Британски учени разгадаха тайната на Йети

Йети, който броди из Хималаите, най-вероятно е подвид кафява мечка

Изследване на британски учен констатира, че легендарният снежен човек от Хималаите, известен като Йети, е всъщност подвид на кафявата мечка, предаде BBC.

ДНК проби на косми, направени от професора по генетика в Оксфордс Брайън Сайкс са установили съвпадения с тези от древен вид полярна мечка.

Ученият подлага космите на най-съвременните генетични тестове и заключението му е, че най-вероятно в случая с Йети става въпрос за хибрид между полярна и кафява мечка.

Според него това е най-вероятното обяснение за разпространения мит за огромното космато същество, за което се твърди, че се среща в Хималаите.

Доказателство за съществуването му са фотографиите на отпечатъците му в снега.

Така че проф.. Сайкс смята, че има реално биологично животно зад мита. "Мисля, че тази мечка може би още е там и има доста от полярната мечка", казва ученият.

Със сигурност е различна от нормалните кафяви мечки, което личи и от свидетелствата на очевидци, в което, струва ми се, е разковничето на легендата, посочва той.

Професорът е изследвал косми от две неидентифицирани животни, едните проби са от Ладакх, северна Индия, в западната част на Хималаите - другите са от Бутан, на 1285 км на изток.

После получените резултати от тестовете са били сравнени с геномите над руги животни, които се съхраняват в базата данни на всички публикувани ДНК вериги.

Проф. Сайкс открива, че има 100% съвпасение с проба от челюстта на древна полярна мечка, открита в Свалбард, Норвегия, която датира отпреди 40 000 до 120 000 години - и съвпада с времето, в което полярната мечка и тясно свързаната с нея кафява мечка са съществували като различни видове.

Известно е, че видовете са тясно свързани и се размножават, когато териториите им се припокриват.

Пробата от Ладакх идва от мумифицирани останки от същество, застреляно от ловец преди 40 години, а втората проба е на косъм, намерен в бамбукова гора от филмова експедиция преди десет години.

Според учения резултатите са напълно неочаквани и предстои да бъде извършена още проучвателна работа тях. По думите му това още не означава, че древни полярни мечки са се скитали из Хималаите, но би могло да значи, че е съществувал подвид на кафява мечка във High Himalayas, произлязъл от прародител на полярната мечка.

Или може да означава, че е по-скорошен хибрид между кафява мечка и потомък на древна полярна мечка, казва проф. Сайкс.

През 2008-а учени от САЩ тестваха косми, предоставени на BBC, за които се твърдеше, че принадлежат на Йети. Те бяха открити в северноизточния индийски щат Мигхалайя.

Заключенията им бяха, че те са от вид хималайска коза, известна като хималайски горал.