Чалгата - това сме ние

"Певиците са друго нещо" - казва с усмивка на неудобство инж. Димитров в едно интервю тези дни, докато пламенно брани резолюционните параметри, техническото оборудването и професионалната специализация на телевизия "Планета". Няма как да не се съгласим с него и в двата случая.

Първо - медията му наистина е с безукорно качество на излъчването и покритието. И второ - естетическата стойност и общественото въздействие на транслираните обекти е друго нещо, съвсем отделна тема.

В патардията около спечеления проект по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността" на българската икономика, двете неща се смесиха. Адептите на добрия вкус тръбят, че е неморално и безотговорно да се фаворитизира поп-фолка и допълнително да се поощрява и без това цветущото му развитие.

Гигантската бюрократична система на ЕС пък не проумява проблема ни с разголените певачки и подпомага един успешен и работещ бизнес модел. Културното значение и конкурентоспособността са обект на различни оперативни програми.

Без съмнение, "Пайнер" е флагманът на лекия жанр; той се носи с уверен ход из морето на пошлостта и атаката към него е твърде удобна, той е огромна мишена. Но ядрото на проблема е, че всъщност чалгата не е само музикален стил, който води след себе си модел на поведение. Тя е неизбежният резултат от житейския компромис, който всички ние бяхме принудени да направим, включително и самият инж. Димитров.

Удивително е, че самият той на младини се увличал по хард рок. Само че музикалният бунтар бил изместен от хитрия предприемач. За този страничен ефект на свободния пазар не бяхме предупредени, докато го жадувахме от социалистическата си клетка.

Икономическите механизми най-лесно се задвижват от посредствеността; лъскавото, елементарното и повърхностното са по-лесни за асимилиране. И много по-доходоносни, разбира се.

Абстрахирайте се за секунда от деколтетата и перхидрола на пеещите сексбомби. Чалгата като пазарен феномен отдавна инфилтрира усещането ни за стойностно.

А аргументът, с който се насажда, е, че това искал зрителят. Ето как постепенно в културен фастфууд се превърна родното кино, телевизията, книгоиздаването, дори театърът.

Водещият принцип е да привлечеш повече хора, да не ги мъчиш с размисъл, да не ги тормозиш с интелектуални усилия, а да ги анестезираш с нещо цветно и лековато.

Само допреди две десетилетия ние все още бяхме хора, които не се страхуваха да мислят (гледахме визионерската лудория "Туин Пийкс" в праймтайма и се вълнувахме точно толкова, колкото днес ни трогват турските бози или родните шаблонни сериали).

Какво се случи с нас като културни консуматори? Пайнерът ли ни е виновен или той и империята му са просто резултатът от всеобщото ни интелектуално чалгизиране?

Знаете ли, имаме ужасното усещане, че дори по силата на някакво природно чудо телевизия "Планета" спре да съществува точно в този момент, чалгата като начин на поведение ще продължи; някоя друга телевизия ще я измисли, някоя друга продуцентска къща (от тези, които са получили по-скромни, но също така сочни еврохапове) ще я възроди под формата на сериал, риалити или шоу.

Ние преядохме с компромиси и сега чалгата е напълно естественият ни обрив. И той засяга телевизията, киното, театъра, изобщо всичко, което наричаме високопарно "култура", но го бъркаме с "евтино зрелище".

Изобщо не ни е виновен Брюксел, нито инж. Димитров. Когато си заразен с посредственост и мислиш само за джоба си, значи чалгата - това си ти. Поне "Пайнер" ни предлага HD. А певиците... певиците са друго нещо.

#1 Ben Dover 17.01.2013 в 08:08:16

ПатАрдия се пише. Grammar nazi has spoken!

#2 boris 17.01.2013 в 09:14:38

Какво им е разголените певици бе? Агилера и Бритниту да не би да пеят облечени като монахини? Или баба Мадона дето си вее циците на почтени старини?

#3 Шебек Хасан 17.01.2013 в 09:33:33

По принцип чалгализацията, като процес на опростачаване, комерсиализация и културна деградация, върви в цял свят. Обаче в България тя е особено зловредна и очевидна, заради всестранната криза и упадък, в който изпаднахме след 1989-90 г.

#4 янаки 17.01.2013 в 09:41:23

Един, като слугата на един литературен герой, когато „чете”, се удивлява, че отделните буквички, правят думички, друг, също научил се да чете, е горд, че е намерил правописна грешка. Но и на двамата, по понятни причини им убягва смисълът на прочетеното.

#7 Ben Dover 17.01.2013 в 10:13:21

Янаки е,поне не сме като теб да се гордеем с разлабена анална халка.

#8 янаки 17.01.2013 в 10:24:32

@ Ben Dover Защо си мислиш, че на всички, като на тебе, им е РАЗЛАБЕНА халката? Все още, повечето хора са хетеросексуални, аз също.

#9 янаки 17.01.2013 в 10:28:47

@ Ben Dover Пропуснах да ти кажа, че фактът, че не се гордееш, че ти е раслабена халката, ти прави чест. Нагледали сме се на педераси, които да се хвалят с това.

#12 lele male 17.01.2013 в 10:31:41

@ 5 Kirmetz Kirmets

#15 Профилът е закрит 17.01.2013 в 10:38:02

Много кухи приказки и поредното кухо есе по темата. А въпросите са много ясни: - Какъв точно конкурентен продукт произвеждат Господари на ефира, Комиците и Междинна станция? С кого се конкурират и какво печели българската икономика от това? Като си купят ново осветление и HD камери въпросните продуцентски къщи ще ли се повиши БВП? - Защо по ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007 -2013 г" не печелят фирми които са заети с производство и създават конкурентен продукт за износ? Какво изнася "Пайнер"- визия за проститутки, за да си пласираме леките жени с по голяма печалба? Какво произвежат "Комиците"? Смях? - Наясно ли сте, че по тази оперативна програма по голямата част средствата идват от ЕС, но 154,112 млн. евро са национални средства! Т.е. от моите пари се заделят за Комиците, Междина станция, Господари на ефира и Пайнер!!! Алоу...

#16 Ben Dover 17.01.2013 в 10:44:13

Всъщност чалгата е световно популярна.Просто се разделя на няколко вида.Американската чалга е превзела пазара.Само дето никой не й вика чалга,а "поп музика".Какво е според вас оная слабоумната Рихана?Чалга ама от най-скапаните.По-добре да слушам бат Васко.Жъстин Бобър?Чалга.Ники Минаж -чалга.Бийонси.Чалга.Всеквите му там куку-руку издухали бой банди - невероятна чалга.Вкопан гъзнам стайл - копие на неврокопска копаница - абсолютна хипер мега чалга.Дали света не е затънал в помиярска музика?Нашата чалга пак най-лоша.А хамериканската е супер.Ма недей казва на никой. п.с. Дякова,не казвам,че си права,но е възможно.Преди малко намерих и "пътърдия"

#21 bate Misho 17.01.2013 в 11:06:23

А какво според Вас е HIp-Hop-a....не е ли точно западната Чалга - същите текстове, дори доста по-лоши , същите облекла... Снуп дог да вземем - отворете някой сайт с текстове вожте за какво пее, вижте визията им много ще кажат не е така - да прави сте, не е така за вас, както не е така и за чалгаджиите. Просто за всеки влак си има пътници - чалгаджийският е претоварен за съжаление..

#24 скучко 17.01.2013 в 11:42:17

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/529375_414641861919652_1917285674_n.jpg http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/379045_300768453306994_1206990080_n.jpg

#25 delight 17.01.2013 в 11:43:42

Наистина не схващам истерията с Пайнера. Някакви има-няма 2 милиона ли са големия трън в очите на някои? В крайна сметка каквото и да си говорим все става дума за пари. Да не намесваме морала, възпитанието и т. н. Знаем се. Тези 2 мил. Пайнера няма да си ги сложи в задния джоб, понеже първо ще прави "делчо" както си е по "закон". А големия рев за големите пари само доказва, че има конкуренция и тя действа. В конкурентна среда по-големия печели.

#26 boris 17.01.2013 в 11:46:26

Парите за чалгата, просто олицетворяват водещият принцип за държавна помощ в развитите страни, а именно - "Първо докажи, че можеш - после ще ти помогнем и ние". Ако в България имаше повече печеливши инициативи - тогава да кажем-"не", но в случая - какво предлагате. Нали принципа на пазарната икономика е че пазара решава. Ако искаш да повишиш конкурентоспособността на българската индустрия - естествено че няма да дадеш пари на този който "ТРЯБВА да представлява" българската икономика на европейския пазар, а ще ги дадеш на този който се е справял най-добре до сега. Еврочиновниците и правилата им не са виновни, че чалгаджииската музика се харчи толкова добре. Тях ги интересува - кое е това което се харчи най-добре за да му помогнем да се разпространява и в Европа. В държава дето фирма за детски колички се е развивала най-добре до сега - ще има пари за детски колички да залеят европейския пазар.

#27 greenstreet 17.01.2013 в 11:46:29

За втори път ми се случва тук, да не се опитвам да защитавам едната страна,а да се чудя как може да има друга Абе вие добре ли сте да защитавате Митко Пайнера и тоя боклук, който се създава от Пайнер? Това ми мирише на вечното желание да сме задължително с алтернативни виждания по наболелите теми - защо да няма порно за деца - нека има, другото би било цензура! Лично аз съм против спечелената субсидия, защото парите от ЕС не са замислени да се дават просто така, а като част от една макрорамка за бъдещето на България и ЕС. За мен Пайнер не е част от това бъдеще.

Новините

Най-четените