Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Газпром" пуска и други доставчици до "Южен поток"

Първата заварка за строителството на българския участък на газопровода бе направена в монтанското село Расово Снимка: Газпром
Първата заварка за строителството на българския участък на газопровода бе направена в монтанското село Расово

"Газпром" официално започна да строи сухопътната част от газопровода "Южен поток", и то на най-проблемната отсечка - българската. За целта се наложи монополистът да свали цената на газа за България и да склони на сериозни отстъпки в условията по заема, предоставен на Българския енергиен холдинг (БЕХ), пише руският "Комерсант" в статия, озаглавена "Газпром" се предаде на България".

Освен това, в споразумението с България е записано, че до "Южен поток" ще се допускат и други доставчици, за което настоява ЕС и което "Газпром" още не е правил за нито един свой проект, посочва изданието.

При все това с оглед изострянето на отношенията между Русия и Украйна успехът на "Южен поток", заобикалящ украинската територия, се очертава като още по-значим.

София бе сред първите, които през 2008 г. подписаха междуправителствено споразумение за газопровода, но след това разговорите за българския участък от тръбата с дължина на 540 км станаха сложни.

В статията е поместена и вчерашната официална церемония по символичната първа заварка, излъчена на живо в сградата на Министерския съвет чрез видеовръзка.

Ръководителят на "Газпром" Алексей Милер е цитиран, че цената на руския газ за България е станала "една от най-ниските в Европа".

"Газпром" не коментира официалното съобщение на българското правителство, че страните са подписали протокол, предвиждащ тръбопроводът да бъде достъпен и за други доставчици.

Въпросът дали монополистът ще издейства "Южен поток" да бъде освободен от изискванията на Третия енергиен пакет на ЕС бе поставен още в началото на дейността по проекта. Иначе компанията ще бъде принудена да "запази" част от тръбата за хипотетични алтернативни доставчици, поради което тя със сигурност ще работи на загуба.

Според статията "Газпром" е съобщил, че "има варианти" и преговорите с Брюксел продължават. "Правилата на Третия енергиен пакет предвиждат половината мощности от "Южен поток" да се продават на търг, тъй че "Газпром" ще се конкурира с азербайджанския консорциум "Шах-Дениз", коментира Михаил Корчемкин, шеф на компанията East European Gas Analysis.

"Газпром" не крие, че основната цел на "Южен поток" е да се заобиколи Украйна. Руският монополист води "ожесточени преговори" с Украйна за цената на газа, доставян там. Ако "Газпром" натовари изцяло "Южен поток" и "Северен поток", ще може да се откаже изобщо от транзита на продаваното гориво през Украйна, пояснява изданието.

Цитиран е и Алексей Милер: "С "Южен поток" рисковете, свързани с транзита, отпадат завинаги".

По-рано обаче "Газпром" очакваше вносът на газ в Европа рязко да нарасне до 2020 г. и бе готов да използва всички транспортни мощности.

Днес руската държавна компания постепенно започва да признава, че тези прогнози са били грешни, пише "Комерсант". "Засега конюнктурата ни дава възможност да направим пауза", е заявил вчера зам.-шефът на "Газпром" Валерий Голубев по повод перспективите за разширяване на наличните газопроводи.

Какво беше постигнато

След продължилите повече от 4 часа преговори вчера, "Газпром" и България се договориха за следното:

1. Кредитът, който ще бъде изтеглен от БЕХ, за да финансира участието си в съвместното дружество с "Газпром", ще е при годишна лихва от 4.25%, а не 8 на сто, както беше обявено предварително. Заемът е за 620 млн. евро и срок на погасяване 22 години. Като обезпечение по него е заложен дивидентът.

2. Обещано ни е намаление на цената на газа - не е ясно с колко, тъй като в момента е една от най-високите. Не беше обявено дали ще се повишат транзитните такси, чрез които ще се изплаща тръбата. Сега те са едни от най-ниските от страните, на които "Газпром" доставя руско синьо гориво - $1.7 за пренос на 1000 кубика на 100 км.

3. Сметките, направени от министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев, за приходи от 715 млн. евро от 2018 г. нататък и някакви други над 2 милиарда до 2043 г. просто не излизат при така представените параметри.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените