Продавачи, специалисти по информационни технологии и служители в центрове за обслужване на клиенти бяха най-търсените професии през 2011 г. и ще са още по-желани от работодателите през 2012 г. Това прогнозират мениджъри и консултанти по управление на човешки ресурси пред "Труд".
През последните 2-3 години в България се откриват много работни места от големи търговски вериги, както и от чужди компании, изнасящи у нас дейности по обслужване на клиенти (кол центрове), пише в статията. Активни са и компаниите за информационни технологии.
Паралелно с това в индустрията ще се засилва гладът за инженери. Според материала компаниите обаче няма да търсят само висококвалифицирани кадри, но и работници.
"Най-много отворени работни позиции има в търговията на едро и дребно. Това се обуславя от инвестициите на търговските вериги и отварянето на нови обекти в молове, което обикновено се случва преди Коледа", коментира за "Труд" Светла Стоева, председател на управителния съвет на Асоциацията по управление на човешките ресурси.
Според нея няма да има проблем за всеки студент от Техническия университет с IT специалност да си намери работа, защото се отварят все повече позиции за разработчици на софтуер и хардуер, уеб дизайнери и др.
Оптимизъм идва и от сигналите, че догодина у нас ще навлязат нови аутсорсинг центрове, като в същото време съществуващите до момента ще разширят дейността си. Най-желани са хората с немски, английски и френски, но сред обявите за работа почти няма език, който да не се търси - от руски, украински и гръцки до датски, шведски и испански.
Тъй като става въпрос за обслужване на клиенти от съответните страни, изискванията на работодателите са много високи. Езикът трябва да се владее перфектно, но и самите компании обучават служителите си, за да им помогнат да усъвършенстват уменията си.
Според Томчо Томов, мениджър по човешки ресурси в индустриалния холдинг "ТеПроМетал", ще се увеличава нуждата от инженери в областта на автоматизацията на производството, хидравликата, енергийните системи и електрониката.
"Лошото е, че през последните години в България университетите намалиха приема в тези специалности, а и младежите не са мотивирани да кандидатстват. Привлечени са от специалности, които звучат модерно, но нямат бъдеще", каза Томов. Сред най-големите проблеми е, че в България няма информационна система за квалификацията на работната сила и прогнозиране какви кадри ще трябват на бизнеса.
"Правихме изследване, което показа, че квалификацията на 30% от заетите надхвърля изискванията за работата им. Това означава, че много хора завършват специалности, в които после не могат да се реализират", посочи Томов.