Опасност от война между Сирия и Турция

НАТО не приема действията на Сирия срещу Турция и призовава режима на Башар Асад да прекрати нарушенията на международното право.

Инцидентът на турско-сирийската граница е заплаха за сигурността на целия Северноатлантически пакт, смятат от Съвета на НАТО. Той се събра днес в съответствие с чл. 4 от Северноатлантическия договор, който предвижда общи консултации между страните от организацията, когато по мнение на която и да било от тях териториалната цялост, политическата независимост или сигурността на някоя от страните от алианса е застрашена.

Срещата бе поискана вчера от Анкара в главната щаб квартира в Брюксел.

На извънредна сесия днес турският парламент разреши на правителството провеждане на трансгранична военна операция в Сирия - т.е. да нанесе военен удар.

Сирийски снаряд удари вчера турския град Акчъкале и отне живота на петима цивилни, сред тях майка с трите й деца. Ранени бяха 13 души, сред които и трима полицаи.

В отговор Турция обстреля постове на сирийски военни, което предизвика мощни експлозии от страна на сирийската граница.

Междувременно Анкара призова Съвета за сигурност на ООН да предприеме "необходимите действия", за да възпре сирийската агресия срещу турската територия.

Решението е взето снощи на заседание на министрите от кабинета на премиера Реджеп Ердоган.

"Въоръжените ни сили в граничния район отвърнаха незабавно на тази отвратителна атака според правилата си за действие; целите бяха поразени с артилерийски огън срещу мишените в Сирия, идентифицирани от радар.

Турция никога няма да остави без отговор подобни провокации на сирийския режим срещу националната ни сигурност", съобщиха от турското правителство веднага след инцидента.

Междувременно посланиците на страните от НАТО са провели спешна среща в Брюксел по искане на Турция. Те призовават за незабавно прекратяване на "агресивните действия" срещу Турция. Съюзниците изразяват още "дълбока загриженост и категорично се осъждат" действията на Дамаск.

Държавният секретар на САЩ Хилари Клинтън коментира, че е "разгневена, че сирийците стрелят през границата".

"Съжаляваме много за загиналите от турска страна. Работим съвместно с турските приятели. По-късно ще обсъдим с турския външен министър най-добрият начин за бъдещи действия", заяви тя.

Клинтън допълни, че разпростирането на насилието отвъд сирийските граници създава "много, много опасна ситуация".

НАТО и ООН поискаха от Сирия незабавно да прекрати всички агресивни действия срещу Турция. Властите в Дамаск поднесоха съболезнования на семействата на загиналите и заявиха, че ще проведат разследване.

Над 80 000 бежанци от Сирия живеят в палаткови лагери от турска страна на границата между двете страни.

Българското Външно излезе с позиция по случая. Действията на сирийската страна представляват грубо нарушение на международното право и реална заплаха срещу съседен на България съюзник в НАТО, заяви говорителят на МВнР Весела Чернева.

В духа на съюзническата солидарност подкрепяме турските искания за незабавно прекратяване на подобни действия и призоваваме сирийския режим да се въздържа от по-нататъшни безогледни нарушения на международното право, допълни Чернева.

България ще изпрати лекарски екипи в бежанските лагери по границата между Турция и Сирия, заяви днес президентът Росен Плевнелиев.

#1 pepe 04.10.2012 в 09:43:00

Къде по-добре си е арабите да си се избиват само помежду си и да не смеят да го пренасят на чужда територия, щото така като тръгнат могат да стигнат и до американската територия, а това вече е наистина недопустимо.

#2 Bobby_gBG 04.10.2012 в 10:29:57

Е какво да каже - сирийските терористи след като извършиха няколко атентата срещу мирното население в Сирия през предните дни, днес решиха да обстрелят и Турция, в жалък опит да я накарат да се намеси, евентуално на тяхна страна? Сякаш някой с мозък в главата ще повярва че Сирийската държава е тръгнала да напада Турция...

#4 янаки 04.10.2012 в 11:16:42

„В египетския град Бени Суейф за оскърбление на исляма са били арестувани две деца, съответно на 9 и 10 г., предаде БГНЕС. И двете деца са от семейства на копти - египетски християни.........” Това ще се случва в Сирия след като общността на „демократичните държави начело със САЩ” докара на власт ислямистите, както направи в Египет.

#5 John Smith 04.10.2012 в 11:37:28

Май не е Ал Кайда "С усложняване на конфликта в арабската страна са се активизирали и кюрдските сепаратисти, които действат в Турция и Ирак. Те използват ситуацията и нанасят своите удари. Така Турция е изправена на ръба на войната и е готова да се бори със своя враг – кюрдските сепаратистите. Това включва и военно навлизане на територията на Сирия."

#6 strawsPulledAtRandom 04.10.2012 в 14:26:38

Очевидно е, че при всички проблеми, които има, властта в Сирия няма никаква полза да стреля по Турция. Това е или провокация във вреда на Асад, или в най-лошия случай техническа грешка. Защо тогава е цялата тази дипломатическа буря? Е, мисля, че всички с АйКю над 80 разбират защо е необходимо раздухването (ако не и инциирането) и. Грозна картина е политиката, и винаги е била

#8 strawsPulledAtRandom 04.10.2012 в 17:52:24

Писах "в краен случай". По-вероятно е провокация. Защото третата алтернатива, за която се сещам, е Асад наистина да иска война с Турция. Смята се за достатъчно силен за да се справи с бунтовниците, откровено подкрепяни от САЩ, като едновременно с това води война със съседна многократно по-силна държава, член на най-силния и агресивен военен пакт. Достоверно ли ти се струва? Да разчита само на кюрдите на турска територия... или пък Русия или Китай да кажат "Абе, вие защо закачате суверенна държава, я оставете Сирия на мира"... много наивно ми изглежда. А каква би била ползата му? За да направиш нещо преднамерено, ти трябва мотив. Какъв е неговият?

#11 Бобо 04.10.2012 в 18:43:20

И са кво , Туркия ке падне ли. Значи , Америка и Англия требе да се изтеглат от Ирак кога беше, май през 2014 иАфганистан. Или че постоят още малце. Да амаТуркия требе да помага , да понамали разходите за америчката армия. А, Туркия шо ке праи? Ем сърби, ем боли. Нещата може да идат скай ъп? Ако Сирия , стане като Египет че е добре за Антантата. По скоро, по добре. Сега петрола е у Антантата близо 100% шо сакат повече. Има ли кой да ми каже. Сакат!И не е до западна демоkraцияи Американска справедливост. Чисто и просто е до 100% контрол над Останалите. Двамата мустакати ги беха разклатили а и японезите не се стреснаха, ама не биде. И сега че приемеме 100% демократизиране, това сакат , това че праиме. Яз се чудим , че ни дадат ли безплатен вазелин кога ни дойде времето или че го дадат Dutch"? Като винаги,демек че ни оправат безплатно като парантии на околовръсното. Ама и они сакат пари. Не знам , че видиме, досега го дават Dutch.

#13 Гризли 04.10.2012 в 20:28:03

Хм,преди години, през Югославската война, и на българска територия падна ракета.... Тогава май нямаше толкова шум... Е, все пак големия брат я изстреля, нали?! На него може да му се случват грешки...

#14 Govedo13 04.10.2012 в 20:34:41

Да, американците имат право да нападат суверенни държави и да провеждат операции където си поискат. Но ако случайно падне някаква случайна бомба както в Горна Баня давай война а? Толкова са жалки че чак са смешни, турците и НАТО никога няма да могат да нападнат Сирия директно защото руснаците и китайците ще им ебат лелята.

#16 Govedo13 04.10.2012 в 22:42:16

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_public_debt дай control+f и пиши China. До момента в който Китай държи американците за топките те без тяхно разрешение няма да могат директно да атакуват Сирия. Както Бай Тошо казва всичко е баланс на интереси, ако американците дадат на китайците и руснаците нещо в замяна Сирия ще бъде смачкана за по-малко от седмица както стана с Либия, Ирак и др такива с техника от 70та година големия сняг. Сирия разполага с боеспособна армия и последно поколение ракети който ще смачкат НАТОвските самолети и кораби ако се опитат да ги нападнат- за това си играят на терористи и провокатори. Руските войски който оперират сирийското ПВО и руските анти-корабни комплекси Оникс ще си съберат техниката ще я натоварят в руското пристанище в руската база в Сирия и ще си заминат за Русия. НАТО няма как да нападне Сирия тактически без да даде огромни жертви, Ониксите не допускат самолетоносачите до бреговете на Сирия, а ПВОто вече го тестваха че работи с турския самолет. Войните от времето на първите банки на тамплиерите насам не се водят с само с пушки, икономически по-силните нации смачкват дори и технически по-напредналите от тях. Може да видиш американската тактика за бой срещу немските танкове от ВСВ> http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_I дай control+f и пиши 22 Soviet tanks Технологично 1 немски танк е могъл да се справи с 6-10 съюзнически без да му ожулят боята. Немците са произвели към 1300 танкове модел Тигър. Руснаците са произвели към 35 000 танкове модел Т34. Американците са произвели към 49 000 танкове модел Шърман. Простичко са пращали по 10 танка срещу всеки немски и така са ги били. Икономиката побеждава войни, не войниците или технологията-последните две са само средства за водене на икономическа политика.

#19 Bobby_gBG 05.10.2012 в 10:19:46

И днес нещастниците от ООН ми предупреждават Асад, да не нарушавал територията на Турция... Аман от нагло "демократично" лицемерие. А къде са доказателствата че снаряда е изстрелян от силите на Асад, а не от терористите, или пък да ни дадат къде е логиката той да иска да води външна война, при положение че си има достатъчно работа с гражданската война в къщи - това също не ни го обясняват, явно ще трябва американските зомбита да приемат обяснението че е тъп и зъл.

#21 Bobby_gBG 05.10.2012 в 12:40:59

20 Von Bl | 05.10.201211:11 Боби, ти точната артилерийска експертиза искаш,химическия анализ или обобщено мнение относно произхода на изстрелите, или жертвите ти се струват малко???? Не знам? ------------------------ Като за начало - доказателства че виновници за изстрелите са войниците на Асад, а не терористите т.н. "бойци за свобода". Как пък точно разбраха коя от враждуващите страни е виновна? Това е все едно да се води война между две армии, и една крава мъртва на бойното поле, и ти веднага да кажеш "еди кой си уби кравата, гада му долен кравомразещ" без да си видял или доказал по някакъв начин че това е така...

#22 Бобо 05.10.2012 в 13:06:20

Появиа се младе ора отпред по админа на кайвето, трият и бръшат наред. Нема лошо, че се докажът бръзо, кога коментарите намалеят. Оти никой не сака да го подпрат отзад. Колко до темата, яз почнах да се плашим да не земат да ни сакат пари за вазелина турчолята. Оти они си мислат че ни аресва?

#23 Fedar 05.10.2012 в 13:09:41

Генерале, моите уважения, ама тук изобщо не си прав. Хайде стига - не беше толкова отдавна взрива на пазара в Сараево, заради който войските на НАТО започнаха първите бомбардировки в бивша Югославия, с цел да накажат режима на Милошевич именно заради въпросния взрив. Няколко години по-късно се доказа безспорно, че снарядът е бил изстрелян от мюсюлманските позиции, ама късно - който таковал, таковал - кака се ожени. Е, може ли пак със същите стари номера?! То ако става дума и Хитлер е заповядал нахлуване в Полша, защото е имало някакви стрелби откъм полската граница към немски гранични патрули, Сталин също с подобни мотиви е атакувал Финландия.

#25 Fedar 05.10.2012 в 13:51:59

25 Von Bl | 05.10.201213:10 А откъде бунтовниците ще имат ракета удряща цел на 18 000м таван? ------------------------------ Кажи ми, че се шегуваш и не го казваш сериозно това?! А откъде бунтовниците ще имат въоръжение да се бият като равен с равен с добре обучена, отлично въоръжена, професионална армия?!!!!

Новините

Най-четените