

Ооо, кино. В такъв период съм, че всеки ден имам нужда да гледам филми, да ходя на кино и на театър. Телевизията за мен е все по-често под формата на файл, свален на телефона или лаптопа - с конкретно предаване, събеседник или тема, която ми е интересна и важна.

Тогава какво би препоръчал?

Новият филм на Спилбърг с Том Ханкс - „Мостът на шпионите". Кино урок по достойнство. За театър винаги препоръчвам на приятели „Арт" по пиесата на Ясмина Реза - играе се с различни звездни състави в Сатирата и в Зад канала. Спектаклите на Морфов и Явор Гърдев. Камен Донев. Мариус.

Наскоро се смях доста на „Всичко ни е наред" в Народния, на Деси Шпатова, с чудесни актьори, съвременна полска драматургия и теми, които важат 100% и за нас. Иначе чакам с нетърпение новия сериал по HBO „Винил", с продуценти Мик Джагър и Мартин Скорсезе и сценарист Терънс Уинтър.

Последният път, когато хората успяха да те изненадат?

Изненадаха ме австрийците с изложбата The Happy Show на Стефан Загмайстер в музея МАК във Виена. Там с най-различни средства - инфографики, интерактивни обекти и инсталации, постери, видеа и т.н. се популяризира 10-годишно световно изследване на щастието. Написах репортаж за нея. Чрез изложбата научих например, че изненадата, за която ме питаш, е една от шестте основни емоции, които движат всеки човек: страх, отвращение, тъга, гняв, изненада и радост.

Изненадата е неутрална, защото може да бъде негативна или позитивна, само радостта е положителна емоция, а останалите са отрицателни. Това обяснява например съдържанието и реда на новините в комерсиалните телевизии. Изводът е, че сме длъжници на собствената си радост. Виждам голям смисъл в това. Би било супер изложбата да дойде и в България. Така повече хора ще разберат, че щастието е например в действието и взаимодействието.

В момента работиш по проекта „Плакат комбинат", хайде разкажи малко повече за него. Защо пък „Плакат комбинат"?

Вероятно - защото има хем изкуство, хем комбинаторика! Георги Александров и Анна Симеонова решиха да го направят преди 2-3 години, защото нямаше място, галерия или платформа, която да популяризира и да продава съвременни илюстрации, плакати, графики. В момента plakatkombinat.com представя изкуството на 38 съвременни български графични дизайнери. Включих се в проекта от чисто фенство. Първо помагах за изложбите, но вече ми порасна работата и съм нещо като техен посланик. Все още го правя без пари, но ето, може би е време да започнат да ми плащат. Може и в плакати.

Какъв е следващият твой проект?

Заедно с фотографа Добрин Кашавелов от няколко години насам държим във фурната книга за група Остава. Скоро ще натиснем копчето, за да се изпече най-сетне. Работя и по документален филм за десетина от най-интересните български художници. И по такива вдъхновяващи идеи, че само си викам - дано.

Какво предпочиташ - вратовръзка и сако или риза и кецове?

Вратовръзка, спортно сако и кецове.

Чий стил би избрал да имитираш, без да се притесняваш?

Ами например този на Тейлър Брюле, издателя на Monocle. Или на Дейвид Гаан от Depeche Mode. Дейвид Ганди, манекена. Дейвид Бекъм, модела.

Българският Бекъм е....

...невъзможен. В последния си сезон като футболист Бекъм дари заплатата си за благотворителност... В най-добрия случай българският Бекъм е драскач на Колизеума, гадже на чалгаджийка или е популярен повече със светските си изяви, отколкото със спортните си успехи. Съжалявам, но в повечето случаи не бих искал популярните български футболисти да са пример за децата. Бербатов е изключение.

Общото между теб и Бекъм?

Носим едни и същи дрехи. И двамата ще се занимаваме с кино в бъдеще.

Как би описал собствения си стил? Суетен ли си?

Сещам се, че освен Ницше и Уилям Текери, дизайнерът Загамайстер също е достигнал до прозрение за суетата, което звучи горе-долу така: „Това да се опитвам да изглеждам добре ограничава живота ми". После поставя тази фраза върху един гъзарски кожен колан, който продава. Хитро визуално мислене! А начинът, по който предпочитам да изглеждам, се крепи на способността да лавирам между от една страна, увлечението ми по списания като GQ, Fantastic Man, Monocle и пр. и от друга - срещата ми с намалената конфекция в моловете.

Кое съвременно модно течение, стил или тенденция би премахнал с лека ръка?

Модата аматьори да са актьори, дизайнери или министри. От мъжките чантички-диагоналки, през обувките със златни емблеми, до плочките-еднодневки по улиците и строежа на нови старини. Но с лека ръка няма как да се премахне нищо, което ни дразни. По-скоро с твърдата ръка на човек с екип, който има силата да направи генерални промени в образователната система, а от там и в културата въобще. Нищо няма да се промени без критична маса от мислещи хора с вкус, познания, критерии и отношение към общия ни живот тук.

Фотограф: Златимир Араклиев

Концепция: Сибина Григорова

Облекло: H&M Modern Essentials selected by David Beckham

Пространство: СКЛАДА

Новините

Най-четените