50 долара за сваляне на албум

В началото на септември Sony представи нова серия висококачествени аудиокомпоненти, предназначени специално за по-добър звук от онлайн аудиото. Премиерата идва на фона на нарастващия брой доказателства, че на феновете им е писнало от гадния звук, който излиза от плеърите им.

По темата се срещаме с Куки Маренцо, която продава онлайн парчета с ултрависоко качество. Тя е в музикалния бизнес от над 20 години, има „Оскар", 5 номинации за „Грами" и няколко златни плочи.

Компанията й използва формат, наречен DSD (идва от Direct Stream Digital). Той се базира на технология, която се развива още от 60-те и се използваше в Super Audio CD-тата за около 13 години. Една от причините DSD да не успее да се наложи е защото през 90-те се случи нещо много важно.

Те сринаха всичко

През 1997 г. е направена първата онлайн продажба на сингъл - „Electric Barbarella" на Duran Duran. По това време Маренцо рабoтела в Liquid Audio - една от първите компании, които продават музика през Интернет. По думите й, повечето хора даже не били наясно с какво точно се занимава: „Изпълнители и хора от звукозаписните компании ме гледаха, все едно им говоря за нещо, което съм видяла в кристална топка - музика в Интернет, как е възможно това?".

Liquid Audio работели с компресирани формати като mp3 и aac, който и в момента се ползва от iTunes. Маренцо, която има музикално образование, напълно осъзнавала, че файловете звучат по-зле от CD, но се надявала, че с тяхна помощ индустрията ще се промени в полза на изпълнителите.

„Смятах, че това ще е страхотен начин независимите артисти да се борят сами", разказва тя и със съжаление допълва: „Това, което се случи е, че технологичните компании надделяха над музикалните, а тях не ги интересува особено какво става с музиката и музикантите. Не смятам, че някой очакваше mp3 да завладее и срине звукозаписната индустрия".

Такива бяха времената

mp3-ките били с по-ниско качество и имало причина за това. Файловете били малки и се сваляли бързо през бавните Интернет връзки от преди десетилетие. Въпреки това, Маренцо чувства вина за това, че е помогнала на формата да стане популярен.

Тя имала свое собствено студио, но проблемите започнали да стават все по-големи. В един момент огромната част от музикантите просто записвала всичко вкъщи на компютър, тъй като публиката междувременно отвикнала да очаква качествено звучене. Маренцо излязла от бизнеса за няколко години.

Ново начало

Една петилетка по-късно се появила компанията Blue Coast Productions, през който тя продавала Super Audio CD-та и правела мастеринг в DSD в своето студио. Акцентът бил върху качеството, въпреки упадъка на индустрията.

Избрала Direct Stream Digital, след като събрала музиканти и им пуснала записи от различни носители, без да им казва кой какъв е. На първо място била аналоговата лента, но най-близо от всички цифрови формати бил точно DSD.

„Висококачественото аудио беше съвършено непозната концепция за музикантите през 2007 г. Всички толкова бяха свикнали с mp3-ките...", разказва Маренцо.

Днес тя усърдно работи като инженер в собственото си студио. В момента работи с четирима музиканти. Никой не носи слушалки - според нея групата трябва да се чувства все едно е пред публика, защото така в записа има много повече живота.

Преди три години, когато Интернет връзките станали достатъчно добри, а твърдите дискове - достатъчно вместителни, Маренцо решила да пусне DSD файловете за сваляне срещу заплащане. В онзи момент те вървели само на едно потребителско устройство - конзолата Sony PlayStation 3. Въпреки това и въпреки солената цена от 5 долара на песен (и почти скандалните 50 долара за албум), успехът дошъл.

„Бяхме в шок - хиляди хора сваляха песни. Това, което беше интересно за мен, е, че никой не поиска да сваля цените. Всички искаха още съдържание", разказва Маренцо.

От онзи момент до днес тя има хиляди клиенти из целия свят - въпреки каталога от относително неизвестни изпълнители. Макар Маренцо да е първата, която продава DSD в Интернет, според запознати, скоро ще се появят и други платформи като нейната.

Търсене има

„Сега имаме инструментите, техниките и разпространителската мрежа, за да дадем на хората реално звуково изживяване, стига звукозаписните компании да се възползват от големия потенциал", коментира Марк Уалдреп, който е част от отделението на Асоциацията за потребителска електроника, което е специализирано в аудиото.

Според нейно изследване от 2011 г., почитателите на музиката са готови да платят повече за качество. Около 90% от купувачите на аудио съдържание посочват, че качеството на звука е от първостепенно значение. В същото време, индустрията вече може да им предостави точно това.

Музикантът Нийл Йънг официално подкрепи плеъра за музика с висока резолюция Pono, който ще се появи догодина с подкрепата на Warner Music. Новите продукти на Sony на свой ред ще поддържат топ формати като DSD.

В същото време, цените продължават да са солени. Маренцо прави аналогия с кафето: „Starbucks създадоха този модел: По-доброто качество струва повече. Те успяха да превърнат определен процент от консуматорите на кафе в познавачи на кафето".

Явно тя разчита, че сред меломаните има достатъчно, които искат нещо повече от звуково „3 в 1", което струва 99 цента.

Новините

Най-четените