Общата стойност на проекта "Цанков камък" е 476 млн. евро. Оценката е на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Като сметнем капиталовите разходи, това ще е една от най-скъпите енергии, които ще имаме в България, каза той.
По този повод премиерът Бойко Борисов отбеляза, че тази инвестиция ще се изплати най-рано след 1000 години.
Изявленията на двамата дойдоха след подписано днес акционерно споразумение между НЕК и изпълнителя на хидровъзел "Цанков камък" - австрийската компания "Алпине Бау", което спестява на българската държава 26 милиона лева.
В документа е фиксирана крайната сума, за която изпълнителят "Алпине Бау" ще осъществи този проект - "379 милиона евро и нито стотинка повече", заяви пък изпълнителният директор на НЕК Красимир Първанов.
Договорено е строителството на обекта да приключи до 31 декември, а до май 2011 г. да се разсрочи плащането без лихви на суми в размер на 68 милиона евро.
Бойко Борисов определи обекта "Цанков камък" като атракция, "защото няма такъв случай в Европа да бетонираш планината". С тия 200 хил. куб. м, с които е бетонирана планината, можеше да имаме магистрала София-Бургас от бетон, каза Борисов.
Това съоръжение е гордост за енергетиката и срам за всички политици, които са допуснали да струва толкова много, коментира Трайчо Трайков.
Язовирната стена на "Цанков камък" е най-голямата, строена през последните 25 години в Европа.
"Гордостта на енергетиката" почна при Царя
"Цанков камък" бе посочен от премиера Борисов като символ на далаверата на ДПС, а АЕЦ "Белене" бе описана като сделката на БСП, отбеляза преди време "24 часа".
Договорите за "Цанков камък" на НЕК с "Алпине бау" и с "Ва тех хидро" с НЕК са по ФИДИК. Според този вид договор, строителството се плаща според изпълнени работи. При такъв голям проект това водело до допълнително оскъпяване, коментира изданието.
НЕК не е правила търг за инженер, а е избрала тази дейност да се изпълнява от нейния клон "Хидроелектроинвест". Без одобрение на инженера не се извършва никакво плащане, казват експерти. Трети вид контрол пък осъществяват банките, които кредитират язовира и веца.
Идеята за строеж на "Цанков камък" е от поне 25 г. Язовирът е част от каскадата "Доспат-Кричим". Каскадата започва с яз. "Доспат", водите се отправят към ВЕЦ "Тешел", а от нейния дневен изравнител - към ВЕЦ "Девин".
Вторият язовир от системата е "Въча", а следващият е "Кричим". И помежду им няма нищо. Очаква се "Цанков камък", който е между тях, да подобри работата на останалите и да се осигури водоснабдяването на Пловдив. Според експерти при него са единствените водни количества, които са останали неусвоени енергийно. НЕК винаги го е искала.
През 2006 г. авторитетното британско списание EUROMONEY определи договора като сделка на годината като най-добре структурирания проект в търговско-финансово отношение.
Срещу ангажимент да се продават емисии на Австрия тя осигурява изгодно кредитиране чрез консорциум от банки, гаранцията на половината от проекта е на Австрийската агенция за експортно кредитиране. И тогавашната стойност от 210 млн. евро е приемлива, казва един от участниците в договарянето пред "24 часа".
Крайният срок за пуска на хидровъзела тогава беше обявен за 2007 г.
На 26 април 2004 г. с 3 символични взрива премиерът Симеон Сакскобургготски даде старт на строителството на хидровъзела. Междувременно НДСВ отчиташе докарването на инвестицията за "Цанков камък" за свой голям успех.
Преди изборите през 2007 г. лидерът на ДПС Ахмед Доган заяви, че той и ДПС имат заслуга за инвестициите в хидровъзела. Освен пари от "Цанков камък" лидерът на ДПС Ахмед Доган спечели и хиляди гласове.
През 2008 г. за първи път се заговори, че обектът се забавя с 18 месеца и се оскъпява с 12%.
Решението за издигането му е било в последния момент, затова са използвани стари проекти, които не са осъвременени. Именно от некачествените проекти цената му скача 2 пъти и половина.
Изветрели скали и тектонски пукнатини изскочили в основата на язовирната стена при строителството. Това наложило препроектиране, допълнителни изкопи и бетон и довело до удължаването от 18 месеца.
Най-голямото набъбване е при пътя Михалково- Девин и идва от това, че е избрано най-сложното и скъпо трасе заради язовира. От 41 млн. евро по проект той струва 120 млн. евро. Имало е общо 4 варианта за трасе, а е избрано най-скъпото.
Оскъпяването на целия проект е близо с 50 на сто, казват хора от НЕК. То идва от забавянето. Вторият момент е, че пак заради това изтича срокът за кредитите и банките спират отпускането на заемите. НЕК продължава финансирането със собствени средства. Това обаче изцеди държавната компания, която изостави инвестициите си в мрежи, за да смогне с проекта.
"Цанков камък" е сред четирите хидроенергийни проекта, консултирани, както се оказа след решение на съда, съвсем законно от лидера на ДПС Ахмед Доган срещу 1.5 млн. лева...