Три причини да се махне паметникът пред НДК

Тъкмо си мислехме, че съдбата на паметника "1300 години България" пред НДК е вече уточнена и чакаме само багерите, когато отново се надигна ропот от средите на творците и професионалистите в защита на изделието.

Отново се извадиха всички привеждани през години аргументи и започнаха да се размятат в т. нар. "публично пространство". Който иска - да ги чете. Аз нямам нерви да ги обобщавам.

Ще изтъкна само три напълно достатъчни причини паметникът да бъде махнат и повече няма да се занимавам.

Тези причини условно можем да наречем същностни, технически и етични.

Съмнителна идейна, историческа и естетическа стойност

Професионалистите, онези, които са завършили някакво образование по изкуствата, изкарват си хляба с изкуства или пък и двете заедно, се опитват да ни убедят нас, простите граждани, че не разбираме нито от архитектура, нито от скулптура, нито от градоустройство, и затова не е редно да се изказваме по такива фундаментални въпроси като какви паметници къде да се слагат.

Винаги съм казвал, че изкуството умира, когато спре да бъде приложно и стане академично. Така е и с театъра, така е и с операта, така е до голяма степен и с живописта. Да не говорим за гоблените и трагичната им съдба, когато престават да бъдат калъфки за възглавници и ги окачват в рамка на стената.

Монументалните творби в градска среда имат една единствена причина да съществуват - да радват окото на гражданите и да изразяват тяхната представа са себе си, за историята им и за съвремието им.

Когато дойде някой свъсен академик да им обяснява кое е хубаво и как те не могат да го разберат поради собствената си ограниченост, когато монументалното изкуство спре да радва и започне да възпитава, когато се превърне в държавна пропаганда, тогава, съгласете се, то вече не е никакво изкуство.

Какво ни разказва паметникът пред НДК?

Разказва ни историята на нашата родина, такава, каквато сме длъжни да я мислим според тоталитарната идеология и персоналните бълнувания на Людмила Живкова.

Тази история започва в дивите и волни степи и свършва, увенчава се в апотеоза на социалистическия човек. Социалистическият модернизъм е най-модерният модернизъм!!! А, разбира се, най-модерният социалистически модернизъм е съветският.

Паметникът се състои от стари творби на Старчев и нова архитектура. Символиката му е изцяло в духа на съветския окултизъм, агни-йога, Рьорих, тибетски кристали и енергии, спиралата на Людмила Живкова и т.н. - тоест, символиката му е куха и наивна.

Истината е, че монументалното изкуство винаги е повече или по-малко казионно, защото е скъпо и се излага на обществено място. Поръчките за монументално изкуство в градска среда почти винаги са държавни или общински.

Е, на коя власт е паметник "паметникът" пред НДК? Кои идеи искаме да са живи чрез него, каква точно "духовност" съхраняваме?

Паметникът е порутен

Той започва да се разпада веднага след откриването си, сякаш прокълнат от небесата. Днес стърчи като гнил зъб в центъра на нашия иначе сравнително добре изглеждащ град.

Каква естетическа наслада носи? В какво възпитава? Как издига духа и накъде го води? В крайна сметка, с каква информация ни обогатява?

Това е просто руина. Даже не е паметник на руините, защото тук не е нито Дрезден, нито Хирошима. Нашата руина не напомня за разрухата, а самата тя е разруха. Тъй че който търси естетика в сегашното състояние на паметника (защото има и такива интелектуалци) - търси под вола теле.

Как се постъпва с такива порутини?

Или се ремонтират, или се премахват. В сегашното състояние на паметника пред НДК всякакви разговори за естетическите му качества, духовната му стойност, исторически послания и емоционален заряд са абсолютно безпредметни.

Те евентуално биха били актуални, ако паметникът се намираше в първоначалния си вид. Сега, тъй като ремонтът е както финансово, така и технически невъзможен, да отнесат бронзовите фигури в музея на социалистическото изкуство и да разчистят терена с грижата на добри стопани.

Заради този паметник е унищожен друг паметник

Без да сравняваме двата паметника идейно, исторически и естетически, това е несправедливост, а несправедливостите трябва да се поправят.

Да построиш нов паметник до стария, това е, да речем, допълване на историята, добавяне на факти и гледни точки към нея. Но да разрушиш паметник, за да построиш на негово място друг - това е заличаване на историята, подмяна на историята.

Пък и да искаме, пак не можем да сравняваме паметника на Людмила Живкова с паметника на Желязната дивизия.

Защото, докато първият изразява някакъв историко-естетико-идеен делириум, то вторият е истински паметник, истинска история, истински имена и съдби на хора с чест, достойнство и саможертва. Техният паметник заслужава да бъде възстановен на мястото си, а ние като граждани и техни потомци сме длъжни да го направим.

Защото ако не го направим, ще приличаме на осквернители на гробове.

Това са трите причини да бъде премахнат паметникът пред НДК: защото е носител на уродлива естетика, защото е непоправимо увреден и защото е заел чуждо място.

Слава Богу, в правилната посока има решение и на Общината, и на съда.

Да го приемем като дисциплинирани и цивилизовани граждани и да вървим да гоним духа на Блаватска и Щайнер другаде. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

#34 паяка 30.06.2017 в 12:05:50

И другото предложение - неактуалните, политнекоректните или противоречивите паметници да се изолират някъде? А помните ли народната приказка за куката, която детето прибрало от бунището и с която баща му извлякъл там собствения си баща?

#35 паяка 30.06.2017 в 12:08:36

Животът е такъв, какъвто е. Историята - също. Миналото не може да бъде променяно. Скриването му, не го ликвидира. Остава една лъжа. Истината и смисълът е да се гледа напред.

#36 dedo adji 30.06.2017 в 12:37:08

Паяче, с т.3 се съгласих още в началото на дебатите. (те едни дебати - ебати) По т.1 печелиш, Бакърджиев е забравен, има няма 20г. Но оригиналният Херострат го помнят 20 и няколко века. И по т.2 си права за субективното възприемане. Но все пак има някои критерии, валидни за мнозинството хора в дадено време. Много произведения на изкуството от последните 100-120 години са отблъскващи за масовия зрител, а някои плащат за тях милиони. Американски милионери демонтират и пренасят в щатите цели замъци. Ще се намери ли някой да даде една стотинка за този т. нар. паметник? Аз не, и имам едно подозрение, че и ти не би дала. Болшевиките само се хвалят с многото фенове на изгъзиците си, но не смеят да организират подписка между тия фенове за поддръжка или реставрация. И целта не е да се разруши или да се скрие в някое мазе. Мярнах някакви проекти да се демонтират, без да се унищожават бронзовите фигури. Така ще има време да се проектира и съберат средства за въстановяване някъде, където ще радва ценителите си, без да дразни неценителите. Обръщам се към теб, защото докс ни приема ни предава, а теб те уважавам.

#37 Dox 30.06.2017 в 15:58:26

Хаос, Сигурно си се кръстил така заради състоянието на главата ти. Ти кой си бе, пиле шарено, че да определяш кой какви права има? Я ходи се гръмни някъде, най-добре заедно с оня, другия талибан. Скапаняк нещастен! Демокрад!

#38 Dox 30.06.2017 в 16:18:45

Дедо Аджията, Пак нещо ми се чиниш неадекватен. Това да не е от жегата? От оранжевия код? А цветовете близки до червения ти действат зле. Какво питаш сега - защо не са се допитали навремето, като са го строили. Ами защото така беше бе, деде. Не помниш ли? Така се процедираше. И защото не ни харесваше много, та решихме да станем димукратьи и да се правят допитвания. Ето - сега да питат софиянци искат ли паметника да остане или не. Ако болшинството реши да се махне - млъквам. И не ми излизай с номера, че сме гласували и делегирали права други да решават, само защото така ти изнася. Има въпроси, за които може да се правят допитвания, ако са спорни, има протести "за" и "против" и т.н. Все пак, Дедо, демокрация, демокрация, но си е вярна и една друга мисъл /забравих на кой е/ - "Има неща, които не бива да се оставят за решаване от широките народни маси" Големите проблеми започват, когато, елитът, в интелектуално отношение вече не се различава особено от въпросните маси.

#39 dedo adji 30.06.2017 в 16:49:44

А така, Доксе, дойде си на думата. "Така беше! Така каза Партията!" Е да, ама партията вече не я слушат много много. По-точно, не слушат вас, редовите партийци. Дебатът за паметника тече от години. За толкова години какво ви попречи да организирате едно допитване? Пари ли нямахте, агитатори ли нямахте, видни интелектуалци на служба ли нямахте? Само един Светлин Русев колко струва. Ама си мислехте, че няма кой да ви скърши хатъра. Е, намери се. За ядрената енергетика организирахте. А защо не организирахте един референдум против нато? Ами щото и дупетатите ви гласуваха за нато. Само четирима против, и не ги знам доколко са ваши. Решения, които не могат да се оставят на широките народни маси. Това го мисли всеки управник, и е доста вярно. На масите може да се довери само да избират некадърни и корумпирани политици. Не знам кой е казал тази мисъл на глас, но знам за една мисъл на Чърчил: "Най-добрият аргумент срещу демокрацията е пет минутен разговор с редовия избирател." Не се помайвай тук, ами тръгвай да обикаляш да търсиш място, където да си вдигнете отново фалоса.

#40 Xaoc 30.06.2017 в 16:59:35

Докс, ти недей зна много аз кой съм и какъв съм. Надявай се никога да не ме срещаш на живо, разбра ли? Скапаняк червен!

#41 Dox 30.06.2017 в 17:10:52

О-о-о, така ли бе, дришльо. Хайде сега си запиши някъде, че колко ще знам решавам аз, а не ти. А ти си пък последния, който ще питам. И това си го чети по един път на ден преди лягане. Компрендо?

#42 Dox 30.06.2017 в 17:18:39

Дедо, Не съм членувал никога в партии и не възнамерявам и за в бъдеще. Какъв е тоя мерак да ме причисляваш към партийците - не знам. Колкото до организирането на допитване - да, сигурно е трябвало, но човек трудно може да предвиди докъде ще стигне тъпотията. Аз например се надявах, че все някой или нещо щеше да спре тая простотия, но не би.

#43 Xaoc 30.06.2017 в 17:19:18

Дришльо ще викаш пред огледалото. Аре бегай, легай.

#44 deowin 30.06.2017 в 17:42:43

>Ето - сега да питат софиянци искат ли паметника да остане или не Питали са ги, и то не веднъж. Ето линкове към статии относно три различни анкети (всяка с хиляди участвали), които недвусмислено показват, че болшинството от софиянци (по-точно, 80 до 90%) искат паметникът да бъде премахнат: http://sofia.dir.bg/news.php?id=12913019 https://profit.bg/balgariya/90-ot-sofiyantsi-iskat-premahvane-na-pametnika-pred-ndk/ http://www.dnevnik.bg/gradska_sreda/2013/01/10/1981658_premahvane_naddeliava_nad_renovirane_v_dopitvaneto_za/ Ако искаш да поставиш под въпрос резултатите от тези три анкети, очаквам линк към поне една анкета, в която допитаните (поне хиляди) да са предпочели паметникът да остане. При липса на такава, непредизвиканите резултати от споменатите три анкети са единственият израз на волята на народа, която воля, според принципите на демокрацията, следва да бъде изпълнена. Някакви въпроси?

#45 dida 30.06.2017 в 17:46:09

паяка | 30.06.201711:41 1. Херостратовците ще бъдат забравени. 2. Красотата (грозотата) са субективни категории. 3. "...каквито ни бяха "комунистите", такива са ни и "антикомунистите" и "демократите". Никаква разлика в манталитета." - цитирам, щото съм съгласна Така е, мразим миналото, настоящето, а бъдещето как ще е по-различно тогава? Обаче, обсъждания паметник е и обективно и субективно Грозен. И то много грозен. От чисто естетична гледна точка, ако такава изобщо е възможна , не му е там мястото.

#46 dedo adji 30.06.2017 в 18:23:26

Доксе, аз не те причислявам никъде. Заедно с тебе много пъти съм възразявал против сляпото оплюване на социализъма и съм плюл по кривиците на новото време. Със страстната защита на партийния паметник ти сам се причисляваш към електората на БКП, а дали си членувал или путирал, е подробност. Всички, от детската градина до държавния изпит бяхме облъчвани, че историята на България е историята на БКП. (за сведение, имам 6 по тая дисциплина) Повечето се отърсихме от това до абитуриентството. Ти не искаш да се отърсиш, и продължаваш да скандираш, че било история. Е, аз ли те причислявам?

#47 Dox 30.06.2017 в 18:23:55

Брей, Свински, Нищо не знаех пък за това. А единият линк е още от 2011 г. Даже не си и спомням да съм чул или чел нещо. Както и да е, нямам въпроси, естествено. Жалко, но като е така - спирам коментари по темата. Не си променям мнението за рушенето на паметници но при тази ситуация то би имало значение по други поводи. Вярно, че 3700 души участвали в анкетата по електронен път далеч не са цяла София, но процентите едва ли ще паднат под 50, ако се вземат пред вид евентуални разлики от възрастови групи и пр. Хайде със здраве.

#48 deowin 30.06.2017 в 18:40:04

>Нищо не знаех пък за това Казваш го сякаш е учудващо и неочаквано, че не знаеш, не си чувал, не си информиран. За мен не е изобщо учудващо, нито неочаквано. >единият линк е още от 2011 г Така е. Ако наистина бяхме следвали принципите на демокрацията трябваше още тогава да сме го махнали. >спирам коментари по темата Предполагам е правилното решение, след като ти беше показано, че напълно грешиш в неинформираното си убеждение, че анкети и допитвания за съдбата на паметника не са правени, и че премахването му не би отразило волята на народа. Премахването му би отразило волята на народа. Разбирам, не и твоята. Tough shit, но това се нарича демокрация.

Новините

Най-четените