България е сред негативните примери, с които Европейската комисия аргументира необходимостта от широки консултации за медийната свобода в Европа.
Началото им ще бъде поставено днес от заместник-председателя на Европейската комисия Нели Крус, която при неотдавнашното си посещение у нас беше призована от представители на медиите да съдейства за спазване на плурализма и равнопоставеността, съобщи БНР.
Независимостта на регулаторите на аудиовизуалните медии ще е една от темите на започващите днес общоевропейски консултации за медийната свобода. Ако се стигне до извода, че за тази независимост са нужни допълнителни гаранции, ще се търсят промени в европейското законодателство и националните регламенти.
Очаква се днес, давайки начало на консултациите, заместник-председателят на Европейската комисия да посочи като аргумент проблемите със свободата на медиите в три страни. България попада в тази група заради концентрацията на собственост и липсата на прозрачност.
Другите две проблемни държави са Унгария, където правителството закрива неудобни медии или подменя редакционните екипи, и Великобритания - заради скандала с прихванатите телефонни разговори и съобщения в търсене на сензации.
Очаква се Нели Крус да заяви, че всички тези явления застрашават основни европейски права и свободи. В речта й, която изтече предварително, се съдържа и констатация, че заради партийна солидарност политиците в Брюксел често подминават този тип проблеми в отделни страни.
Консултациите ще продължат до 7 юни, като комисар Нели Крус настоятелно приканва всички заинтересовани да се включат в тях - в името на европейската демокрация.
Целта им е да се съберат мненията на всички заинтересовани страни и впоследствие да бъдат подготвени законодателни предложения, които да помогнат за разширяването на медийната свобода и плурализъм.
Дискусията е провокирана и от независим доклад, публикуван в края на януари, според който в ЕС съществуват множество предизвикателства, които потенциално биха могли да ограничат свободата на журналистите било то чрез политическо влияние, търговски натиск, въвеждане на нови бизнес модели в средствата за масова информация.