Със 175 милиона слушатели месечно, SoundCloud е втората по големина поточна музикална услуга в света след YouTube. И все пак тя досега не плащаше никакви отчисления на авторите, изпълнителите и праводържателите на музиката, която се слуша на сайта и свързаните с него приложения.
Музикантите и лейбълите, които качват песни в SoundCloud, като цяло са възприели, че вместо пари, ще получават нещо друго в замяна: начин да си изградят фен-аудитория, както и да получават данни как и къде се слушат записите им.
SoundCloud обаче се разрасна и набра доста средства - през януари след кампания за финансиране от 60 милиона долара, фирмата се оказа с пазарна капитализация 700 милиона. И се изправи пред по-сериозни проблеми, като например кога смята да започне да плаща отчисления - съответно основно на големите лейбъли и издатели на музика.
По всичко изглежда, че SoundCloud поема по първата стъпка в тази насока, макар и по внимателно контролиран начин, с избрана група от "поканени партньори" в САЩ за новата си инициатива "On SoundCloud".
Чрез реклама - към прогрес
Тези творци ще получат "основната част от средствата", платени на SoundCloud от рекламодатели. Като съответно рекламите ще се показват или възпроизвеждат наравно с музиката (или с друго аудио-съдържание). Става въпрос за процент от печалбите, а не за гарантирано плащане при единично прослушване.
Рекламите засега ще се показват и чуват само в САЩ, на уеб сайта и в асоциираните мобилни приложения на SoundCloud - не и в парчетата, вграждани на други места в уеб, или слушани в други държави.
"Възприемаме тази програма като стъпка към нещо по-добро за всички творци. Засега започваме с малка, подбрана група, но в крайна сметка искаме да включим всички творци, независимо дали правят музика или аудио, малки или големи, по цял свят, за да могат да се възползват от нашата услуга" - казва изпълнителият директор на SoundCloud Александър Люнг.
Трета ера за платформата
"Това е почти трета нова ера за SoundCloud. Започнахме, като създадохме отлични уеб инструменти за творците, после втората ера беше да направим поточната услуга много по-достъпна за слушателите, така че тези творци да си изградят много по-голяма аудитория. Сегашната трета ера е в това да им позволим да монетизират тази аудитория".
Люнг упорито подчертава, че творците имат пълен контрол в новата програма, след като бъдат част от нея: те имат избор дали да включват или не реклама за определени парчета, вместо всичко, което качват, да е придружавано от реклами.
Как ще изглеждат самите реклами?
Изглежда, че те ще са комбинация от звукови реклами в стил тези по радиата, дисплейна реклама върху мобилни устройства, "вътрешна реклама", включваща популяризация на записи и профили в SoundCloud, и спонсорства и конкурси, където брандовете ще си сътрудничат с конкретни творци.
Сред рекламодателите от самото начало ще бъдат Red Bull, Jaguar и Comedy Central.
"Искахме да избегнем превръщането на тази програма в куп необмислени реклами, с които да бъдат затрупани хората. Няма да отворите сайта и да видите планина от банерни реклами навсякъде. Нещата ще са направени елегантно" - казва Люнг. "Подбраните за началото на програмата рекламодатели са направили всичко по силите си да се съобразят с аудиторията: преживяването въпреки рекламите остава приятно".
Логично, въвеждането на реклами ще бъде последвано в близко бъдеще от въвеждане и на абонаментен план за SoundCloud слушатели, които ще могат да плащат (засега неуточнена) месечна такса, за да се отърват от рекламите.
Това, което засега остава неогласено, са лицензните споразумения с големи лейбъли, въпреки че през юли плъзнаха слухове, че Universal Music, Sony Music и Warner Music преговарят със SoundCloud за дял между 3% и 5% в компанията и получаване на отчисления от поточно разпространение на записи от техните каталози.
Преговорите, доколкото може да се съди от текущата информация, още продължават. "Водим оживен диалог с големи и малки творци, и ще има още много други, които ще се присъединят към On SoundCloud в следващите седмици и месеци "- заявява Люнг.
Търси се баланс
Предизвикателството за SoundCloud и партньорите му от музикалната индустрия ще бъде да постигнат точния баланс. От една страна, това е положителна и важна стъпка, осигуряваща на музикантите и авторите на парчета заплащане за работата им. От друга, перспективата големите лейбъли да притискат компанията като менгеме, вземайки дялове в нея, изисквайки големи "авансови" плащания и отчисление за всяко слушане, освен процент от доходите от реклама на SoundCloud, може да се окаже нещо, на което компанията да не е в състояние да удържи.
Лейбълите - добре, а творците?
Перспективите стават още по-мрачни заради нарастващия дебат каква част от авансовите отчисления за лейбъли и дялове от активите на такива компании да се прехвърлят на творците и авторите на музика, когато тези услуги стават публично достъпни или бъдат изкупувани от по-големи играчи.
Според Люнг, SoundCloud желае да плаща на всички нива на музикалната индустрия - от отделни изпълнители, качващи сами музиката си, до най-големите мейджъри. Два от световните издатели, Sony/ATV и BMG, вече са партньори за On SoundCloud.
"Мисля, че това е важен момент за бранша и огромна възможност музикалната индустрия не само да достига до повече хора, но и да монетизира аудиторията и да превърне това в основна част от цялостния бизнес" - казва изпълнителният директор на SoundCloud. "Сега започваме с избрана група от партньори, но за всички е очевидно, че амбициите ни са да включим всички. Това е нещо изключително важно за индустрията и творците".