С приближаването на края на октомври, когато по закон в парламента трябва да се внесе проектът на бюджета за догодина, управляващите подготвят и пакета от данъчни промени. Както става ясно, те се люшкат между популизма и лобизма - независимо че председателят на бюджетната комисия Йордан Цонев се е отказал да внесе поправката "ЛаФка", която на практика би оставила монопола върху продажбата на цигари само в едни ръце...
Данъкът върху лихвите по депозитите, наложен от бившия вече финансов министър Симеон Дянков и силно критикуван от БСП като опозиция, ще остане, макар и в редуциран вид и през 2014 г. Социалистите се канят да го премахнат в края на мандата - в случай че изкарат до 2017 г.
Това стана ясно след като шефът на социалната комисия в парламента - Корнелия Нинова от БСП, която е и в работната група за подготовка на бюджет 2014 г., заяви, че ще предложи данък лихва да бъде намален от 10 на 8 процента. Той е в сила от началото на тази година, приходите от него са разчетени на 90 милиона и както вече каза премиерът Орешарски, бюджетът не може да се лиши от тях.
Предложението на Нинова ще стане между първото и второто четене на промените в закона за доходите на физически лица, който ще се обсъжда идната седмица. Социалистката обеща стъпката да бъде намалявана всяка година, така че в края на мандата данъкът да бъде премахнат.
Без такса "храм" и по-висок данък за старите автомобили
Двойно повишение на данъка за автомобилите предвижда една от промените в Закона за местните данъци и такси.
Предложението е облекченията да са между 30 и 50 на сто в зависимост от категорията на автомобила и екологичните категории. Те обаче ще са за най-новите автомобили.
От закона отпадат преференциите за собствениците на по-старите модели, с катализатори, което автоматично ще вдигне данъка с между 20 и 50%.
Дебати предизвика и промяната в Закона за местните данъци - от такса смет да бъдат освободени религиозните храмове, молитвените домове и манастирите. Освобождаването от такси ще е за сметка на общинските приходи, което ще натовари местните бюджети.
Идеята на управляващите да повишат с 50% данъка върху колите, произведени до 2000 г., срещна силния отпор на опозицията. Според Томислав Дончев от ГЕРБ това ще засегне и собствениците на автомобили, произведени между 2000 и 2007 г., защото в талоните не е отбелязано на какъв екологочен стандарт отговарят. За да се установи това, те ще трябва да си извадят нови талони, тъй като няма връзка между информационните системи на общините и тези на КАТ.
Соцдепутатът Янаки Стоилов обясни, че става дума за колите, които имат катализатори. Между първо и второ четене на закона БСП ще предложи промени, които да са по-благоприятни за автомобили, произведени след 2000 г., каза Стоилов, който се съгласи, че въпросът със системата за отчитане и контрол наистина е по-сложен.
Чакаме до 2 седмици ще бъде ли преборено банковото лоби
До две седмици в Народното събрание официално ще бъдат внесени предложенията на управляващото мнозинство за промени в банковото законодателство, които да ограничат възможностите на кредитните институции едностранно да променят лихви и такси.
Това казва в интервю за седмичника "Капитал" председателят на парламентарната бюджетна комисия Йордан Цонев.
Цонев информира, че становището на банковата асоциация отхвърля 90% от предложенията, но все пак има и области, по които могат да се сближат позициите на управляващите и банкерите.
Междувременно стана ясно, че ще бъде приета данъчната преференция за доходите от лихви по борсово търгувани корпоративни облигации, за която се появиха съмнения, че е лобистка. Записана е в Закона за корпоративното подоходно облагане, който беше гласуван на първо четене, и беше одобрена от бюджетната комисия.
"Капитал Daily" напомня, че малко български фирми ползват чужди борси за финансиране. Такъв е примерът с облигации за 150 млн. долара, търгувани в Ирландия и издадени от специално създаденото холандско дружество Northern Lights Bulgaria, с които се финансира Корпоративна търговска банка.
Облекчението би могло да се ползва и от други големи корпорации. Например Българският енергиен холдинг, който планира да пусне облигационна емисия в Европа.