Текстове за джихад изникнаха в имамското дело

В материалите по имамското дело в Пазарджик бяха открити текстове, характерни за радикалния ислям. Този извод се съдържа в комплексната експертиза, прочетена в съдебна зала от теолога д-р Клара Стаматова-Тонева, вещо лице в процеса срещу 13-те имами, по който днес заседава отново Окръжният съд в Пазарджик.

13-те духовници са обвинени в проповядване на недемократична идеология и всяване на религиозна омраза. Формулировка като "радикален ислям" не присъства в папките по делото, но бе открита в някои от иззетите писмени текстове, както стана ясно от днешната експертиза, изготвена от четирима експерти.

Литературата, върху която са работили, е съотносима към салафитското течение в исляма, което е за първоначалната форма на исляма и отрича нововъведенията в религиозното учение. Има и връзка с така наречения уахабистки салафизъм.

Въпросните писмени материали изопачават другите религии, както и термина „джихад". Една от книгите „Прелестите на джихада" съдържа буквални призиви за тероризъм, твърди Клара Стаматова-Тонева.

Тя открива също буквална инструкция за религиозен тероризъм, която съдържа два елемента - сляпо подчинение към водача и обещание за мюсюлманите да отидат в рая, ако се сражават за вярата.

В текстовете, предоставени на експертите, се казва още, че световният мир ще настъпи, когато ислямът стане водеща религия и се установят законите на шериата. Предвижда се тежко наказание, ако се предпочете мирният живот.

Текстът съдържа раздел за многоженството, който противоречи на светските закони в страната, а нежният пол е поставен в неравностойно и унизително положение. Записано е, че „някои жени няма да се подобрят, освен чрез удряне", като се описва къде трябва да се удрят, за да не остават белези.

Съдържат се и текстове, които забраняват на жените да работят. Твърди се още, че излизането от дома е вредно за тях.

Социолога Антоний Тодоров също също открива пропаганден характер на иззетата литература, но не и насаждане на религиозна омраза. Описани са мъките, които очакват мюсюлманите, които се откажат от религията.

Гълъбов твърди, че мюсюлманите в Родопите имат слаби познания по арабски език. Ето защо интерпретацията на религиозната литература се прави изцяло от имамите. Идеите им може да противоречат на каноните на исляма и представляват социален риск.

Експертизата е дело на д-р Клара Стаматова-Тонева, социолога доц. д-р Антоний Гълъбов, главен асистент Иван Дюлгеров и доц. Симеон Евстатиев. Иван Дюлгеров е главен асистент в катедра „Арабистика", а Симеон Евстатиев е доцент по История на арабския свят и исляма в същата катедра в СУ. Той е ръководител и на Центъра за изследване на религиите.

Евстатиев и Дюлгеров обобщават, че подсъдимите религиозни проповедници се ползват с голям авторитет, тъй като са получили образованието си в чужбина.

Защитата на подсъдимите поиска отвод за Клара Стаматова-Тонева и за Антоний Гълъбов, обвинявайки ги в предубеденост. Аргументът на адвокат Васил Василев бе, че Стаматова-Тонева е специалист по християнството, а Гълъбов използвал материали от делото в изследване за мюсюлманите в България. Искането на защитата не бе уважено от съда.

До момента трима ключови свидетели се отказаха от показанията си. На предишно заседание беше разпитван агент на ДАНС под прикритие, чиято самоличност беше скрита. По време на инфарктното съдебно заседание той заяви как чул някои от обвиняемите да говорят за джихад.

#2 янаки 05.02.2013 в 08:53:20

Решаващи доказателства! Текстове за джихад? Ами то, какви текстове има в „Моята борба” на Хитлер, която може да се намери по сергиите? Интересно е, при положение, че няма доказана организирана пропаганда на радикален ислям, от какъв вид ще са присъдените наказания. Глоби за притежаване на „забранена литература?

#3 explorer 05.02.2013 в 09:57:37

Не съм привърженик на исляма, но съм против гоненията на верска основа. Още повече, че това е конституционно право. Става дума за доста измислени експертизи при положение, че в Библията в прав текст е записано: "Не оставяй момъка без наказание; ако го накажеш с пръчка, той няма да умре. Ти, като го биеш с пръчката, ще избавиш душата му от ада; ще го накажеш с пръчка, и ще спасиш душата му от преизподнята."

#4 hellfire 05.02.2013 в 11:12:01

Коранът и Старият завет (Новият завет в по-малка степен) не се различават чак толкова като стил и идея. Но разликата е в тълкуването и в проповядването, което се прави на база на тези текстове. Като отида на църква никой не ми проповядва нещата, които тези хора са проповядвали. Никой не насажда омраза в мен и не ме кара да подтискам другите.

#5 explorer 05.02.2013 в 11:26:05

@Hellfire, ти ходил ли си да ги слушаш, че знаеш какво са проповядвали?

Новините

Най-четените