Според транспортна стратегия на ЕС, която ще бъде публикувана на 28 март, Европейската комисия планира да засили борбата си срещу автомобилите, задвижвани от петролни деривати и прроден газ и изготвя строги цели да намали наполовина градската им употреба до 2030 г. и да я преустанови до 2050 г., съобщава europe.bg
Тези цели ще играят съществена роля при изпълнението на по-обширната цел за 60%-ово съкращаване на въглеродните емисии в транспортния сектор.
В момента една четвърт от вредните емисии в ЕС идват от транспорта.
По тази причина ЕК предлага амбициозен план, който цели значително съкращаване на емисиите, особено в пътния транспорт и иска да насърчи железопътния, тъй като той е по-чист и щадящ околната среда.
Планът на Комисията засяга основно градския и тежкотоварния транспорт. Целта за градове без автомобили до средата на века трябва да бъде постигната чрез данъчни мерки, както и чрез насърчаване на алтернативни транспортни системи и изграждането на необходимата инфраструктура, за да се осъществи широко използване на електрически и чисти автомобили.
Данъците и таксите трябва да са по-високи за по-вредни за околната среда превозни средства. Брюксел предлага да се променят в съответствие с това и националните наредби и практики, ако това все още не се е случило.
В стратегията за единно европейско транспортно пространство ЕК обмисля начини да подпомогне транспортните средства, които предлагат алтернативи за задвижвани с нефтени горива автомобили. Проучването на „неизползвания потенциал" на речния транспорт е една от опциите.
ЕК иска до 2030 г. да пренасочи 30% от тежкотоварния пътен транспорт към други транспортни средства като жп или воден транспорт.
До 2050 г. целта е процентът да се повиши до 50%.
Промяната ще се случи вероятно чрез покачване на данъчното облагане за тежкотоварния транспорт. Ясно е, че международният тежкотоварен транспорт е бъде първият засегнат от прилагането на такава мярка.