Последният албум на ABBA

„Това наистина е последното, което не сте чули от ABBA", призна Бени Андершон пред 20 журналисти, специално поканени да прослушат последния концертен албум на групата „ABBA Live At Wembley Arena" (Polar Music/Universal Music Bulgaria) в неговата компания.
Композиторът отвори вратите на студиото си в Стокхолм за ексклузивна плейбек сесия преди световната премиера на 29 септември.

3 винилови плочи и двоен диск събират концерта на ABBA от историческия Уембли в Лондон на 6 ноември 1979 година. Сред VIP зрителите тогава са Джо Стръмър (The Clash) и Джими Пейдж (Led Zeppelin).

„С този албум ABBA е затворена глава", каза Бени. Той сподели, че освен няколко недовършени демо записа няма нищо повече от наследството на знаменитата шведска четворка, което да не е издадено.

До момента ABBA са продали официално над 390 милиона албуми по целия свят

Компилацията "ABBA GOLD" от началото на 90-те години е сред най-продаваните албуми във Великобритания на всички времена заедно с албумите на Queen „Greatest Hits" и The Beatles „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band".

Агнета, Бени, Бьорн и Ани-Фрид се разделят като група през 1982 г., но успеха на тяхната музика продължава и дo днес. Доказателство е мюзикълът „Mamma Mia", който продължава да се играе на 24 сцени по целия свят.

"ABBA Live At Wembley Arena" е продуциран от сина на Бени Андершон - Лудвиг. Той е музикант и продуцент, който в момента довършва първия си игрален филм The Circle. Бени и Лудвиг Андершон ни посрещат в бившата конюшна от 1870 г. на историческия остров Шепсхолмен в сърцето на Стокхолм. Тя е превърната в модерно звукозаписно студио.

Имам привилегията да съм сред първите, които слушат части от уникалния запис

Някои от най-големите хитове на ABBA звучат по-различно от познатите студийни записи. „Knowing me, Knowing you" например е в по-забавен ангажимент, „Does Your Mother know" е с рокендрол звучене, а „Money, Money, Money" е под формата на джаз импровизация.

Една песен от предстоящия албум е "нова". Това е композицията на Агнета Фелтскоуг „I'm Still Alive" (Аз съм все още жив). Тя никога не е записана от ABBA в студио. Създадена е специално за последното Световно турне на групата в края на 1979 -80 г. и е изпълнявана само на сцена. Това е втората песен, която Агнета композира в годините на ABBA. Първата е Dissilution. Включена е в първия албум на групата Ring, Ring от 1973 г.

„Агнета е талантлив композитор. Тя има собствени хитове преди да бъде част от ABBA. Не мога да си обясня защо в годините на групата не създаде свои песни, освен тези двете. С Бьорн не сме я спирали да композира. Преди вас тя беше тук, в студиото, за да чуе материала от албума. Заедно си спомнихме какъв успех имаше „I'm Still Alive" по време на последното ни турне. Казах й да записва собствени песни. Тя обаче не иска да ме слуша", отбеляза с иронична усмивка Бени.

Историята на една песен

Агнета създава песента специално за турнето, без да предположи, че тя ще се превърне в дискографски хит. 35 години по-късно композицията е истинска находка за меломаните. „Страхотно звучи и днес. В нея има всичко за един хит - мелодия и силен текст", казва Бени. Той си спомня за ужаса, който Агнета преживявапо време на турнето. Травмата от един полет с частен самолет в Америка ще преследва блондинката и до днес.

На 3 октомври 1979 г. , ден след успеха в Radio city Music Hall, ABBA трябва да излетят към Бостън. Вечерта в града е планиран поредният концерт от Световното турне. Агнета и Бьорн пътуват разделени. В случай на злополука поне единият да оцелее. Този път Агнета се качва на борда на частен самолет, предоставен от ексцентричен американски милионер. Самолетът попада в силна буря.

Кошмарът

Щатът Кънектикът е пометен от торнадо. Стотици остават без домове, един човек загива. Щетите се оценяват на милиони долари. Опитът за приземяване е невъзможен. Командирът на самолета решава да се върне в Ню Йорк, за да спаси пасажерите. Настроението на борда помръква. Ясно е, че концерт в Бостън няма да има.

Рискувайки живота на всички на борда, командирът се решава на отчаян ход - да се върне в Бостън. По средата на пътя обаче горивото е на привършване. Налага се принудително кацане в градчето Манчестър в щата Ню Хемпшър. За Агнета това пътуване е най-големият кошмар в живота й. Тя признава, че по време на този полет е преживяла всичките си страхове.

„Бяхме в смъртна опасност. Нищо не се виждаше, освен огъня по крилата на самолета. Молех се на Бог да не загинем!"

Агнета изпада в истерия на борда, спомня си мениджърът на турнето Босе Норлинг. След кацането групата се отправя към залата, където 5000 почитатели търпеливо чакат любимата си група. Агнета не е на себе си, но излиза на сцената. Мобилизира се. Никой от зрителите не разбира какво е преживяла само преди няколко часа. Публиката й се отблагодарява с бурни аплодисменти след изпълнението на нейната песен „I'm Still Alive".

Страхът от летене със самолет и тълпата обаче я преследват през цялата й кариера. След драмата с полета към Бостън, тя дълго ще се откаже от възможността да лети. „Съжалявам, че не сме включили тази песен на Агнета в предишен албум на ABBA", отбеляза Бени Андершон.

Любопитен съм какво ново е открил за групата синът му Лудвиг, след като е прослушал над 20 часа записи от концертите на АББА в Лондон през 1979 г.

„Досадно много са говорели между песните! Чудя се как са ги издържали феновете", смее се 32-годишният Лудвиг. Той е син на Бени от брака му с телевионната журналистка Мона Норклин. Двамата се женят след развода на Андершон с брюнетката от ABBA Ани-Фрид Люнгстад в края на 1981 г. Лудвиг признава, че баща му е настоявал именно той да подбере песните за албума.

„Наистина след толкова много години с музиката на ABBA ми беше много трудно да реша как да изглежда този концертен албум. Още повече, че аз и Бьорн никога не сме били възторжени от начина, по който музиката ни звучи на концерт. Но сега като слушам този запис смятам, че никак не е зле", усмихва се Бени.

Когато през 2013 г. започва планирането на кампания по случай 40-годишнината от успеха на култовата глупа с песента „Waterloo", Юнивърсъл Mюзик се обръщат към Андершон с въпрос дали има още нещо от златните години на групата, което може да бъде издадено. Той се сеща за старите ролки с ленти, които пазят спомена от 6-те триумфални концерти на ABBA в Лондон през ноември 1979 г.

След месеци слушане, 32-годишният Лудвиг Андершон, решава да издаде последния концерт в Лондон от световното турне на ABBA, без да прибавя допълнителни инструменти.

„Основната идея беше да се запази всичко максимално автентично. Нищо не е променено или добавено след това, с изключение на звука на барабана, който частично липсва в една от песните", споделя Лудвиг.

Пред журналисти от 4 континента Бени категорично заявява, че ABBA няма шанс да се съберат отново. И си спомни за офертата от 1 милиард долара през 1999 година, която отправи към четиримата шведи американска компания за серия от концерти и нов албум.

„Ние всички сме много горди от това, което сме постигнали за 10 години. Честно казано, бях изненадан от това колко добре звучим на живо, когато слушах стари неща. Но ние нямаме интерес да бъдем отново заедно на сцената или в студиото", категоричен е Бени.

За финал на плейбек сесията на „ABBA Live At Wembley Arena", Бени Андершон сяда зад рояла в студиото и изсвирва хита на "Thank You For The Music" („Благодаря за музиката"). Жест към почитателите, продължаващи да слушат хитове на една от най-великите групи на всички времена.

* Георги Тошев е журналист и продуцент

Новините

Най-четените