Шофиране на 16 години? След 3000 км с родител

На 16-годишните трябва да се даде възможност да управляват автомобил в присъствието на родител. Това е позицията на Националния автоинструкторски съюз, представена от зам.-председателя на организацията Емил Харалампиев пред БТА.

Според инструкторите тази възможност ще направи младежите по-опитни шофьори. По-добре младежите да карат шофьорски курс още на 16, защото на 18 години те имат абитуриентски балове и кандидатстудентски изпити и става "натрупване", ако в тази възраст карат и шофьорски курс, заяви Харалампиев.

Според него, ако сега не се промени нормативната уредба за подготовката на млади водачи, Европа ще ни принуди да го направим най-късно до пет години. Съзнанието на 16-годишните много повече се поддава на моделиране, а когато родителят е две години до собственото си дете, когато то шофира, след като е изкарало пълния курс на обучение, то това би имало по-голям ефект от един обикновен шофьорски курс, смята Харалампиев. Той добави, че това е опитът на водещите европейски страни - Великобритания, Швеция, Дания, а в Полша такава практика на обучение има вече от десет години.

Данните от тези страни показват, че с 40% по-малко са произшествията на млади водачи, които са преминали през такъв вид обучение, отчете представителят на автоинструкторския съюз.

Харалампиев заяви, че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това да свидетелстват самите родители. Младежите пък да могат да управляват автомобил в присъствието на родител само ако родителят е изряден шофьор, смятат автоинструкторите.

Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес, а са вид обучение, но недобросъвестни фирми са свалили драстично цените и не предлагат качествена услуга.

Тази нощ двама шофьори на 21 и 23 години предизвикаха тежка катастрофа на столичния бул."България", в резултат на която загинаха двама души. На 4 август вечерта друг шофьор на 23 г. уби младеж на пътя от Батак към Цигов чарк.

#1 paoulinca 05.08.2011 в 13:56:05

Харалампиев заяви, че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това да свидетелстват самите родители. Тук е част от проблема - родителите ще ги мързи да го правят, те и така не искат да общуват много с децата си - кой ще има време да го прави? Просто ще лъжат, че са минали тези часове. Децата са самоуверени и това е нормално за тях. Възрастните обаче у нас са прекалено безотговорни и това ще бъде предпоставка за още повече и по-страшни катастрофи. Не вярвам в теориите на конспирациите, но това ми прилича на нещо от типа - българите не измират достатъчно бързо, нека да ги подпомогнем още малко в тоза посока! Примерът с другите държави изобщо не е показателен - там отношението към законите и нормите е напълно различно.

#6 little boy 05.08.2011 в 19:31:41

нека ни ръковадят " големите" държави, понеже нямаме си закони или акъл, помислете какво ще стане като се даде на тези младежи да управляват автомобили, само черна статистика, 16 годишните не знаят какво е училище камоли зад волана да сядат.

#10 Kapriz 09.08.2011 в 00:45:55

разсмях се тотално...Стига вече глупости са умували... имам книжка от 94 година лятото,тогава навърших 18 години,курса го започнах на 17 години,по-него време беше 3-месечен...Не мисля ,че учението и баловете и кандидатстването са пречка един човек да си ходи на кормуване и да си вземе изпитите ако той наистина има желание да стане шофьор...Най-добре е да започнат да учат курсистите да карат както трябва ,вместо инструкторите да взимат само едни пари,да печелят и да си говорят по мобилните телефони през учебните часове ...А що се отнася за колите ,не мисля че вече всички коли са автомат...Но като цяло младите шофьори е добре да се учат на по-стари автомобили...да има ограничение в мощността на колите ,които ще се качат да карат след взимането на книжка,както и да не са сами без родителски контрол по време на кормуване поне година...защото определено трафика ,движението по-пътищата е значително по натоварено,изнервящо и един млад шофьор не може да прецени всяка една ситуация зад волана.... И най-вече глобите трябва да се засилят,както и радарите при градски условия))

#11 джон арт 09.08.2011 в 15:21:28

това, да даваш на 16 годишни документ за правоспособност е тъпо! трябва да е след навършване на пълнолетие, а самото пълнолетие би трябвало да се брои от навършване на 21 години, когато се смята, че е завършило физическото развитие на човека. защото 16 годишните все още не носят пълна отговорност пред закона. не, че някои дето трябваше я понесоха де!

Новините

Най-четените