Ситуацията, в която се оказаха руските туристи, след като авиокомпания "България Ер" отказа да изпълнява полети от Варна и Бургас, не може да бъде оправдана нито с финансови, нито с други проблеми. Това заяви днес говорителят на Руския съюз на туристическата индустрия (РСТ) Ирина Тюрина, предаде Интерфакс.
От петък над 500 руски и 180 финландски туристи не можаха да излетят към държавите си, след като превозвачът "България ер" отмени полети, резервирани от дружеството "Алма тур флай", което е част от туроператорската група "Алма тур". Според предварителни данни причината за отменените полети е дълг от близо 7 млн. лева, според едни източници, според други - 9 милиона, на турооператора към българския въздушен превозвач.
Наемането на чартър, според дестинацията, струва 25 000 - 30 000 евро. Не е ясно при тази стойност от колко време не са били обслужвани задълженията.
Авиопревозвачът се съгласи да извози туристите след като премиерът Борисов и транспортният министър Ивайло Московски се заканиха да отнемат лицензите на "България еър" и "Алма тур".
Част от тях се върнаха по домовете си с два полета - единият, платен от руски туроператор, а другият - правителствен по разпореждане на премиера Бойко Борисов. Останалите са настанени в хотели в Бургас и Слънчев бряг за сметка на "Алма тур" и местни хотелиери. Все още няма яснота кога ще могат да се приберат в държавите си.
"Това, че акцията е планирана, е без съмнение. "България Ер" не спря неплатените полети нито в началото, нито в средата на лятото, а изчака целия сезон, знаейки, че туроператорите чинно си плащат на "Алма тур". Сега се опитва да изстиска парите, получени от "Алма тур" през лятото", посочи Тюрина.
Тя напомни, че "България Ер" не за първи път "демонстрира нечистоплътност" и даде за пример миналогодишния скандал с новосибирската фирма "Акрис".
Председателят на сдружението Благой Рагин съобщава пред "Дневник", че хотелиерите в страната обмислят да поканят блокираните на летището в Бургас чужди туристи на безплатна почивка през юни догодина.
По думите му мярката цели "да се измие срамът" и да се даде сигнал към туристите, че туристическият бранш е съпричастен към неволите им. Според него "руснаците не са злопаметни", но трябва да се положат усилия за излизане от ситуацията по благоприятен начин.
Хотелиерската организация ще потърси контакт с руския изпращащ туроператор, с който вече да се обсъдят конкретните мерки за компенсиране на блокираните туристи.