Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

1000 евро глоба за чужда домашна ракия: Какво гласят промените в закона и каква е целта им

Ще ни глобяват ли наистина за домашарка от приятел в хладилника
Ще ни глобяват ли наистина за домашарка от приятел в хладилника

Глоби от 1000 евро за всеки, който съхранява домашната ракия на приятел - за такива промени в Закона за акцизите и данъчните складове, лансирани от правителството на Румен Радев, сигнализират от опозицията.

"Гълъб Донев ще глобява всички, които имат в хладилника си чужда домашна ракия. Бутилката до оцета в хладилника ми не е минерална вода, а домашна ракия. Подарък. Ако не я изпием с приятели преди приемането на бюджет 2027, ще ме глобят 1000 евро. Борбата на "Прогресивна България" с олигархията мина през пенсионерите, децата, ваучерите за храна - и стигна и до домашната ракия", написа във Facebook лидерът на "Продължаваме промяната" Асен Василев.

Темата коментира и съпредседателят на "Да, България" Божидар Божанов.

"Помислих си, че е шега или фалшива новина, но не - дотам са я докарали, да не може приятел или съсед да ти подари домашна ракия. Представете си - звъни на вратата митнически служител и казва "добър ден, дошъл съм да ви проверя домашната ракия". Ако случайно някой вземе да го пусне, ще е много неловък въпросът "тая ракия кой я е варил?", посочва той.

По думите на Божанов Министерството на финансите дори не е изчислило ефекта от подобна бюджетна мярка, като там липсва прогнозно число.

"Вероятно защото няма да донесе нищо. Но е важно да има забрани и възможност за институционален тормоз - защото братовчед ти да ти подари ракия, си е за 1000 евро глоба!", допълва още той.

Какво гласят всъщност промените?

Измененията в Закона за акцизите и данъчните складове, които засягат домашната ракия, са в член 100 и член 113а. Промените са внесени на 23 септември, а общественото обсъждане по тях ще продължи до 23 октомври. 

В член 100 се залага забрана за държането на алкохолни напитки с код по КН 2208 (ракии), които са били произведени в регистрирани специализирани малки обекти за дестилиране, в места или в помещения, свързани с осъществяване на стопанска дейност.

Забранява се също така държането на домашна ракия "от лица, които са различни от получателя по издадения акцизен данъчен документ или от лица, които не са членове на неговото семейство".

В член 113а пък се посочват наказанията за нарушителите - за физически лица се плаща двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 евро, а при повторно нарушение - не по-малко от 2000 евро.

Ако нарушението се извършва от юридическите лица и едноличните търговци, глобата е в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 2 000 евро, а при повторно нарушение - не по-малко от 4 000 евро.

В мотивите от Министерството на финансите посочват, че промените целят да се прецизира режимът за съхранение на ракия, произведена от т.нар. "малки казани".

"В практиката митническите органи установяват случаи на държане на значителни количества етилов алкохол (ракия) в търговски обекти и други помещения, свързани с извършването на търговска или друга стопанска дейност - хотелски комплекси, къщи за гости, складове, фризьорски салони, автосервизи и други подобни обекти. При извършване на проверки в такива обекти се установява наличие на количества ракия, за които лицата представят акцизни данъчни документи (АДД), удостоверяващи производството на ракията в СМОД", се казва в публикуваните мотиви.

От МФ обясняват, че в редица случаи документите за алкохола са издадени на хора, които нямат общо с мястото, където реално се съхранява ракията. От ведомството стигат до извода, че по този начин се създава възможност ракия, регистрирана за домашни нужди, да се съхранява на места, където се извършва стопанска дейност и на практика да се продава там нелегално.

Значи ли това, че инспектори на НАП ще могат да влизат на проверки по къщите, за да гледат дали в хладилника ви има ракия, дадена от приятел? На практика - едва ли.

Въпросът е, че законът е написан по начин, който оставя вратата отворена за подобно нещо. Текстовете звучат твърде общо и дават възможност за регулаторни злоупотреби. Тоест, ако някой иска да използва държавния апарат, за да притисне даден човек, това има опасност да се превърне в такъв лост за натиск.

И ще е хубаво, ако МФ се потруди малко повече да избистри идеята си и да я оформи по по-адекватен начин. На всички ни е ясно, че тези промени се правят с идеята да се повиши общата събираемост на приходи.

"Бюджет 2027" се задава зад ъгъла и той ще трябва да отговаря на много, много по-стриктни рамки - първо заради факта, че трябва да мине през оценка от Европейската комисия и Еврогрупата, и второ - заради започнатата процедура по свръхдефицит срещу България.

И тъй като орязването на разходи у нас е изключително непопулярен ход, от който правителствата бягат като дявол от тамян (въпреки че имаме безумно раздута разходна част на бюджетите за последните няколко години).

Затова сега очевидно властите са решили да издоят всяка достъпна капка данъчни приходи, която им е попаднала пред взора.

Въпросът обаче е, че по този начин се стига до абсурдни ситуации като тази. И критиките към кабинета тук са основателни - в мотивите липсва оценка за това какви приходи биха били събрани от тези промени, липсва идея за по-общо въздействие и най-вече - липсва реален смисъл.

И с тези промени в Закона за акцизите буквално се избождат очи, вместо да се изписват вежди.

Хубаво ще е правителството да разбере една стара максима - някои идеи просто не си заслужават изпълнението. Дори и да ти донесат още няколко хиляди евро в бюджета. 

Седмичен бюлетин

Задоволи любопитството си по най-удобния начин — най-интересните статии директно в пощата ти.

Без спам. Можеш да се отпишеш по всяко време.

Най-четените